В умовах переформатування міжбюджетних відносин та очікування чергових податкових новацій, головні принципи яких днями озвучені Премєр-Міністром України для українського загалу, чимало громадян, а тим паче представників бізнесу задумувалися над тим, які зусилля доведеться докласти  усім нам вже незабаром для адаптації до нових фіскальних умов. Наразі, допоки тривають  жваве обговорення та суперечки в експертному середовищі щодо податкової реформи, ми вирішили поцікавитися думкою людини, котра має безпосереднє відношення до податкової сфери та не чужа і, очевидно, не байдужа волинянам. Екс-очільник волинських податківців Андрій Діхтярук в податковій службі так би мовити «пережив» не одну реформу у різних політичних обставинах. Чи відповідає інтересам платникам податків щойно озвучена Урядом  податкова реформа, ми поцікавились у нього в першу чергу як у податківця з більш як 20-ти річним стажем.

- Мені б не хотілось претендувати на винятково глибокий  аналіз запропонованих змін, оскільки це – завдання експертів та науковців. Однак, перше, що дає підстави для оптимізму – це прагнення влади побудувати нову податкову систему зрозумілу в адмініструванні, що важливо для працівників податкової та митної служби, так само як і прозору, і зручну у застосуванні, що не менш важливо для бізнесу, - розповів Інтернет-виданню «Під прицілом» Андрій Діхтярук, радник керівника фіскальної служби Харківщини.

Саме прості, зрозумілі та обов’язкові для всіх податки є основою розвинутих країн. Така основа мінімізує корупційні ризики, оскільки відсутні різні тлумачення податкових норм. Тобто. навіть людина без спеціальної освіти може зрозуміти, що всі державні податки у нас пропонуються за єдиною ставкою 20 відсотків. Найважливіше, що за такою ж єдиною ставкою в майбутньому пропонується оподатковувати зарплату, а це все справжня революція. Звичайно, що в процесі обговорення пропонована система цілком ймовірно зазнає змін, однак сьогодні важливо донести кожному платнику податків, що держава готова до такої реформи, яка буде зрозуміла кожному та корисною загалом для суспільства.

- До речі, так звані зарплатні податки – непосильні для працедавців, за їх же твердженням це причина «конвертів». Судячи з усього боротьба з ними малоефективна. Ви вважаєте, що менші податки сплачуватимуть всі?

- Як мінімум – переважна більшість. За нинішніх умов, незважаючи на величезні штрафи за «тіньову зарплату, які не застосовуються лише з причини мораторію на перевірки, бізнес не має можливості легалізувати всі виплати робітникам. Іншими словами, економіка не може і не хоче платити так багато. Тому Уряд прийняв абсолютно правильне рішення - запропонувати таку модель, яка отримає схвальні відгуки платники податків. За умови загального компромісу виграють усі: держава отримає податки, робітники - легальну зайнятість, а роботодавці – статус платника високої податкової культури.

- Ви і справді вважаєте, що останнє, тобто статус сумлінного платника такий важливий?

- Безумовно. Ми прямуємо в Європу, а податкова культура європейця – це особиста відповідальність кожного за наповнення бюджетів. Тобто, не сплатити податки там – це не лише злочин, а в першу чергу громадський осуд. До такого ставлення маємо прагнути і ми.

- На жаль, ми й до сьогодні дізнаємося про нові факти шахрайства у державі, наприклад, безпідставного відшкодування ПДВ. Цю проблему спробували вирішити, запровадивши систему електронного адміністрування. Кажуть, що такий електронний сервіс можуть собі дозволити лише заможні країни. Така розкіш як електронне адміністрування ПДВ в Україні на часі?

- Якщо ми, українці, хочемо жити за європейськими стандартами, то не маємо іншого шляху, крім як впроваджувати сучасні інформаційні технології. Діяльність усіх державних структур, а тим більше податкової, вимагає швидкої модернізації та пристосування до діяльності в умовах технологічного суспільства. Власне електронне адміністрування ПДВ - не перший, але на мою думку один з найбільш ефективних кроків у цьому напрямку. Ви запитаєте чому? Бо саме ця система дозволяє отримати відшкодування з бюджету лише за реальними операціями. Тобто ніхто не буде, умовно кажучи, класти на свій рахунок в системі електронного адміністрування суму, не маючи на це підстав.

Більш того, система електронного адміністрування дозволяє в режимі реального часу бачити тих бізнес-партрнерів, репутація яких сумнівна. Перші місяці електронного адміністрування податку, який до цього вважався найбільш криміналізованим, додали державному бюджету  мільйони гривень. Як свідчить аналітика, за перший місяць роботи електронного адміністрування податку на додану вартість надходження зросли як мінімум на 30 відсотків.

До речі, ми не маємо великих нарікань бізнесу на роботу цієї системи, оскільки її робота хоч і вимагає деякого технічного вдосконалення, але відбувається без збоїв.

- Окрім великого бізнесу, який має достатній ресурс для оновлення своєї технічної бази, малі підприємці виживають. Наприклад, придбання касової техніки, вимоги з боку контролюючих органів до якої щоразу змінюються, потребує суттєвих фінансових витрат. Держава кілька разів на рік змінює умови застосування РРО, а пристосовуватися до них доводиться підприємцям.

- Знаючи особливості діяльності бізнесу в країнах Європи та США, які мені доводилося відвідувати в якості туриста, можу констатувати лише одне: касовий чек там не просто видають, бо зобов’язані це зробити, там кожен підприємець чи його найманий працівник обов’язково проконтролюють чи взяв клієнт розрахунковий документ. Це питання не лише штрафних санкцій, а й елементарної податкової культури європейців чи громадян США. Ми можемо по-різному ставитися до цього, але неодмінно прийдемо до розуміння особистої відповідальності за стан сплати податків. Звичайно, що держава повинні спонукати до цього. Наприклад, передбачити особливі умови кредитування для підприємців, котрі встановлюють чи оновлюють касову техніку, або залучити грантові кошти для їх придбання. Тобто, варіанти  вирішення питання є, а от альтернативи контролю з обігом готівки – ні. Відповідальність кожного – клієнта та підприємця - за податкову дисципліну своїх близьких та оточуючих – ознака цивілізованого світу, а ми хочемо належати саме до спільноти цивілізованих країн. .

- Уряд анонсував переформатування спрощеної системи оподаткування. Для підприємців – це дуже болюче питання. Яким буде Ваш прогноз щодо можливих акцій протесту?

- Якщо всі політичні сили відповідально поставляться до необхідних змін, то влада, дослухавшись до позиції бізнесу, обов’язково знайде необхідний формат оподаткування діяльності спрощенців. Пропонована реформа спрощеної системи оподаткування - цілком обгрунтована, оскільки умови та доходи спрощенців залежно від виду діяльності різні. А за роки існування спрощенців чимало сумнівних бізнес-проектів працювали саме на несплату податків. І протидіяти цьому було складно.

- Якщо кількість спрощенців суттєво зменшиться, то чи не означає це, що місцеві бюджети втратять значні надходження?

Кожна реформа - це випробування, а податкова – це ще й можливість зробити якісний стрибок в економічному розвитку. Для територіальних громад податкова реформа – це можливість спрогнозувати потенційний фінансовий ресурс, бачити перспективи розвитку та самим запропонувати і відстоювати позицію щодо розподілу бюджетних видатків. Звичайно, що відстоювати свою самостійність –завжди складно. Але громадяни, бізнес та влада готові до такого випробування.