Реконструкція ринку "Центральний" у Луцьку триває вже кілька років. Однак мало хто вникав у суть самої проблеми. Як говорить народна мудрість у "медалі є дві сторони". Таким чином, журналісти інтернет-видання "Під прицілом" спробували зазирнути по той бік медалі і з'ясувати те, чому через реконструкцію потерпають самі підприємці і власне хто мавби понести усі витрати на її проведення.

Отож по-суті.

У квітні 2011 року, після проведення перевірки пожежної безпеки на місцевих ринках, МНС-никами було знайдено низку порушень на ринку "Центральний", який обслуговує та впорядковує "Облспоживспілка". Таким чином, за результатами проведеного обстеження, для усунення виявлених недоліків, приведення діяльності ринків у відповідність до вимог чинних нормативно-правових актів, створення належних та безпечних умов для роботи продавців та покупців в області прийнято розпорядження № 173 «Про заходи щодо усунення порушень вимог нормативно правових актів, виявлених під час обстеження ринків». Відповідно до цього розпорядження адміністрація ринку повинна була: забезпечити мінімальну протипожежну відстань від тимчасових споруд; забезпечити повздовжні та поперечні проходи завширшки не менше 4-х метрів; влаштувати через кожні 25 метрів торгового ряду поперечні проходи завширшки не менше 1,4 метра; встановити торгівельне обладнання таким чином, щоб уздовж рядів забезпечувались вільні евакуаційні проходи завширшки не менше 2 метри.

Однак найбільш проблематичною постала вимога МНС демонтувати металоконструкції, контейнери та обладнання, що зменшують ширину проїздів до гідрантів. З огляду на те, що перепланування рядів на ринку не відбувалось дуже давно, а самі підприємці до таких дій без дозволу адміністрації не вдаються, стає зрозуміло, що зазначені порушення норм пожежної безпеки припустила сама ж дирекція ринку, себто - Волинська облспоживспілка. У зв'язку з тим, що саме ця організація займається плануванням та власне розміщенням контейнерів стає зрозуміло, що саме вони допустились помилок і розташували в недозволених місцях торгові точки. Що ж до підприємців, то їм просто пропонувались вільні місця. З орендарями укладались договори, де чітко прописувався порядок розташування та площа контейнера.

Представники контролюючих служб виявивши порушення пожежної безпеки вказали адміністрації ринку на недоліки та зобов’язали їх виконати приписи.  Волинська облспоживспілка, відреагувала на зауваження МНС-ників і взялась за виконання вказаного розпорядження. Тож протягом останнього року дирекція ринку почала переставляти незручно розташовані контейнери. В результаті багатьох підприємців поставили перед фактом, що їхні торгові точки буде перенесено. Більше того, дирекція повідомила, що багатьом доведеться ставити нові контейнери дещо меншої площі. В інакшому ж разі, якщо дані порушення підприємці не усунуть, облспоживспілка погрожувала розірвати з підприємцями договори. Однак найбільш несподіваним виявилось те, що міняти контейнери підприємці мають за власний рахунок. Таку вимогу у Волинській облспоживспілці аргументували тим, що на подібні заходи у них коштів немає і не передбачається. У разі ж якщо зазначені порушення не усунуть і норми пожежної безпеки не будуть дотримані - постане питання про закриття всього ринку. 

Наступні дії з боку облспоживспілки, почали викликати велику кількість питань від підприємців. По перше, надані місця для контейнерів на заміну не співпадали за площею з тими, які вони мали попередньо і площа яких була попередньо вказана в договорі оренди. Фактично, у підприємців "обрізали" по пів квадратного метра торгової площі. Що ж до замовлення самих металевих конструкцій, тобто кіосків, то на  «добровільно-примусовій» засаді підприємців зобов'язали виготовляти їх у конкретного підрядника, якого "насватало" керівництво облспоживспілки.

В той же час, підприємців зацікавило те, куди ж використовуються кошти, які облспоживспілка збирає з них у якості "благодійних внесків". Гроші з власників торгових точок збирали "добровільно" на благоустрій та реконструкцію ринку. Однак, як виявилось, ніхто цих коштів не обліковував. Більше того, на прохання підприємців показати документи, які підтверджували б фактичне використання коштів на потреби з облаштування чи ремонту ринкової території чи надати звіти по витраті внесків - керівництво облспоживспілки відмовилось. 

Тож на підприємців, чиї контейнери розташовувались не "за правилами" почали тиснути. Мовляв "через те, що ви відмовляєтесь проводити заміну своїх контейнерів ринок можуть закрити і без роботи лишаться сотні підприємців".

На такі вимоги та докори підприємці все ж таки відреагували згодою і почали, окрім попередньої сплати добровільних внесків, надавати власні кошти для усунення порушень. Зокрема багатьом довелось поміняти контейнери і поставити нові, однак дещо менші за площею. Разом з тим дехто з підприємців був проти подібного і навідріз відмовлявся закуповувати нові менші контейнери.

Дана ситуація спонукала торгівців на проведення зборів, на яких були складені вимоги, викладені у письмовій формі і подані керівництву облспоживспілки. Вимоги мали досить конкретний характер. Тож серед основних вимог:

1) Усі домовленості стосовно заміни, переміщення, розміру та розташування на території ринку наших металоконструкцій викласти у письмовій формі.

2) Залучення наших коштів на благоустрій ринку підтверджувати відповідними документами і нашою письмовою згодою. Використання коштів на благоустрій території, накриття, комунікації також підтверджувати відповідними документами.

3) Угоди оренди торгових місць, зміни та додатки до них узгоджувати письмово з підприємцями та їх представниками.

4) Право обирати виконавця робіт з виготовлення металоконструкцій залишити за підприємцями.

5) Гарантувати підключення до електромережі ринку, після заміни металоконструкцій.

6) Вартість вивезення та встановлення металоконструкцій має бути обґрунтованою та єдиною для всіх».

Через кілька днів після проведення зборів, контролери ринку розповсюдили заяву, в якій йшлося про те, що підприємці "добровільно" погоджуються замінити металоконструкції. Більше того, підписання даного документу засвідчувало повне зняття відповідальності зі спілки за отримані внески. Разом з тим, контролери від облспоживспілки доступно "роз’яснили", що підприємці, які не підпишуть цей папірець, будуть фактично позбавлені своїх робочих місць.

Тож після цього люди кинулись писати скарги на свавілля Волинської облспоживспілки до Луцької міської ради та Волинської облдержадміністрації з проханням повпливати на дирекцію, аби та припинила чинити тиск на підприємців. Проте там їм відповідали, що нічим допомогти не можуть, оскільки втручання влади в господарські відносини є протизаконним. Тож не дочекавшись від влади підтримки багато підприємців стали відмовлялись від своїх претензій, тож з часом їх ставало все менше

З часом, самих невдоволених ставало все менше і менше. Тож на сьогодні лишилось небагато підприємців, які продовжують боротись проти свавілля чиновників. Самі ж торгівці розповідають, що дирекція Волинської облспоживспілки досі чинить на них тиск. Разом з тим, зацікавленні особи пригрозили підприємцям повну ліквідацію їхньої справи, у разі якщо ті не "дослухаються" до рекомендацій облспоживспілки. 

Коментувати цю ситуацію керівництво Волинської облспоживспілки навідріз відмовилось. Протягом кількох днів інтернет-видання «Під прицілом» намагалось домовитись про зустріч і почути позицію іншої сторони. Проте голова правління Марта Кандиба почала уникати спілкування та зустрічі з кореспондетами і переадресувала журналістів до свого заступника Володимира Горгута. Цього спритника кореспонденти інтернет-видання "Під прицілом" виловлювали 2 дні, однак поговорити з ним жодного разу так і не вдалось. На щогодинні дзвінки секретарка лишень відповідала що його немає на місці.

За кілька днів настирливих дзвінків Володимир Горгут так і не з'явився на робочому місці. Тож виникає питання, чи з'являється він там взагалі, чи ж лишень приходить перелічувати  гроші, зібрані з підприємців. З усього стає зрозуміло, що дирекція Волинської облспоживспілки уникає розмов на цю тему, а відповідно має що приховувати від лучан.