Тема про страховки віднедавна стала однією з найактуальніших для вітчизняних автомобілістів.
Дане питання стало максимально актуальним після набуття чинності Законом України "Про обов\'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" і після того, як співробітники ДАІ отримали право перевіряти наявність полісів із цього виду страхування, притягуючи водіїв до адміністративної відповідальності за їх відсутність.
Саме по собі страхування цивільної відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСАГО) дуже корисне і в правовому й розвиненому суспільстві просто необхідне. Та все було б добре, якби не багато "але".
Дискредитована ідея
Сама ідея такого страхування дискредитована, й держава, змусивши всіх автолюбителів в обов\'язковому порядку купувати поліси автоцивілки, прагне, в першу чергу, наповнити бюджет, замість створення нормальних і цивілізованих умов дорожнього руху.
Збиток, пов\'язаний із настанням страхового випадку, в кращому разі виплачується дуже довго, якщо взагалі виплачується, а про відшкодування, наприклад, збитку, пов\'язаного з утратою товарної вартості транспортного засобу, постраждалого внаслідок ДТП, не може бути й мови. Тож цю частину збитку (вона стосується порівняно нових транспортних засобів) власнику транспортного засобу, який застрахував свою відповідальність, доведеться виплачувати самому. Ось така виходить страховка, і про те, наскільки вона потрібна, судіть самі.
Перевірити у водія наявність страхового поліса інспектор може лише у трьох випадках
Водночас даішники знову вирішили зайнятися тими автовласниками, які знехтували "автоцивілкою", й за відсутність поліса співробітники Державтоінспекції складають значних грошових розмірів протоколи. Вже минулого року за відсутність страхових полісів до відповідальності було притягнуто 110 тис. автовласників, і з таким завзятим підходом ДАІ, найімовірніше, в 2010 році кількість оштрафованих не зменшиться.
ОСАГО з собою
Багато українських водії не знають, що страховий поліс цивільної відповідальності потрібно обов\'язково возити із собою. Але ще більше автомобілістів попадаються на "розводі" співробітників ДАІ, коли ті штрафують за відсутність страховки.
За Правилами дорожнього руху (п. 2.1.), водій справді повинен мати із собою, разом із правами й технічним паспортом, поліс ОСАЦВ (не наклейку-стікер, а саме сам поліс). Також п. 2.4 ПДР вказує, що всі ці документи мають бути пред\'явлені на першу вимогу працівника ДАІ.
Але в цьому випадку положення Правил вступають у протиріччя із Законом "Про обов\'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів". Пункт 2 ст. 21 Закону свідчить, що контроль наявності "автоцивілки" здійснюється ДАІ під час проведення державного техогляду, реєстрації авто, а також при складанні протоколів про порушення правил дорожнього руху та оформленні матеріалів ДТП. А також, згідно зі ст. 16 Закону "Про дорожній рух", водій зобов\'язаний пред\'явити поліс співробітнику міліції лише у випадках, передбачених законодавством. Ці випадки чітко прописані в Законі "Про обов\'язкове страхування".
У решті випадків вимога поліса "автоцивілки" незаконна. У Законі чітко зазначено, коли ДАІ може вимагати пред\'явлення поліса. І якщо вас оштрафували за відсутність поліса не в зазначених випадках, то така постанова ДАІ незаконна й легко оскаржується в суді.
У будь-якому разі поліс може бути дуже корисний водієві: як у випадку ДТП (щоб обмінятися інформацією з потерпілим, зв\'язатися зі страховиком і так далі), так і при банальному порушення правил дорожнього руху, якщо все-таки зупинить ДАІ. Тому страховку краще все ж возити з собою.
Якщо ж у зазначених випадках її не буде, тоді автовласникові загрожує штраф. Відсутність у водія цього поліса тягне за собою накладення штрафу в розмірі від 25 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (425-850 грн.), згідно з ч. 1 ст. 126 КУпАП. Інші заходи покарання не передбачені.
Погрози ДАІ по постановку автомобіля на штрафмайданчик - всього лише спроба взяти водія "на переляк". Подібний крок можливий лише у випадках, коли ДАІ не може встановити особу водія, в усіх інших випадках вилучення автомобіля на штрафмайданчик через непред\'явлення страхового поліса елементарно оскаржується в суді із притягненням співробітників ДАІ до відповідальності за перевищення повноважень.
Підбиваючи підсумки, варто сказати, що згідно із законодавством перевірити у водія наявність страхового поліса інспектор може лише у трьох випадках, а якщо інспектор ДАІ зупинив вас і разом із правами захотів перевірити страховку, то така вимога незаконна й не підлягає виконанню. І навіть якщо ДАІшник вирішив вам помститися й накласти штраф аж до 850 гривень, то такому "правоохоронцю" необхідно нагадати, що адміністративна відповідальність настає лише тоді, коли поліс не пред\'явлений у тих же випадках, передбачених законодавством.
Помилка в тексті?Виділи її мишкою та натисни Ctrl + Enter
Коментар буде опубліковано після модерації
Коментарі
коментарів немає