Скасування спецмита не зможе компенсувати зростання цін, вважають фахівці, - пише Вusinessua.

Ціни на легкові та комерційні автомобілі в Україні в 2016 році з урахуванням низки факторів можуть тільки зрости, незважаючи на зниження спеціального мита на автомобілі з бензиновими двигунами 1-2,2 л, а також очікуване скасування з 1 січня 5% імпортного збору, вважає директор з розвитку групи компаній (ГК) АІС Сергій Боровик.

«Якщо говорити про спецмита, його скасування – це добре. Але й розмір його малий, і торкнулося воно тільки 47% ринку (авто з бензиновими двигунами 1-2,2 л), на який його відміна матиме обмежений вплив і начебто собівартість знизиться, але треба враховувати що на складах у дилерів сьогодні є 1,5-3-місячний запас автомобілів, у ціні яких закладено спецмито. Крім того, коливання курсу гривні також нівелюють скасування спецмита й імпортного збору», – сказав Боровик.

Він також нагадав, що з 1 січня 2016 року в Україні будуть введені екологічні стандарти Євро-5.

«У Європі вже діє стандарт Євро-6 (а Україна сьогодні імпортує авто з Євро-4), і вони спеціально для нас не будуть випускати автомобілі з Євро-5, і значить це суттєве збільшення відпускної та роздрібної ціни», – вважає експерт.

«Тільки цей фактор істотно збільшить ціни з 2016 року. Тобто обсяги ринку малі, а складські запаси є, і при цьому тривають розпродажі 2014 року, які на 10-15% нижче за ціною авто 2015 року. Відповідно, скасування спецмита ніяк не вплине на ціну, але якщо і знизить на 2-3%, то все одно авто 2014 дешевше на 10-15%. Значить, скасування спецмита – добре, але в контексті поточної ситуації всі ті фактори, які я озвучив, у підсумку з нового року призведуть тільки до підвищення цін на авто», – резюмував Боровик.

Як повідомлялося, за оцінкою експертів, у поточному році ринок легкових і комерційних автомобілів скоротиться на 55-60% в порівнянні з 2014 роком, трохи більше ніж до 40 тис. од., а в 2016 році може зрости до 45-50 тис. од . у разі стабільності національної валюти і зростання ВВП на 1-2%.

В Україні з 14 квітня 2013 строком на три роки були введені спеціальні мита на імпорт нових легкових автомобілів з об'ємом бензинового двигуна 1-1,5 л у розмірі 6,46% і 1,5-2 л у розмірі 12,95% поза залежно від країни походження та експорту. Потім їх розмір у результаті в два етапи був знижений втричі, до 2,14% і 4,3% відповідно.

Україна після пропозиції арбітрів СОТ прийняла рішення з 30 вересня скасувати достроково ці мита.

У той же час, за оцінкою експертів, однією з проблем автомобільного ринку України є старіння автопарку з урахуванням зростання імпорту старих автомобілів. «Сьогодні ринок нових авто в кризі, він дуже малий – 40 тис. авто. Але така ж ємність у сегмента імпортованих старих авто. Плюс 400 тис. од. – внутрішні перепродажі. При цьому завозяться автомобілі віком 7-10 років і більше, які в Європі вважаються автомусором», – зазначає Боровик.

Він повідомив, що сьогодні середній вік автомобілів в Україні – 21 рік, тоді як ще п'ять років тому він становив 18 років, і це вважалося катастрофічно багато. «При цьому в загальному парку, який сьогодні налічує 9 млн автомобілів, активний парк (авто до 6 років) становить тільки 1 млн. Ще 2 млн авто – це авто віком 7-10 років, а основна частина – авто старше 11 років, а це неекологічний, неекономічний і небезпечний транспорт. Склалася парадоксальна ситуація – при загальному зростанні парку авто середній вік автомобіля теж зростає», – підкреслює експерт.

При цьому він зазначає, що імпорт уживаних авто – це джерело ухилення від податків і нерівної конкуренції, а держоргани практично не контролюють вік ввезених автомобілів, незважаючи на чинні в Україні екостандарти.

Глава правління «ВіДі Автосіті» Артем Ткаченко у свою чергу зазначив, що сьогодні одне з головних завдань – це вирішення на рівні ДФС питання тарифної політики щодо імпорту б/у автомобілів для того, щоб офіційні дилери могли імпортувати авто за справедливою ціною.

«Якщо ми разом з державою знайдемо спосіб уникнути заниження інвойсної вартості при імпорті б/у авто, то можемо говорити про те, що 40 тис. нових авто і 30 тис. хороших імпортних – це потенціал для розвитку ринку, який дозволить вижити операторам ринку і мати громадянам можливість вибору між новими і хорошими б/у, що і сприятиме омолодженню парку», – зазначив він.

Ткаченко також нагадав, що зареєстровані в парламенті законопроекти про стимулювання ринку уживаних товарів припускають створення прозорих умов для продажу старих автомобілів офіційними дилерами, і, як очікується, будуть внесені на розгляд на наступній сесії парламенту.