Комерційна фірма із Дніпропетровська просить перевірити діяльність Волинської митниці. Представники компанії звертаються в усі можливі організації, проте замість організації перевірок та притягнення винних до відповідальності, владні органи, прокуратура та митниця Волині займаються звичайними відписками. Принаймні, так виглядає ситуація, яка склалася довкола діяльності товариства «Трансгруп ФК».


Буремні 90-ті процвітають на Волинській митниці?

Підприємство займається офіційним імпортом бувших у використанні автомобілів, і, замість того, щоб розвивати свій бізнес, вже два місяці поспіль її представники тільки те й роблять, що ведуть переписку з різними владними структурами. Про це нам розказав телефоном директор компанії Юрій Головченко. Він переконує, що представники фірми, яку він очолює, жодного разу не намагалися ні підробити щось у деклараціях, ні перевозити контрабанду, ні у якийсь інший спосіб порушувати закон.

Директор «Трансгруп ФК» впевнений, що таке «особливе ставлення» посадовців Ягодинської митниці вони собі здобули тим, що відмовилися давати митникам хабарі. Керівник фірми розповідає, що з усієї Західної України проблеми у них виникають лише у зоні діяльності Ягодинської митниці, та й то вони з'явилися відносно нещоднавно, а відколи там помінялося керівництво.

Нагадаємо, з вересня 2014 року в.о. начальника Ягодинської митниці був призначений такий собі Андрій Андрейків.

Про цього митного посадовця чимало відомостей можна знайти в інтернеті. Деякі відомості про нього наше видання оприлюднило в статті «Люстрація по-волинськи... Митниця. Частина перша», у якій розповідалося про ініціативу волинського підприємства відкрити сучасний митний склад в зоні діяльності Ягодинської митниці та бюрократичні перепони, які створють посадовці під керівництвом пана Андрейківа.

Вимагали його відставки і представники ГО «Всеукраїнська асоціація імпортерів автомототехніки», про конфлікти писали неодноразово і на Волині, і за час керування Андрейківим митницями в Рівненській і Чернівецькій областях.

Отож, розповідають бізнесмени, з приходом Андрейківа, на Волинь ніби знову повернулися буремні 90-ті.

Зі слів представників бізнесу, для тих, хто не заплатив посадовцям Ягодинської митниці, проблеми розпочинаються одразу після в'їзду в Україну. Зокрема, варто звернути увагу на відношення до оформлення автомобілів тих, хто выдмовляэться класти грошові суми митнику до кишені та транспортних засобів інших, вочевидь, більш зговірливих фірм.

«Кожен автомобіль «Трансгруп ФК» підпадає під митні огляди, акти про проведення митних оглядів в більшості випадків складаються без вказання точних відомостей про товар, що в подальшому призводить до виникнення труднощів при оформленні на внутрішньому митному посту. Такі огляди проводяться без наявності на те законних підстав та всупереч всім діючим нормам законодавства. Штучно затягується час перебування автомобілів в пункті пропуску від 2-х до 3-х і більше годин. При тому як в адресу інших отримувачів автомобілів пропуск здійснюється швидко, без зайвих формальностей, та без проведення тотальних митних оглядів. Слід відмітити також, що при перетині кордону в зоні діяльності Львівської митниці таких труднощів не виникає, і це свідчить про керованість процесом паном Андрейківим», - впевнений бізнесмен.

Директор ТзОВ «Трансгруп ФК» стверджує, що водіям, які везуть авто для них, ще на кордоні, на митному посту «Ягодин» погрожують, залякують, обіцяють проблеми з транспортними засобами.

Новий етап - оформлення на внутрішньому митному посту «Луцьк» ще «веселіший» за попередній, розповідає Юрій Головченко.

Каже, часто з метою затягнути процес та створити негативну репутацію підприємству, штучно не здійснюється розподіл поданих до митного оформлення декларацій. Запровадждуэться практика повторних митних оглядів товарів, не складаючи при цьому актів переогляду. Проте найбільш несправедливим представники ТзОВ «Трансгруп ФК» вважають те, що авто інших підприємств, які працюють «за схемою», - оформляються без врахування вартості додаткового обладнання та без врахування фактичних пошкоджень. Зі слів Юрія Головченка, відсотки за пошкодження цих авто знімають за встановленими керівником митниці Андрейківим нормативами (!).

На підтвердження своїх слів підприємець надав табличку з встановленими тарифами на розмитнення, якими, як він переконує, керуються працівники митного поста під час оформлення автомобілів для «своїх».

«Ця табличка «гуляє» по всій Волинській області, вона ні для кого не секрет, про неї знають всі ті, хто має до цього відношення. Якщо провести перевірку за час керівництва Андрейківа, це можна легко довести, однак на усі наші звернення майже ніхто реально не реагує, а тому така система продовжується. Кажучи простою мовою, якщо ви свій, то яке б ви не привезли авто, вам знімуть від його початкової вартості від 36-ти до 40-ка відсотків. А вам за це доведеться додатково заплатити неофіційно. Тобто, з вас вирахують значно менше у державний бюджет і ще орієнтовно 300 доларів у кишеню митникам», - доводить Юрій Головченко.

Поряд з цим для «Трансгруп ФК» свідомо застосовують максимально завищені митні вартості. Усе це, стверджує співрозмовник, робиться для того, аби зробити оформленя цих автівок мінімально конкурентноспроможним.

Згідно Постанови Кабінету Міністрів від 23 травня 2012 року №467 «Про затвердження вичерпного переліку підстав, за наявності яких може проводитись огляд (переогляд) товарів, транспортних засобів комерційного призначення митними органами України» та ст. 338 Митного кодексу «Огляд та переогляд товарів», у яких йдеться на можливі ризики чи підозру контрабанди і ввезення заборонених товарів» для огляду транспортного засобу потрібні реальні підстави, а таких є вичерпний перелік.

Робота митників: 3 дні - коту під хвіст

Щоб не бути голослівним, керівник підприємства описує ситуацію, яка відбулася 5-го листопада 2014 року на митному посту «Луцьк». Події того дня, каже, власне і стали тією останньою краплею у терпінні представників «Трансгруп ФК».

«Того дня на митний пост «Луцьк» було подано до митного оформлення декларації на товари - бувші у використанні транспортні засоби, які переміщувалися в адресу підприємства «Трансгруп ФК». Декларації було подано у час від 13.10 до 14.00 та від 14.50 до 16.24. Оформлення жодної з цих митних декларацій не було завершено цього дня (згідно статті 255 МКУ, митне оформлення завершується протягом чотирьох робочих годин з моменту пред'явлення митному органу товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що підлягають митному оформленню)», - Юрій Головченко переконаний, що посадовці Ягодинської митниці штучно затягували процес оформлення, використовуючи своє службове становище. Приводом для цього стала особлива перевірка автомобілів, яка проводилася, швидше за все, за вкаівкою керівництва митниці.

Далі, розповідає, ситуація розвивалася вже зовсім за абсурдними сценарієм. Вочевидь, не за простим збігом обставин, саме цього дня на митний пост «Луцьк» прибула працівник відділу митної вартості класифікації товарів та заходів регулювання ЗЕД Шкутова Лілія Владиславівна. І, щойно цю працівника відкомандирували з іншого митного поста, вона одразу кинулася до роботи. Одночасно почалася повна зупинка оформлення транспортних засобів саме цього підприємства.

«Наші представники запідозрили штучне затягування перевірки правильності визначення митної вартості на товари, оформлення яких є типовим та повсякденним для всіх підрозділів Ягодинської митниці, в тому числі і для митного поста «Луцьк». Зокрема, ця Лілія Шкутова ніяк не відреагувала на прохання митних брокерів, які обслуговують ТзОВ «Трансгруп ФК», здійснити митне оформлення за вказаною у Митному Кодексі процедурою.

«5-го листопада 2014 року митний пост «Луцьк» згідно графіка працював до 19.45 і було зрозуміло, що вказаний підрозділ робив усе для того, щоб нас не оформити. З метою уникнення неперебачених витрат митними брокерами, які здійснюють оформлення наших товарів, було подано звернення до в.о. керівника Ягодинської итниці А.І. Андрейківа (прийнято оперативним черговим Голядинцем о 17.40) та продубльовано таке ж звернення до в.о. керівника митного поста «Луцьк» Рахлінської Т.В. про організацію роботи посадових осіб поза робочим часом відповідно до ст. 247 Митного кодексу України в зв'язку із довготривалим проведенням митних формальностей. Згідно цього порядку ми готові були оплатити роботу інспектора та завершити митне оформлення поданих до оформлення товарів, сплативши до державного бюджету не менше, як 110 тисяч гривень».

Представники фірми розповідають, що обидва керівники затягували з відповідями, які необхідно було надати терміново. Зі слів Юрія Головченка, фірма внаслідок цього понесла суттєві втрати, а держбюджет не отримав значної суми. Не були ефективними і безперервні сигнали на телефон довіри ДФС «Пульс».

«Наприклад, на транспортний засіб 2002 року нею було визначено митну вартість 2000 євро. Це максимальна, необгрунтована за останній період ціна митного оформлення транспортних засобів в нашому регіоні та поза його межами. І це лише один з прикладів «зразкової» роботи працівниці відділу», - наводить приклад Юрій Головченко.

Наступні два робочі дні, митники теж всіляко зволікали і затягували з оформленням. Так за три дні на митному посту «Луцьк» посадовці не впоралися з роботою, яку вони щоденно виконують у набагато більших об'ємах.

Це дало підстави представникам ТзОВ «Трансгруп ФК» ще раз переконатися, що пані Шкутову навмисне прислали для виконання прямої вказівки керівника Ягодинської митниці Андрейківа.

«Такі дії завдали шкоди діловій репутації нашого підприємства, призвели до матеріальних збитків, вплинули на поступлення коштів до бюджету, зриву графіків поставок транспортних засобів, на позиції ТзОВ «Трансгруп ФК» на ринку України, завдали разючих моральних збитків», - підсумовують бізнесмени.

Імпортери вимагають пояснень від влади та закликають до боротьби з корупцією

Розуміючи, що справа сама по собі не вирішиться, представники підприємства кинулися «бити в усі дзвони». Заяви про створення зайвих перешкод, затягування часу, бюрократичну тяганину, залякування, безпідставні перевірки та надмірні нарахування лягли на стіл до правоохоронних структур області, голови Волинської облдержадміністрації, керівництва ДФС Волині, були спрямовані в Кабмін та Генпрокуратуру. Цілий ряд запитів від ТзОВ «Трансгруп ФК» щодо ситуації 5-го листопада було відправлено на адресу в.о. начальника Ягодинської митниці Андрейківа.

Принциповість бізнесу вплинула на митників - після того, як вони підняли бучу, тиск дещо послабився. Однак у «Трансгруп ФК» відступати не збираються. Зараз бізнесмени чекають, наскільки серйозно відреагують у відповідних органах на їхні звернення. Поки що отримують самі лиш відписки - і з кабінетів влади, і з прокуратури.

«Ми їм пишемо конкретний запит - описуємо ситуацію, просимо перевірити наведені факти. А вони, замість того, щоб організувати перевірку, скеровують наші звернення до... Ягодинської митниці. Тобто, до тієї структури, яку ми й просимо перевірити. Відповідно, митниця пише про себе, що вони «білі й пухнасті». І ті всі відписки присилають нам...», - коментує ситуацію представник ТзОВ «Трансгруп ФК» адвокат Богдан Ульчак.

Юрист фірми хоче отримати пояснення стосовно дій працівників митниці від виконуючого обов'язки начальника установи Андрія Андрейківа. Втім, каже, з цим справа просувається дуже туго:

«Ми їм пишемо в запиті перелік питань, на які вимагаємо дати нам конкретні відповіді. Вони на одне, максимум два питання відповідь дають, а решта все - не по суті. Ми їм знову пишемо цей список, уже без тих питань, на які вони відповіли. Зважаючи, що вони максимально затягують з відповідями, процес виходить дуже повільний. Але ми будемо продовжувати, бо в нас немає іншого виходу».

Попри бюрократичний опір представники компанії «Трансгруп ФК» мають намір довести справу до кінця, позаяк, стверджують імпортери автотранспорту, нормально жити і працювати в Україні можливо лише за умови подолання корупції.

Вочевидь, посадовці іншої думки, вважає Юрій Головченко.

«Станом на сьогоднішній день не проведено службового розслідування або будь-яких перевірок за вказаними фактами, жоден із посадовців не покараний за протиправні дії, які підривають діяльність підприємства та призводять до не надходження значних коштів до державного бюджету. Але найгіршим є те, що ці зловживання працівниками митниці продовжуються і по сьогоднішній день.

Розуміючи не можливість існування держави Україна за сценарієм використання старих схем здирництва та корупції, підприємство «Трансгруп ФК» продовжуватиме свою боротьбу, та закликає усіх підприємців та бізнесменів відмовитися від корупції та зберегти свою країну».

Публікуємо одне зі звернень ТзОВ «Трансгруп ФК» до державних установ, відповіді від заступника прокурора Волинської області, голови Волинської ОДА та голови комісії з реорганізації Ягодинської митниці Міндоходів.

Відповіді від митниці підприємців, м'яко кажучи, подивували. Втім, переконують, вони продовжують боротьбу.