З 1969 року на базі Луцького автомобільного заводу крім легких цивільних повнопривідних автомобілів для сільського господарства - ЛуАЗ (до 1966 р. - Луцький машинобудівний завод - ЛуМЗ ) випускав досить цікавий військовий автомобіль ЛуАЗ- 967М (4х4), своєрідний радянський «Механічний мул», але на відміну від відомих американських самохідних візків він мав герметичний низько профільний кузов і міг долати водні перешкоди. Пише у своєму персональному блозі Валерій Пельц.

ЛуАЗ- 967М (ТПК), 4х4, 1978 р. (санітарний варіант)

 

ЛуАЗ- 967М (ТПК) з озброєнням, 1983 р.

 

ЛуАЗ- 967МП (ТПК), 4х4, 1982 рЗ середини 50 -х рр.. Його розробкою займався Науковий автомоторний інститут ( НАМІ ), де створили прототип з мотоциклетними агрегатами. Пізніше їх замінили вузлами від легкових машин Запорізького автозаводу (ЗАЗ). У 1969 р. в Луцьку почалося виробництво громадянського вантажопасажирського автомобіля ЛУАЗ -969 (4х4), а з 1976 р. - модернізованого варіанту «969М», існували також у дослідних зразках для армії.

 Паралельно здійснювалася доробка низько профільного плаваючого військового автомобіля ЛуАЗ- 967, який в остаточному виконанні «967М» був прийнятий на озброєння як транспортер переднього краю ( ТПК). Ця назва зумовлювала його використання бойовими підрозділами в безпосередній близькості від лінії фронту для потайливої доставки дрібних вантажів, озброєння і вивезення поранених. Його кузов представляв сталевий понтон на ланжеронній рамі з відкидним лобовим склом, центральним місцем водія і вантажним майданчиком для розміщення 6 солдатів, вантажів або двох поранених на носилках, яких можна було підтягувати на човні - волокуші за допомогою лебідки. Ще однією оригінальною особливістю була можливість управляти машиною лежачи в кузові. Автомобіль забезпечувався двигуном МеМЗ - 967А V4 ( 1,2 л , 37 к.с.) повітряного охолодження, розташованим в передньому навісі, 5 -ступінчастою коробкою передач, укладеними в подовжню трубу карданним приводом задніх коліс і незалежної торсіонною підвіскою.

 

ЛуАЗ- 1901, 6х6, 1990 г.

Він мав споряджену масу 930 кг, дорожній просвіт - 280 мм і мінімальну висоту - 800 мм , міг долати підйоми крутизною 58 %, на шосе розвивав швидкість 75 км / год і на плаву за рахунок обертання коліс - 3 ~ 4 км / ч. Для подолання траншей служили знімні трапи. Транспортний варіант ЛуАЗ- 967МП з новим корпусом був своєрідним міні- джипом і застосовувався для установки озброєння.

 У 1989 р. Луцький завод представив оригінальний плаваючий 6-місний міні -всюдихід ЛуАЗ- 1901 (6х6 ) з трьома рівномірно рознесеними мостами і незалежної торсіонної підвіскою, відомий під назвою «Геолог». Він отримав 3 -циліндровий дизель потужністю 51 к.с, мав вантажопідйомність 550 кг , на суші міг пересуватися зі швидкістю 60 км / год , на плаву - 5 км / ч. Автомобіль пройшов цикл випробувань для прийняття на озброєння, але конверсія і розвал СРСР не дозволили продовжити роботу над ним. З 80- х рр. у збройних силах використовувалися серійні вантажопасажирські автомобілі ЛуАЗ- 1302 (4х4), а з грудня 1999 р. завод збирав російські військові джипи УАЗ- 3151 (4х4).

 

Якщо хочеш, щоб з тобою рахувалися, немає потреби чекати, що тебе прийдуть захищати сусіди і дадуть тобі свою новітню зброю. Достатньо просто захотіти бути сильним своїми силами. Приблизно такої доктрини колись дотримувався СРСР. Радянська зброя була досить хорошою, і за малим винятком, не надто застаріла і до наших днів. Прикладів тому маса, починаючи від реактивних винищувачів, протиракетних комплексів і харківських танків Т-64 і закінчуючи скромними армійськими усюдиходами зразок ТПК.

 

Шкода тільки, що у нового керівництва Луцького автомобільного не знайшлося ні грошей, ні бажання, щоб продовжити випуск цієї чудової машини - мрії будь-якого мисливця, рибалки і просто любителя екстремальних подорожей. На жаль, залишився не реалізованим і інший цікавий проект - ЛуАЗ-1901 «Геолог», такий собі «Супер-ТПК» з трьома провідними осями і трициліндровим дизелем. Засвітившись на Київському автосалоні SIA'1999 цей автомобіль, схоже, остаточно канув лишився історією, хоча має всі шанси стати дешевим і потрібним озброєнням для української армії. Наприклад 1 БТР коштує приблизно 1.5 - 2 мільйони доларів. Скільки можуть коштувати військові амфібії можна лише припустити, але одразу зрозуміло, що ціни на такі автомобілі будуть в десятки разів меншими.