Потяги, в яких їздять українці, зношені на 90%. Більше половини поїздів мають вік від 30 до 53 років.

Читайте також: Україна збирається припинити залізничне сполучення із Росією

На перший погляд, може здатися, що сьогодні-завтра вони просто почнуть розвалюватися в дорозі. Чим загрожує такий рівень зносу поїздів, і коли українці їздитимуть в нових комфортних вагонах, розбирався сайт Сегодня.

Чому українці їздять на старих поїздах?

Парк поїздів в критичному стані через те, що в Україні не виконується стаття 10 Закону "Про залізничний транспорт". Відповідно до закону, нові вагони повинні закуповуватися за рахунок держбюджету. Але це тільки на папері.

"За період незалежності України з держбюджету грошей на оновлення рухомого складу не виділялося", – пояснюють сайту "Сегодня" в" Укрзалізниці".

Своїми ресурсами держкомпанія не може оновити парк. Для цього треба підвищувати тарифи на перевезення, а будь-яке підвищення повинен схвалити Кабмін. Самостійно компанія не може впливати на свої тарифи.

Проте, "УЗ" цього року планує модернізувати 147 вагонів – тобто, їх життя продовжать ще на років десять. Ще 54 вагона закуплять. Але цього недостатньо для оновлення рухомого складу. Всього в "Укрзалізниці" 3,1 тисяча вагонів, ще півтори тисячі вагонів вже не експлуатуються.

У наступні п’ять років "Укрзалізниця" планує оновити 45% парку пасажирських вагонів. Про це йдеться в Стратегії розвитку компанії до 2021 року. Так, на нові вагони витратять 9 млрд грн – цього вистачить на 400 вагонів. Ще на 11 млрд – на закупівлю електропоїздів, 3,5 млрд грн – на дизель-поїзди і 10 млрд – на модернізацію рухомого складу. У компанії розраховують в основному на державну підтримку.

Читайте також: На "Укрзалізниці" розпочали розслідування стосовно закупівлі нагород для співробітників у РФ

Що означає 90% зносу?

Високий рівень зносу пасажирського парку означає, що найближчим часом буде збільшуватися сума витрат на поточний ремонт. Відповідно, буде менше грошей на капітальний ремонт і покупку нових вагонів і локомотивів.

Іншими загрозами стануть аварії на коліях, вважає Вадим Бардась, інвестаналітик European Analytical Centre. Це призведе до збільшення витрат з держбюджету, зниження зростання ВВП і ділової активності.

Головна ж причина зносу – корупція в "Укрзалізниці", вважають експерти.

"Розквіт бюджетної корупції призвів до ситуації, коли держчиновники могли отримати більше корупційних доходів саме на поточному, а не на капітальному ремонті. Крім того, державна фінансова політика передбачає залишкове фінансування капітальних витрат і мізерні розміри фондів розвитку. Так, в бюджеті-2018 витрати розвитку становлять лише 13% від загальної суми кошторису", – коментує Бардась.

Але на темі зносу основних фондів також багато спекуляції, вважає Ростислав Чайківський, фінансовий експерт, член міжнародних організацій CFA і АССА. Справа в тому, що рівень зносу не означає, що потяги і вагони потрібно списати зовсім. Наприклад, термін експлуатації пральної машини сім років. Через шість років знос у неї складе 86%. Але при нормальній експлуатації і заміні дрібних деталей вона може пропрацювати ще 10-20 років. І, швидше за все, користувач замінить її через 10-20 років, але не через поломку, а через моральний знос, оскільки нові моделі мають більше режимів і споживають менше енергії. Така ж ситуація і з вагонами.

"Накупити нових вагонів і задерти ціни на квитки може кожен. А насправді "Укрзалізниця" повинна займатися належним обслуговуванням вагонного парку і забезпечувати оптимальний баланс нормальних послуг і доступною для населення вартості перевезень. Крім того, замість покупки нового вагона можна зробити капітальний ремонт більшої кількості вагонів. Тому в основі всього повинні бути чіткі і прозорі розрахунки, а не спекуляція на розмірі зносу, який, насправді говорить тільки про вік вагонів, а не неможливість їх подальшої експлуатації", – пояснює аналітик.

Читайте також: "Укрзалізниця" запустить додаткові потяги до моря

Чим загрожує знос потягів?

Фінансовий стан "Укрзалізниці" не райдужне. Плани щодо оновлення парку практично нічого не міняють, впевнений Ярослав Пилипчук, експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього.

"Зараз немає ніяких ресурсів для поновлення поїздів. Але отримати їх можна просто – оптимізувати фінансову модель "Укрзалізниці": ліквідувати корупцію і очистити від різних груп впливу, і тоді, можливо, матимемо ресурс для реформи", – говорить експерт.

На думку Пилипчука, якщо підняти ціни на квитки, у нас відкриється нова ніша – запустяться регіональні аеропорти.

Вирішити знос парку "Укрзалізниці" потрібно в найближчі рік-два. Подальше використання старих потягів і вагонів несе загрозу життю і здоров’ю українців, динаміці зростання економіки країни, говорить Вадим Бардась.

Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter