Починаючи з середини грудня цього року всі реєстраційні справи жителів Луцька та Луцького району будуть, у прямому розумінні цього слова проходити через руки працівників Головного територіального управління юстиції у Волинській області. Ба більше, відтепер працівники цих відділів зможуть проводити реєстрацію цих прав лише після ознайомлення з реєстраційною справою працівниками ГТУЮ області.

Таке доручення 11 грудня було розіслане відділам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Луцького міського та Луцького районного управлінь юстиції. Документ підписав тимчасово виконуючий обов’язки начальника Теруправління Валентин Кухарик, а контролювати процес – доручили начальниці Управління держеєстрації Ользі Семенюк.

Тобто, відтепер держреєстратори не можуть виконувати свої посадові обов'язки без «благословення» керівництва ГТУ юстиції області. Копія цього Доручення потрапила в розпорядження редакції інтернет-видання «Під прицілом».

 

Намагаємося з`ясувати – що це за доручення, та чи відомо про нього у Києві. Бо ж саме Міністерство юстиції України нині обіцяє прозорість та неупередженість у роботі підвідомчих територіальних структур.

Навіть Прем'єр-міністр України Арсеній Яценюк, який в липні цього року з робочим візитом приїхав до Луцька, аби оцінити роботу ЦНАПу, наголосив на тому, що «комп’ютеру хабара не дасиш», відтак зовсім скоро можна буде забути про корупцію та бюрократію в органах юстиції.

Однак на місці, схоже на те, що дії реєстраторів намагаються контролювати і втручатися в їхню роботу.

З цими питаннями ми звернулися безпосередньо до головного українського куратора відділів реєстрації в Україні. Директор Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України Сергій Бенедисюк спершу попросив у нас копію документу для ознайомлення, однак від коментарів у цій справі одразу самоусунувся, пославшись на недостатність повноважень.

«Ви зрозумійте, зараз немає центрального органу виконавчої влади, так як це було раніше. Тобто раніше вони підпорядковувалися всі Держреєстру. З березня після реорганізації та ліквідації Державної виконавчої служби та Державної реєстраційної служби, був створений Департамент, якому напряму територіальні органи не підпорядковані. Тепер вони підпорядковані начальнику Головного територіального управління в кожній області. На цьому етапі я, на жаль, не можу вам нічого коментувати. Але я ще раз наголошу, що система підпорядкування держреєстраторів зараз змінена. До нас надходять різного роду скарги, ми даємо по них попередні висновки, а потім скеровуємо Міністру. З цього питання наразі жодних скарг не надходило», - запевнив нас пан Бенедисюк.

Тим не менше, посадовець запропонував звернутися безпосередньо у Волинське теруправління юстиції.

Якщо у Департаменті держреєстрації такі речі коментувати вже не повноважні, то у Мін’юсті точно повинні нам відповісти. З таким переконанням телефонуємо до помічниці самого Міністра юстиції Олександри Журахівської. Схоже, там, як і в Департаменті держреєстру України, про документ, який нас цікавить – також нічого не знають. Пані Журахівська теж просить журналістів надіслати їй копію доручення і обіцяє незабаром прокоментувати його законність та відповісти на усі питання, які нас цікавлять з приводу цього документу.

«Нам нічого не відомо про існування такого документу, та чи є він справжнім», - повідомила Олександра Журахівська.

Надсилаємо копію – чекаємо на коментар.

Далі збираємося питати про необхідність та причини походження доручення у його авторів - керівництва Головного Теруправління юстиції Волинської області. Втім, не встигаємо набрати номер телефону, як тимчасово виконуючий обов’язки начальника відомства Валентин Кухарик нас випередив і буквально за лічені хвилини після розмови з Києвом сам зателефонував до редакції.

Виявляється, посадовець уже знає про те, що нас цікавить, і про те, що у нас є копія документу. Мовляв, до нього уже «подзвонили». Валентин Кухарик пропонує зустрітися та обговорити це питання, щоправда, просить прийти на перший раз «без камер». Нас дивує така оперативність та люб’язність чиновника, однак ми з радістю погоджуємося на його запрошення, тим більше, маємо кілька додаткових запитань, як до самого Валентина Івановича, так і до згаданої в документі Ольги Семенюк.

Щоправда, без камер йти не ризикуємо, тож плануємо переконати посадовців про необхідність відеозйомки уже на місці.

Валентин Кухарик зустрів нас у своєму службовому кабінеті, а через кілька хвилин прийшла й сама керівник Управління державної реєстрації області Ольга Семенюк. Попри попереднє прохання пан Кухарик не тільки одразу погодився на проведення журналістами відеозапису, а й сам фіксував всю зустріч на веб-камеру свого службового комп’ютера.

Керівники обласної юстиції Валентин Кухарик та Ольга Семенюк одразу взялися нас запевняти, що, мовляв, це ніякий не контроль. Бо такої норми немає в положенні ГТУЮ. Зі слів авторів документу, це був просто вимушений крок для підтримання дисципліни, бо державні реєстратори з міського та районного відділів ніби то не задоволені діями керівництва, а відтак саботують роботу.

«Я розумію, що зараз працівники, в них зараз становище таке, що фактично всі функції передаються. Можливо хтось буде зільнений, можливо хтось не попаде в нові органи, щоб працювати по спеціальності, і це спонукало до певної безвідповідальності та безсистемності в роботі. І ті заходи, де було втручання в роботу державного реєстратора — приходив працівник з головного теруправління юстиції фактично для того, щоб він працював, заставив людей працювати, а не, перепрошую, займатися будь-якими іншими

справами...там чи чаї пити, чи каву, чи вирішувати свої побутові питання. Всі ж знають, що функції передаються, служба може втратити свою діяльність поступово, і для підтримання порядку того, що був нами вживалися такі заходи», - пояснив Валентин Кухарик.

За його словами, Мін’юсту про ці негаразди невідомо, щоб, як кажуть, «не виносити сміття з хати».

Ще зовсім недавно, 10 грудня причину довжелезних черг та записів на кілька місяців вперед на державну реєстрацію нерухомого майна Ольга Семенюк пояснювала нашим колегам подвійним завантаженням роботою і за себе, і за ЦНАП через бездіяльність місцевих держадміністрацій.

І жодного слова про саботаж. Разом з тим, пояснені нам причини контролю роботи реєстраторів не вказані і в самому дорученні, зареєстрованому 11 грудня. Натомість, там написано про контроль, який потрібно здійснювати зараз і в майбутньому на невизначений термін.

З іншого боку, поява цього документа схожа і на чиїсь впливові та високі інтереси у питаннях державної реєстрації нерухомого майна. Бо, погодьтеся, такий контроль – це не що інше, як втручання сторонніх осіб в роботу реєстраторів, які працюють з особистими даними людей. Більше того, насторожує чітка вказівка не проводити держреєстрацію нерухомого майна без попереднього ознайомлення зі справою працівників юстиції. А як же тоді охоронювані Законом захист особистих даних громадян України та комерційна таємниця? Адже без відома та згоди їхніх власників ці дані перестають бути таємними. А витік такої інформації до третіх осіб може загрожувати рейдерством, чи стати ще одним джерелом корупції, від якої нас намагаються захистити створенням ЦНАПів керівники держави.

Разом з тим, люди, які побажали залишитися анонімними, розповіли нам про корупційні схеми довкола «розрекламованих» електронних черг, про які багато говорили в Мін’юсті, ледь не як про «рятівний човен» від корупції. Зокрема, нам скаржилися на те, що на запис на прийом документів щодо реєстрації землі, чи нерухомості в обласному центрі вже існує штучно створена черга аж до квітня. Проте, запевняють скаржники, це питання можна легко вирішити всього за 1 000 гривень. Та ж сама ситуація і з завірою апостилів, тобто іноземних печаток.

Про це не так давно журналістам розповідала начальник Луцького районного відділу РС Олена Новосад.

«Так, як на даний час швидкими темпами втілюються реформи, то ми змушені пристосовуватись до того, що маємо. Надаємо послуги в ЦНАПі, але у зв’язку з тим, що мало працівників, зокрема реєстраторів, справитися з таким обсягом завдань, як подають люди на сьогоднішній день, дуже важко. Обсяг, звичайно, великий, так як Луцький район є одним з найбільших районів. Тому, мабуть, є така проблематика по чергах, намагаємося триматися, що можемо — те й робимо. Допомагає нам і Головне управління, присилає іноді працівників з інших районів, покладають на них обов’язки, дуже велика в нас кількість оренди, і ця вся оренда реєструється також – скеровує Головне Управління

також орендарів на інші райони, є в нас наказ про екстериторіальність, вони нам допомагають. На даний час по реєстрації є три реєстратори, я четверта. Ще два працівника в РАЦСі та два реєстратора фізичних і юридичних осіб. Черги дуже великі. Я по цифрах точно не скажу. На сьогодні, я знаю, пишуть на квітень, видають талони, тому що надана вказівка від керівництва приймати тільки по запису, тому що люди день-два-три чекають. Ну, я завжди керуюсь думкою громадян, як їм краще. А їхні погляди діляться на дві частини, тому що комусь простіше два дні походити чи три, і все-таки зареєструвати, а комусь простіше почекати два місяці і прийти в зазначену годину. Тобто я думаю, що не зовсім правильно тільки по запису приймати, думаю, якось воно має і так прийматись. Ну, як керують, а ми виконуємо вказівки. Приймаємо… намагаємося», - розповіла Олена Новосад.

Проте, головний реєстратор області Ольга Семенюк, на питання стосовно черг, відповісти не змогла. Натомість взялася переконувати, що електронні черги - це справа ЦНАПу, а ГТУЮ області та Управління держреєстру відомства до цього не мають жодного відношення.

Між тим, Ольга Семенюк ще не дуже давно працювала головним спеціалістом – юристом управління охорони здоров’я Луцької міської ради. Хоча її призначення на керівну посаду в органи юстиції й досі викликає багато запитань, адже не так давно пані Семенюк їздила до Сполучених Штатів Америки для того, аби перейняти досвід та ознайомитися з новинками та реформуванням галузі охорони здоров'я. Втім, сама Ольга Семенюк переконує, що на цю посаду її призначили в Міністерстві.

У кулуарах подейкують, що таке доволі несподіване кадрове вирішення цього питання не обійшлося без участі самого міського голови Луцька Миколи Романюка. І воно, мовляв, зумовлене бажанням мера впливати на процес реєстрації нерухомості в місті.

Ми надалі будемо розбиратися з цією ситуацією, а поки це питання ми задали самій Ользі Семенюк.

«По-перше це не була стаття, а лише коментар до статті. Я не проводжу державну реєстрацію, я є посадовою особою, яка здійснює контроль над цим процесом. Я пройшла конкурс, я здавала екзамен, я проходила тестування і виграла цей конкурс. Призначало мене Міністерство юстиції, яке є органом центральної влади та немає жодного відношення до органів місцевого самоврядування. А Микола Ярославович Романюк до мого призначення аж ніяк не має відношення, тому що безпосереднім моїм керівником був Кошель Федір Гнатович (екс-начальник управління охорони здоров`я Луцька, - ред.)», - наголосила Ольга Семенюк.

В свою чергу, ми звертаємося із запитом у Мін'юст стосовно діяльності Ольги Семенюк за час її перебування на цій посаді. Зокрема, щодо всієї вищезгаданої в статті інформації — скарги громадян на платні послуги в частині завіри апостилів та електронних черг, щодо її призначення на посаду, та стороннє втручання в роботу державних реєстраторів. Крім того ми просимо Міністерство перевірити інформацію стосовно непрозорих конкурсів на заміщення посад, через які у відомство призначають «потрібних» людей. Зокрема, варто перевірити інформацію щодо звільнення начальника Шацького районного відділу реєстраційної служби Віктора Цвида, якому, нагадаємо, свого часу підпалили автомобіль через його небажання виконувати незаконні вказівки попередників Ольги Семенюк (за словами самого потерпілого). Наразі ж, за нашою інформацією, на цю посаду призначили людину народного депутата Ігоря Гузя — його колишнього помічника Ігоря Торбу.

P.S. Ми кілька днів чекали, телефонували та сподівалися отримати обіцяні нам міністерськими посадовцями коментарі з приводу здійснення контролю працівниками ГТУЮ над реєстраторами.

Врешті, за кілька днів помічниця Міністра Олександра Журахівська повідомила, що вона вже доручила розібратися з цим документом. І, як з’ясувалося, доручила… самому його автору, тобто Валентину Кухарику. Тож тепер стала зрозумілою оперативність т.в.о. керівника волинської юстиції пана Кухарика і його запрошення на розмову. Ба більше - помічник Міністра з нами говорити не захотіла, пославшись на зайнятість всього Міністерства над проектом Держбюджету.

Сподіваємося, що у Мін’юсті все-таки уважно вивчать наш запит і дадуть нам відповіді на все ще актуальні питання. Як і сподіваємося на те, що система кругової поруки старих і нових чиновників назавжди залишиться тільки в історичних хроніках часів старої влади.