Настрій українських автомобілістів останнім часом міняється так само часто, як цінники на паливо на заправних станціях. Не встигли водії зітхнути з полегшенням після відміни техогляду і обов'язкового доручення на транспорт, як власті заявляють про нові обмеження і штрафи.

Депутати твердять про високу аварійність і смертність на українських дорогах і виною тому, за їх словами, виключно недисципліновані водії. А ось порушувати автомобілісти перестають лише з міркувань економії. При цьому чиновники прагнуть не згадувати про катастрофічний стан українських доріг, відсутності на багатьох ділянках елементарної розмітки, а також адекватних дорожніх знаків.

Серед позитивних новин, які автоаматори можуть отримати вже через декілька місяців, варто виділити полегшення реєстраційних процедур при купівлі машини, проте на цьому позитив закінчується.

Далі йдуть "листи щастя", п'ятизначні штрафи і інші неприємності.

Спрощена реєстрація від Януковича

Президент України Віктор Янукович вирішив поклопотатися про те, щоб стати власником автомобіля було простіше і дешевше. Глава держави пропонує вже з літа-2012 замінити довгу процедуру зняття з обліку авто при продажі на пряму перереєстрацію транспорту з одного власника на іншого.

Згідно з ініціативами, виконати реєстраційні процедури і отримати водійські права можна буде незалежно від місця прописки власника машини і від регіону реєстрації автомобіля. Президент навів приклад, що на процедуру реєстрації транспорту в більшості країн "виділяються лічені хвилини". "У Україні реєстрація може тривати декілька днів і коштує чималі гроші.

Безглуздою виглядає вимога реєстрації автомобіля по місцю реєстрації громадянина. Це питання можна вирішити шляхом створення єдиної державної бази транспортних засобів. Я вважаю, що така база повинна запрацювати вже влітку цього року", - сказав він.

Також, за словами президента, безпідставна процедура зняття транспортного засобу з обліку. "Навіщо при продажі автомобіля знімати його з обліку, щоб потім знову поставити на облік? Невже не можна просто просто перереєструвати автомобіль з одного власника на іншого?!" - обурився президент.

Окрім цього, він звернув увагу на те, що збір до Пенсійного фонду при покупці автомобіля супроводиться рядом обтяжуючих бюрократичних процедур. "Упевнений, що наповнення фонду повинне здійснюватися за рахунок інших механізмів. Вважаю, що реформи в цій сфері необхідно продовжувати, щоб людина могла зареєструвати автомобіль протягом години, не більше, і ввести за це економічно обгрунтовану плату", - сказав він.

Варто відзначити, що на сьогодні пенсійний збір при реєстрації автомобіля складає 3% від вартості транспортного засобу.

Березневе підвищення

Не дивлячись на турботу влади про скорочення дороги громадянина від статусу пішохода до статусу водія, володіти автомобілем, а точніше порушувати на ньому ПДР, стає все дорожчим.

13 березня Янукович підписав закон про чергове збільшення штрафів. Згідно з документом, віднині за ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятівних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони і міліції, які рухаються з блималками, штраф збільшується до 680 грівень. Раніше стягнення за подібне порушення складало від 425 до 510 грівень. Крім того, в змінах йдеться про посиленні відповідальності водіїв за ненадання переваги маршрутним таксі.

Тепер за незвільнену вчасно смугу руху для маршрутного транспортного засобу (це також стосується порушення правил руху і зупинки на а смузі для маршрутів) водії автомобілів будуть вимушені скоротити свій бюджет на 510-680 грн. Раніше за подібні порушення водієві загрожував штраф в 425-510 грівень.

Штраф ціною з автомобіль

З 16 квітня набирає чинності рекордний по сумі стягнення закон "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення відносно посилення відповідальності за порушення порядку установки і використання спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв". Згідно з цим законодавчим актом, порушення вимог про установку на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв каратиметься штрафом від 2,5 тис. до 3 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (42500-51000 грн.) з конфіскацією пристроїв.

Раніше за даний вигляд правопорушення було передбачено накладення штрафу від 50 до 60 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850-1020 грн.) з конфіскацією спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв або без такої.

Варто відзначити, що за $6300, в яких оцінюється незаконне використання спецсигналів, можна придбати новий малолітражний автомобіль.

Чекаємо "листи щастя"

Один з авторів законопроекту, що розглядається парламентом, про істотне посилювання ПДР, народний депутат від Партії регіонів Володимир Олійник наполягає, що ініціатива про фотофіксацію перевищення швидкості, скорочення ліміту перевищення швидкісного режиму, після якого накладається штраф, а також обов'язкового використання дитячих крісел має бути схвалена Верховною Радою в першому читанні.

"Це законопроект, який має бути прийнятий в першому читанні, далі будуть поправки, їх буде багато, як правило, до таких документів вносять багато поправок. Думаю, що це реально до кінця квітня, оскільки зараз є багато першочергових законопроектів, які потрібно розглянути. Але як тільки він буде прийнятий, у нього є шанси вже цього року вступити в дію ", - відзначив Олійник.

Нові подробиці про "листи щастя" розповіли і в ДАІ. Заступник начальника управління ДАІ МВС України Володимир Резніков підкреслює, що законопроектом передбачено, що при зафіксованому факті порушення до самої постанови додаватиметься інформація про транспортний засіб, обов'язково фотографія транспортного засобу і фото обличчя людини, що керувала транспортним засобом.

"Ми передбачили, щоб само постанова містила ці документи, без фото автомобіля або без фото водія постанова неє документом, по якому настає відповідальність", - сказав чиновник.

Крім того, Рєзніков підкреслив, що вся техніка, яка використовується ДАІ, має бути сертифікована і захищена від несанкціонованого втручання. "Коли законопроект стане законом, і вирішуватиметься питання, яка система і яким чином використовуватиметься, обов'язково встане питання, щоб техніка була захищена з необхідним висновком державної служби технічного захисту інформації", - сказав він.

Брудні номери "не катять"

Враховуючи те, що ідентифікувати авто з шаром грязі на державних номерних знаках камері автоматичного спостереження ДАІ буде неможливо, автомобілісти могли б узяти на озброєння цей прийом. Проте і тут в ДАІ є методи заборони. Наприклад, недавно Державтоінспекція Криму почала проведення комплексу заходів щодо виявлення транспортних засобів, номерні знаки яких не відповідають стандартам.

Віднині даішники особливо уважно стежать за за автомобілями, які не зареєстровані або не перереєстровані в установленому порядку, експлуатуються без державних номерних знаків або з номерами, що не належать даному транспортному засобу, а також з номерними знаками, встановленими в не призначених для цього місцях, забрудненими, перевернутими або закритими іншими предметами, - що не дозволяє чітко визначити символи номерного знаку. За такі порушення водій може бути оштрафований, а автомобіль поставлений на штрафплощадку. А при повторному порушенні передбачено платне вилучення транспортного засобу.

Як це працює

Які саме камери використовуватиме ДАІ для фотофіксації порушників ПДР, поки не повідомляється, проте вже зараз на озброєнні інспекції є пристрої, які сповна можуть підійти для цієї мети. Система "Рубіж", яка встановлена на декількох стаціонарних постах в Києві, лише в 2011 році допомогла виявити і затримати 740 порушників. Ці камери працюють цілодобово і в автоматичному режимі - розпізнають номери, які потім перевіряють по базі даних.

Зараз "Рубіж" в Україні не можна використовувати як СНІД-камери, як в Європі, оскільки Конституційний суд заборонив інспекторам оформляти "листи щастя". Проте в разі ухвалення відповідного закону все може змінитися. У ДАІ відзначають, що при необхідності функціональні можливості системи "Рубіж" можуть бути розширені залежно від вирішення поставлених завдань.

"Рубіж" уміє фіксувати на камеру і зберігати практично будь-які порушення: наприклад, перевищення швидкості, рух по зустрічній смузі, порушення правил зупинки і стоянки, проїзд на заборонний сигнал світлофора і ненадання переваги в русі пішоходам. .