Насправді наші закони дозволяють здійснити майже всі необхідні заходи для оборони і без оголошення воєнного стану. Політичні спекуляції у питанні ведення воєнного стану породжують багато міфів, деякі з них я спробую розвіяти. Пише журналіст ТСН.

Міф №1

Введення воєнного стану унеможливить проведення виборів до Верховної Ради Насправді ця теза не зовсім відповідає дійсності. Так, частиною 3 статті 83 Конституції передбачено, що у разі закінчення строку повноважень Верховної Ради України під час дії воєнного чи надзвичайного стану її повноваження продовжуються до дня першого засідання першої сесії Верховної Ради України, обраної після скасування воєнного чи надзвичайного стану. З цієї норми випливають два важливих висновки: 1) Конституція забороняє призначати вибори до парламенту після запровадження воєнного стану; 2) Норма ст. 83 встановлює обмеження щодо проведення виборів в умовах воєнного стану, якщо повноваження Верховної Ради закінчилися, а не у випадку дострокового припинення її повноважень президентом. Таким чином, ст. 83 Конституції не може бути застосована до нинішньої ситуації, оскільки президент вже достроково припинив повноваження парламенту – до гіпотетичного оголошення воєнного стану.

Щоправда, для реалізації такого сценарію все ж таки необхідно внести несуттєві зміни до закону "Про правовий режим воєнного стану". Однак парламент цілком здатен із цим впоратись. Інша справа, що проведення виборів в нинішніх умовах хоч з воєнним станом, хоч без нього, в принципі проблематичне. Адже, по-перше, з державного бюджету необхідно виділити 1 млрд грн, яких потребує АТО, по-друге, органи державної влади та органи місцевого самоврядування через вибори будуть вимушені відволікатися від оборонних заходів. І по-третє, нинішня виборча система не дасть змоги обрати депутатів від Донецької та Луганської областей, що однозначно стане предметом спекуляції російської влади.

Міф №2

Нинішня ситуація вимагає створення Ставки Верховного головнокомандувача, що є можливим лише за умови введення воєнного стану Дійсно, багато фахівців у військовій сфері зазначають термінову нагальність створення такого органу. Однак відповідно до статей 1,8 закону "Про оборону", для створення Ставки Верховного головнокомандувача вводити воєнний стан не є обов'язковим. Оскільки окрім оголошення воєнного стану підставою для організації Ставки є мобілізація, яка в Україні вже здійснюється.

Міф №3

Оголошення воєнного стану дасть підставу Путіну легалізувати вторгнення в Україну Ця теза неоднозначна. Конституція України розрізняє оголошення війни і воєнний стан. При цьому воєнний стан може вводитися у випадку загрози військової агресії. Однак, безумовно, Путін може використати оголошення воєнного стану Україною як аргумент для легалізації перебування своїх військ на території України в очах світового співтовариства. Втім, слід згадати, що Грузія свого часу воєнний стан не запроваджувала, але цей факт аж нітрохи не завадив Росії розпочати "операцію з примушування до миру".

Міф №4

У випадку введення воєнного стану Україна втрачає можливість отримувати кредити від МВФ В уставі МВФ прямих заборон на отримання кредитів в умовах воєнного стану немає. Хоча складно не погодитись з тим, що це може вплинути на рішення МВФ. Адже Фонд може відмовити у видачі коштів з огляду на те, що є висока ймовірність їхнього використання у військових цілях.

Міф №5 Оголошення воєнного стану не дозволить отримати військову допомогу від західних країн По-перше, західні країни поки введуть мову не стільки про допомогу (тобто про безоплатну передачу), як про можливість продати нам відповідне озброєння. По-друге, Ізраїль неодноразово отримував військову допомогу від США в тому числі і під час воєнного стану.

Підсумовуючи, скажу, що введення воєнного стану має як переваги, так і недоліки. Мінусом є насамперед обмеження ряду конституційних прав (свободи слова, думки, свободи пересування), що в ряді країн призводило до згортання демократичних інститутів, які після скасування воєнного стану не відновлювались. До того ж запровадження воєнного стану передбачає передачу цивільної влади військовим. І тут виникає питання: наскільки наші військові готові отримати ці повноваження та чесно ними скористатися на благо України в умовах, коли контроль за ними буде мінімальним. Не слід забувати і те, як може вплинути оголошення воєнного стану на курс національної валюти. З іншого боку, оголошення воєнного стану дозволить провести мобілізацію трудових ресурсів, здійснити ряд інших важливих для оборони країни дій.

Насправді українське законодавство дозволяє здійснити майже всі необхідні заходи для оборони країни і без введення воєнного стану. Отже, найбільш слушним видається оголошення надзвичайного стану в окремих місцевостях. Це дозволить провести всі необхідні заходи, але водночас збільшить шанси на отримання кредитів МВФ і закупівлю потрібної зброї. Проте, відверто кажучи, для ефективного введення воєнних дій достатньо того, щоби більшість рішень ухвалювалися оперативно в уряді та Міністерстві оборони шляхом прийняття відповідних постанов і наказів. Питання лише в тому, чому це не робиться…