Колишні працівники СБУ та митниці організували на Волині надприбуткову схему ввезення автомобілів з-за кордону, завдавши державі збитків на сотні мільйонів гривень.

Читайте також: Назвали волинські фірми, які ввозили авто за "липовими" документами

За попередніми даними, організували "чорний" бізнес екс-співробітник управління "К" СБУ у Волинській області Сергій Мостенець та Олександр Огороднік, який очолював декілька митних підрозділів, у тому числі митний пост "Луцьк", пише Інформаційне агентство Волинські Новини.

Причини конфліктів сумнівних автоімпортерів з керівниками митниці

Нелегальний бізнес з імпорту вживаних автівок до України зародився ще наприкінці 90-х років. Тоді з'явився вираз "волинський автоклондайк". Мова про транспортний канал, яким через Волиньску область доставляли з-за кордону вживані автомобілі без необхідних документів.

Читайте також: Як луцькі "бізнесмени" розмитнювали машини з фальшивими документами

Вже у 2005 років було 13 кримінальних щодо фактів незаконної легалізації транспорту на території області.

Наприклад, того ж року правоохоронці викрили схему нелегального імпорту автівок, в які нібито були замішані колишні начальники Камінь-Каширського і Любомльського МРЕВ Державтоінспекції, а також посадові особи Луцького МРЕВ.

У 2015 році стало відомо про нову "брудну" бізнес-схему. Озвучив її тодішній в. о. начальника Волинської митниці Андрій Андрейків. Він заявив, що 2010-2014 роках на Волині діяла так звана "кузовна схема": купувалися автомобілі за кордоном, розбиралися на СТО, розукомплектовувалися, ввозилися у вигляді запчастин чи брухту в Україну, і тут же складалися заново й проходили сертифікацію. Держава ж не отримувала значних платежів. Адже, згідно зі статистикою, лише за 2012-2014 роки через МПП "Ягодин" були перевезені 6,5 тисячі автомобільних кузовів, які належали автівкам "преміум-класу".

Відзначимо, що з 2014 року, після Революції Гідності, робота Андрейківа піддавалась серйозній критиці громадськості.

Довелося йому навіть їздити на "розбір польотів" в антикорупційний комітет Верховної Ради, де його вже чекали: на засідання завітали волинські автоімпортери, які, за його словами, вдаючи представників громадськості, почали висловлювати чиновнику претензії.

"На засідання завітали представники якихось асоціацій, переважно автоімпортери. Очолюють їх колишні правоохоронці – екс-працівник управління "К" СБУ у Волинській області Сергій Мостенець та Олександр Огородник, що свого часу був начальником декількох митних підрозділів, у тому числі митного посту "Луцьк". Звідки вони дізналися про засідання антикорупційного комітету, яке відбулося на моє звернення, залишається таємницею.

Ці особи презентували себе як "представники" громадськості, при цьому витягнули "купку" документів різних комерційних компаній. І якщо ми проаналізуємо, хто здійняв галас про корупцію на Волинській митниці, то це дві громадські організації, засновані в листопаді-грудні 2014 року, що почали активну діяльність у січні 2015. І туди входять усі компанії, які ми на початку року зарахували до високоризикових. Вони мали на меті ще й створення терміналу в Луцьку для імпорту автотранспорту", розповідав Андрейків в інтерв’ю виданню LB.ua.

Про цікаве минуле Мостенця та Огродніка згадував і народний депутат Єгор Соболєв у відкритому листі, у якому просив детальніше звернути увагу на діяльність цих осіб.

А на публічних обговореннях на Волині критикував Андрейківа і Юрій Матчук, який представляв ГО "Всеукраїнська асоціація імпортерів автомототехніки". У відповідь Андрейків пояснював: це відбувається тому, що Матчуку намагалися прикрити незаконний бізнес.

Спільники під прикриттям громадської організації

"Всеукраїнську асоціацію імпортерів автомототехніки", від імені якої виступали Мостенець, Огороднік і Матчук, створили лише за 2 тижні до початку кампанії проти Андрейківа. А назва дуже перегукується зі Всеукраїнською асоціацією автомобільних імпортерів і дилерів, що працює в Україні майже 20 років і до якої не раз дослухалися в Уряді. Це могли зробити спеціально, аби прикритися авторитетом знаної спілки, про що у відкритому листі заявляв Президент ВААІД Станіслав Щербина.

Паралельно, у той же період, до нападок на керівника Волинської митниці додала свій внесок і компанія "Авто Вест Груп". Її представники переконували: хочуть влаштувати біля Луцька митний склад, де будуть надаватися різноманітні послуги: від побутового сервісу для водіїв до розмитнення автомобілів. Розміщуватися він мав у селі Струмівка.

І тут починається найцікавіше: усі дійові особи, як виявляється, тісно пов’язані між собою. У лютому 2015 вони вже виступили єдиним фронтом під час засідання громадської ради при ДФС області. Крім представників ГО "Всеукраїнська асоціація імпортерів автомототехніки", на засіданні були присутні особи від ТзОВ "Авто Вест Груп", ТОВ "Джи Бі Сі", ПП "Прайд Сервіс". Власницею ПП "Прайд Сервіс" колишня колега Олександа Огородніка по Волинській митниці. Решта учасників цієї компанії теж не випадкові. Так, співзасновником ТзОВ "АвтоВест Груп" є Мельник Дмитро Олександрович, який проживає у Словаччині, місто Жиліна, вулиця Стурова. У тому ж таки Жиліні, проте на іншій вулиці, зареєстрований власник такого собі ДП "ЕКСПОРТ ЄВРО КАР УКРАЇНА". Як виявилося, це не хто інший, як колишній співробітник СБУ, представник ГО "Всеукраїнська асоціація імпортерів автомототехніки" Сергій Мостенець.

Директором фірми Мостенця є Окcана Тарасюк – власниця фірми "Євромістброк". І це підприємство теж розташоване в Луцьку. Реєстрація - вулиця Карбишев, 1, офіс 402. Це той самий офіс, де зареєстровано низку фірм, що фігурують в кримінальному провадженні щодо імпорту автівок за фальшивими документами – ПП Гранд Авто, ПП Онлікар, ТзОВ ЗБС, ПП Техагротранс та інші.

І сусідство це аж ніяк не випадкове. Адже, як ідеться в матеріалах, декларування товарів та невірне нарахування податків здійснювали у тому числі й посадові особи ТОВ "ЗБС". А виготовлялися підроблені документи та вносилися відомості до офіційних митних документів, найімовірніше, за адресою: Волинська область Луцький район с. Струмівка вул. Рівненська, 74 – місцезнаходження митного складу "Авто Вест Груп", відкриття якого й домагалися учасники та організатори протестів проти керівника Волинської митниці.

Власні джерела у правоохоронних органах повідомляють, що саме Сергій Мостенець, Дмитро Мельник та декілька інших осіб і є, зрештою, організаторами схеми, яку правоохоронці розплутують не перший рік.

Висновки

Митників важко назвати "святими" навіть у цій ситуації. Проте ставлення суспільства до представників цієї професії часто упереджене саме через високі корупційні ризики, яким ті час від часу піддаються. Чим більші гроші – тим більша спокуса.

Проте ця історія – яскравий приклад, як під виглядом обуреної громадськості можна тиснути на митницю, аби відстояти власні сумнівні бізнесові інтереси.

Ще у 2015 році аргументи Андрейківа про автоімпортерів, які так обурювалися, що їм нібито "наступили на хвіст", виглядали вкрай непереконливо. Проте пройшло лише декілька років і слідство встановило за ким правда.

Лише по доведених епізодах сума збитків державі становила близько 300 мільйонів. Чи можна було прокручувати такі примітивні схеми, в дечому навіть нахабні, під носом правоохоронців і при цьому залишатись недоторканним? Здоровий глузд підказує, що ні. За все треба платити.

Як писали ЗМІ, курували схему в Києві. Кожен, хто хотів зайнятись таким "бізнесом", платив "долю" в "тіньову генпрокуратуру", якою керував тоді син Генпрокурора – Артем Пшонка. Чи не стали виключенням герої нашої історії – невідомо. Очевидно одне – без покровительства "зверху" ця схема довго би не проіснувала.

Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter