Децентралізація, наче снігова лавина, котиться Україною, вносячи свої зміни у функціонування, здавалося б, бездоганно працюючого механізму управління на рівні районів.

Урядом досить активно впроваджується бюджетна децентралізація, яка покликана підвищити рівень фінансового забезпечення територіальних громад та покращити надання суспільних благ та послуг населенню.

Читайте також: "Люди не вміють домовлятись і не хочуть втрачати владу". Експерт – про найбільші проблеми децентралізації на Волині

Зокрема, відповідно до чинного законодавства України об’єднані територіальні громади отримують фінансову підтримку від держави у вигляді субвенції на формування  інфраструктури. Ця допомога використовується на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів, що належать до комунальної форми власності, зокрема загальноосвітніх шкіл, будинків культури, дитячих садочків, ФАПів, вулиць і доріг тощо.

Цьогоріч 1,9 мільярдів гривень субвенції  державного бюджету розподілили між 665 об’єднаними територіальними громадами (ОТГ), створеними у 2015-2017 роках. На Волині упродовж 2018 року 40 ОТГ отримають на розвиток інфраструктури понад 183 мільйони гривень. Найбільше перепаде громаді району – Любешівській селищній ОТГ – понад 12 мільйонів гривень, найменше – Смолигівській сільській ОТГ – трішки більше 913 тисяч гривень. Розмір цієї допомоги розраховується відповідно до площі території громади та чисельності її населення.

Загалом, найбільший обсяг субвенції отримають ОТГ Ковельщини – понад 14 мільйонів та Любомльщини – майже 13 мільйонів гривень.

Цікаво, що за 2016-2018 роки найбільшу дотацію отримали шість ОТГ Ковельського – понад 39 мільйонів гривень та чотири ОТГ Володимир-Волинського районів – понад 34 мільйони гривень.

Однак, територіальні громади Горохівського та Камінь-Каширського районів не встигли реформуватися в ОТГ ні під час першої хвилі об’єднання, ні під час другої. Тут за три роки не створили жодної ОТГ, тому територіальним громадам цих районів на розвиток інфраструктури не виділили й копійки субвенції.

Читайте також: Для волинських ОТГ виділили понад 183 мільйони

Чому процес реформування у Горохівському та Камінь-Каширському районах відбувається так довго? Можливо керівництво територіальних громад вказаних районів не дозріло, щоб  розпочати його? Адже реформа органів місцевого самоврядування передбачає укрупнення адміністративно-територіальних одиниць, що потребує зміни системи органів влади на районному рівні.

Також зрозуміло, що даний процес неможливий без лідера, який розуміє суть реформи та може переконати громаду у її необхідності. Наразі, достатньо інформації про позитивні наслідки об'єднання в ОТГ. І в Горохівському та Камінь-Каширському районах є багато сільських голів, які розуміють переваги цього об’єднання. Однак, районна влада  здебільшого активно блокує процесс децентралізації, тому що при об’єднанні територіальних громад постає питання щодо доцільності існування райради.

Схоже, не останню роль у затягуванні процесу відіграє позиція голови Горохівської районної ради Тараса Щерблюка, який більше схиляється до формату один район-одна громада. Він не проти аби вся Горохівщина була однією ОТГ із кількістю жителів 52 тисячі.

Нагадаємо, що Тарас Щерблюк  разом із головою Горохівської районної державної адміністрації Любов’ю Матвєєвою та начальником відділу Держгеокадастру Горохівського району Сергієм Рубахою, були викриті на вимаганні неправомірної вигоди у розмірі 7 тисяч доларів США, яку вони вимагали у підприємця за прийняття рішення про передачу в оренду земельних ділянок у розмірі 70 га для ведення особистого селянського господарства.

Протягом двох років  очільник Камінь-Каширської райджержадміністрації  Валерій Дунайчук  та голова районної ради Віктор Сус (обидва члени партії БПП), боячись втратити владні повноваження, саботують реформу децентралізації на Волині.

Селяни не раз проводили різного роду громадські слухання та обговорення, круглі столи щодо створення ОТГ в Камінь-Каширсьскому районі, але районні "князьки", боячись втратити крісла,  наказували сільським головам не приймати ніяких дієвих рішень щодо об'єднання.

Зворотнього шляху вже немає, об’єднуватися потрібно. Громади, які не об’єдналися, насьогодні у програші. Лише за 2016-2018 роки громади Горохівського та Камінь-Каширського районів, якби вони об'єдналися, могли б отримати мільйони гривень інфраструктурної субвенції. Невже у Камінь-Каширському районі і Горохівському непотрібні нормальні дороги замість вибоїн і напрямів, які залишили по собі місцеві "господарники"?

Кому громади Горохівського та Камінь-Каширького районів мають "подякувати" за це?

Віталій Іщук

Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter