У західних регіонах України увагу привертає велика кількість автомобілів з іноземною реєстрацією - як правило, польською, угорською, словацькою, чеською або румунською. В окремих прикордонних містах в дорожньому потоці вже більше «іноземців», ніж автомобілів з українськими номерними знаками - пише Ua-Reporter.

Причому це не «Інтурист» - гості з найближчого зарубіжжя, як можна було б подумати, а звичайні місцеві жителі, багато з яких в останні два-три роки пересіли на автомобілі з європейською реєстрацією і повертатися за кермо «вітчизняних» автомобілів вже не збираються.

Чому українці не прагнуть ставити на облік свої машини?
Причина вкрай проста: через «драконівські» акцизи і митні збори автомобілі «в них» набагато дешевше - як мінімум в 2 рази. Причому у Словаччині та Польщі машини помітно доступніше, ніж у тій же Угорщині, наприклад. Правда, «словачки» і «полячки» статистично помітно більш «убиті», ніж автомобілі з інших країн ЄС.

Саме небажання переплачувати і рухає заповзятливими українцями - адже за ціну вітчизняного Chevrolet Lanos або ZAZ Sens вони можуть придбати набагато більш престижну (і дорогу в Україні) Skoda Octavia або VW Golf. Саме тому в тому ж Закарпатті чи Львівської області вже давно нікого не дивує велика автомобілів «на чужих номерах», причому багато хто навіть примудряються працювати на них в службах таксі. Особливе розчулення викликав «таксомотор» VW Passat B5 з правим кермом та англійськими номерними знаками.


 

Як же українці їздять на автомобілях з іноземним обліком?

Є кілька порівняно чесних способів «заощадити» - їх, звичайно, не 400, як у незабутнього Остапа Бендера, але рівень легальності деяких з них такий же відносний, як у прожектів сина турецкогопідданого.


 

Перший спосіб найпростіший і «чесний»: громадянин України має право тимчасово в'їхати на оформленої за дорученням «іноземки» на територію України, але через п'ять днів повинен вивезти її за межі української держави. Не мудруючи лукаво, саме так і роблять багато жителів прикордонних районів, регулярно перетинаючи кордон тільки для того, щоб знову спокійно кататися будинку наступні п'ять днів.

Існує навіть спеціальний термін - «пересічка», який придумали власники автомобілів з іноземним обліком. Держава не вітає подібних хитрунів, але особливо і не перешкоджає їм - втім, і не збільшуючи час перебування таких автомобілів до 30-60 днів, як цього вже кілька років поспіль домагаються громадські активісти.


 

«Тимчасове ввезення» підходить тим, хто регулярно «мотається» за кордон у будь-якому випадку - наприклад, возить дрібні партії товару (в обидві сторони) або людей, що дуже характерно для окремих населених пунктів. Однак будь-яке порушення термінів перебування автомобіля з іноземним урахуванням (наприклад, через поломку або хвороби) загрожує штрафом. Правда, зазвичай власникам «Ауслендер» (Ausländer - іноземець (нім.) Вдається вирішити своє питання «полюбовно». Як - неважко здогадатися.

 

Другий варіант - реєстрація автомобіля на європейську фірму (так звана Стамбульська конвенція). Цей метод вже балансує на межі порушення адміністративного кодексу, оскільки де-факто автомобіль не виконує функції службового, а його водій не є співробітником компанії, на яку зареєстровано авто. Проте в сусідній Польщі існують десятки «липових» фірм, створених спеціально для того, щоб на них реєструвалися автомобілі для подальшого виїзду в Україну. Головна проблема цього способу - його «тимчасовість». Так, їздити на такій машині «безвиїзно» можна рік, але що робити далі? Адже фірма-одноденка в Європі може просто зникнути. Схожа проблема підстерігає тих, хто реєструє автомобіль на громадянина ЄС і стає де-юре «співвласником» власної машини.


 

Саме тому багато жителів Закарпатської області йдуть іншим шляхом. У цьому західному регіоні України проживає відносно багато етнічних угорців (до 15% за офіційною статистикою), які можуть легально отримати громадянство Угорщини. Для цього достатньо надати документи, які свідчать про те, що в період до 1920 року і з 1939 по 1944 рік на території нинішнього Закарпаття проживали кревні родичі того, хто бажає стати громадянином Угорщини. Обов'язкова умова - знання угорської мови, що для більшості жителів Закарпаття не є проблемою, оскільки «модьорул беселні» (magyarul beszélni, «говорить по-угорськи») і так майже кожен другий.

 

Отримавши так звану «картку прописки», закарпатський українець незабаром отримує угорський закордонний паспорт, який дозволяє йому приписується на території Угорщини і придбати там транспортний засіб, а також зареєструвати його на себе. Для цього «квазівенграм» не потрібен навіть внутрішній угорський паспорт (айди кард, як він називається), та й водійське посвідчення на перший час підійде українське. У підсумку «майже угорець» стає володарем не передбаченого українським законом подвійного громадянства і без особливих проблем живе «на дві країни». В Угорщині він купує автомобіль, ставить його на облік за всіма правилами, оформляє страховий поліс і ... в'їжджає на територію України, після чого абсолютно спокійно катається, пред'являючи «у разі чого» весь пакет угорських документів.


 

Правда, в Україні автомобіль на угорських номерах з громадянином Угорщини за кермом без оформлення тимчасового ввезення може безперервно перебувати не більше 60 днів, але ... «даішники» не мають єдиної бази з митницею та прикордонниками, чим і користуються «закарпатські угорці». При цьому багато хто з них спокійно працюють або навчаються в Закарпатті - зрозуміло, з української комплекту документів.


 

Втім, багато жителів Закарпатської або Львівській області воліють купити більш доступну машину на словацьких чи польських номерах, зареєструвавши її за певну плату на приголосного з цим громадянина Євросоюзу. Після цього іноземець абсолютно законно в'їжджає на територію України як резидент ЄС, а український співвласник може рік кататися тут. Єдине але: попередньо словак зобов'язаний пройти техогляд і придбати на рік страховку.

 

Як би там не було, багато українців всіма способами намагаються придбати «чужинця» для того, щоб заощадити. Причому мова не завжди йде про дешеві автомобілі нижнього цінового сегмента (до 10000 доларів) - на дорозі нерідко можна зустріти новітні автомобілі преміум-класу вартістю від 50 000 євро і вище зі словацькими, польськими або угорськими номерами. Причина все та ж - аналогічний автомобіль з українським урахуванням обійдеться як мінімум удвічі дорожче.

 

Саме тому первинний авторинок в західних областях не просто впав, а ліг на дно. Адже мало хто захоче купити невибагливий Logan, коли за ті ж гроші за якихось 100 км реально стати власником престижного «ікс п'ятого» чи навіть «ес-класу» ... Питання, як довго будуть миритися з таким станом справ українські владці.