Нарешті сталось те, чого так давно чекали всі, хто хоч трохи займається публічними закупівлями – президент підписав законопроект №1076 і дав "зелене світло" черговій закупівельній революції в Україні. Звичайно, оцінити всі зміни у повній мірі можна буде лише на практиці, але окремі положення документа обіцяють виправити найкритичніші вади системи, хоча і не всі.

З чого все почалось

Перші роки роботи ProZorro продемонстрували не лише переваги нового підходу до проведення тендерів, а і деякі недоліки й "вузькі місця". Серед найбільш обговорюваних проблем були:

● скасування тендера на будь-якому етапі до підписання угоди;

● використання допорогів для уникнення конкурентної процедури;

● фіксована вартість оскарження в Антимонопольному комітеті;

● відхилення пропозицій через формальні помилки.

Отже, майже одразу експерти з закупівель почали працювати над тим, аби виправити всі ці проблеми.

З моменту запровадження ПроЗорро пропонувалось кілька проектів законів, але жоден з них не пройшов стадії обговорення. І лише законопроект №1076, який розроблявся понад півтора року, зміг запропонувати належний рівень роботи над помилками. Тому у вересні нова Верховна Рада прийняла його спочатку у першому, а потім — і у другому читанні.

До чого готуватись

Точний перелік змін залежить не лише від другої редакції Закону України "Про публічні закупівлі" – частину нововведень мають закріпити підзаконні акти, постанови Кабінету Міністрів.

Також значною мірою успіх другої закупівельної революції залежатиме від того, чи стане практика прийняття рішень оновленою Колегією АМКУ більш послідовною. Зараз, на жаль, рішення щодо однакових питань навіть з різницею у тиждень бувають діаметрально протилежними.

Але понад чверть мільйона закупівель все ж вийде з тіні через зниження порогового значення очікуваної вартості, від якого використання ProZoro – обов’язкове. Тому для деяких фахівців з "нарізання" великих тендерів на малі і непрозорі допороги система стане невідворотною, наче Танос.

Учасники матимуть трохи більше можливостей для захисту власних прав, а організатори – відчуватимуть більше відповідальності, адже оновлена система передбачатиме чималі штрафи. Відбуватиметься очікуваний перехід від тендерних комітетів до уповноважених осіб і центральних закупівельних організацій. Всі "шпарини" для маніпуляторів перекрити все одно не вийде. А наскільки вдалою буде нова редакція – побачимо за рік, коли накопичиться практика.