Аби місяць протриматись та рік пережити. Українці увімкнули режим економії. Менше купують риби, твердих сирів, фруктів і, як не дивно, алкоголю. Більше - консервів, макаронів та овочів. Пишуть Факти.

Все вибирають, як правило, українського виробництва. Нині це і тренд, і необхідність. Бо вітчизняне - дешевше. Нудьгує і туристичний ринок. З таким курсом долара та євро сьогодні далеко не поїдеш. Та українці не дуже й поспішають - надто нестабільна в країні ситуація. Київський ринок. Покупці мляві. Більше придивляються, ніж купують. Продавці розчаровані.

 «Те, що сім’я брала півтора-два кілограма, тепер беруть 800 грам. Немає грошей. Приходять, дивляться, якщо раніше брали більше - зараз менше вполовину», -  розповідає продавчиня. Люди не приховують: ввімкнули режим економії. Емоції покупців проявляються в цифрах  економістів. Крім інфляції і валютних стрибків, у людей зменшились фактичні зарплати. «Порівняно з минулим роком, за січень-вересень  реальна зарплата зменшилась на 11,4% , трохи більше, ніж на 10%», - говорить Ігор Бураковський, директор Інституту економічних досліджень і політичних консультацій. Маркетологи підраховують показники по ринках. Продовольчий. Тут ситуація не критична, але показова. Середній розмір чеку в магазині  не змінився.

От лише люди  їздять за покупками рідше. У кошиках українців набагато менше алкоголю, риби, твердих сирів та фруктів. Замість них добре йдуть консерви, макарони та овочі. «Как ведет себя потребитель - он рационализируоет  свое потребление. Мы  выбрасываем все второстепенное, вспоминам,  что есть много продуктов, что мы можем сделать сами»,  - розповідає маркетолог Марина Забарило. Серед  другорядних речей опинилися й товари особистої гігієни. Ні, мило і зубну пасту купують, як і раніше, а от пінки, гелі для душу, лаки та фарби в продажах втратили. Як і побутова техніка. Пральні машини купують рідше. Телевізори вибирають менші.  Виняток хіба котли та мультиварки.

«Если мы говорим о последнем квартале или  октябре месяце, то по большинству групп - это падение порядка трети», - говорить маркетолог  Андрій Осадчий. Не кращі настрої  і в турагентствах. Тут не приховують: перше, чим  цікавляться клієнти, - ціна. Найгірше - з найпопулярнішими Туреччиною та Єгиптом, які так полюбляв середній клас українців.

«Країни масового туризму, такі як Туреччина, Єгипет, втрачають дуже багато - до 85% від об'єму. На сьогодні кількість чартерних рейсів, за які  відповідальність несли туроператори, скоротилась більш ніж на 70%», - говорить голова Всеукраїнської асоціації туроператорів Ігор Голубаха.

Та  навіть без професійних досліджень люди не приховують: середня сума в чеку із супермаркету не змінилася. От лише купити за ці гроші можна дедалі менше.

ВІДЕО МОЖНА ПЕРЕГЛЯНУТИ ТУТ