Новий Податковий кодекс торкнувся практично всіх сфер економічної
діяльності нашої країни, й автомобільний ринок не став винятком. В
остаточній редакції Податкового кодексу оподаткування автомобілів з
пробігом стане значно гуманнішим, а угоди щодо відчуження вживаних
автомобілів зможуть оформляти й автосалони.
Для початку подивимося, що змінилося у плані імпорту автомобілів. На перший погляд змін практично немає. Так, ставки акцизу на автомобілі поділені на ті ж підгрупи, згідно з класифікацією УКТ ЗЕД. Збереглася також і градація в розділі автомобілів на три категорії: нові авто, до 5 років і понад 5 років. Але в новому Податковому кодексі з'явився й новий податок - збір при першій реєстрації автомобілів. Цей податок стягується не при розмитненні автомобіля, а при його першій реєстрації в ДАІ.
У Податковому кодексі ставки акцизного податку повністю збігаються з чинним на сьогодні, збережена також і градація за об'ємом двигуна для бензинових автомобілів: до 1000 см3, 1000-1500 см3, 1500-2200 см3, 2200-3000 см3 і понад 3000 см3; для дизелів: до 1500 см3, 1500-2500 см3 і понад 2500 см3.
Нічого не змінилося і для мотоциклів, які, як і раніше, обкладають єдиною ставкою €0,12 за 1 см3 для всіх категорій, зокрема для 500-800 см3 і понад 800 см3.
А ось акцизний податок для ввезення кузовів для автомобілів змінили. Якщо в попередньому законі кузови для промислового складання оподатковувалися 1000 гривень за 1 штуку, то зараз значиться ставка €100 за штуку, як для укомплектованих, так і для розукомплектованих. А старі кузови віком до 5 років і старше 5 років обкладаються акцизом €400 за одну штуку.
У випадку з пільгами, як і раніше, повністю звільнені від сплати акцизного податку такі автомобілі:
- легкові автомобілі для інвалідів, у тому числі для дітей-інвалідів, оплата вартості яких здійснюється за рахунок державного або місцевих бюджетів, коштів фондів обов'язкового страхування;
- легкові авто спеціального призначення, оплата вартості яких здійснюється за рахунок бюджетів;
- автомобілі, які ввозяться дипломатичними службами для власного використання, але при реалізації їх третім особам необхідно буде сплатити, в тому числі, й акцизний податок.
Тобто, акцизний збір, як і раніше, є стримуючим чинником при імпорті автомобілів, навіть попри єдине мито 10%.
А ось на вторинному ринку легкових автомобілів є певні поліпшення. Так, з 1 січня 2011 року знизився податок на доходи фізичних осіб, отриманих від продажу рухомого майна, але платити доведеться більше.
До 1 січня 2011 року при оформленні договору купівлі-продажу за довідкою-рахунком, продавцю потрібно було сплатити податок у розмірі 15% від суми доходу, отриманого з продажу. Ця сума вказувалася в довідці-рахунку, і при цьому не потрібно було проводити експертну оцінку ринкової вартості. На практиці, за домовленістю сторін, у довідці-рахунку вказувалася сума 1000 гривень, і податок сплачувався з цієї суми і становив лише 150 гривень. У разі ж нотаріального оформлення угоди оцінка ринкової вартості автомобіля проводилася в обов'язковому порядку. Продавець оплачував податок на прибуток 1% (у випадку 1-го продажу) або 15% (у разі 2-го й більше продажу), а також держмито за нотаріальне оформлення договору купівлі-продажу в розмірі 5% від ринкової вартості. Таким чином, витрати на нотаріальне оформлення договору, на практиці, були значно вищими.
Після набуття чинності новим Податковим Кодексом варіанти оформлення продажу вживаних автомобілів збереглися (довідка-рахунок та нотаріальний договір купівлі-продажу), але оподаткування змінилося. За новим Податковим кодексом України, податок на доходи фізичних осіб, отриманих від продажу транспортних засобів, становить: 1% від оціночної вартості транспортного засобу під час першого продажу в році легкового автомобіля, мотоцикла або моторолера і, відповідно, 5% від оціночної вартості при продажі інших видів транспортних засобів, а також при другому продажу протягом календарного року.
Ці ставки оподаткування, а також вимоги з оцінки транспортного засобу, є обов'язковими як при оформленні за довідкою-рахунком, так і при нотаріальному оформленні. Однак у нотаріуса залишається держмито, що становить 5% від оціночної вартості (1% - якщо продаж здійснюється близькому родичу).
Отже, якщо продаж автомобіля здійснюватиметься шляхом оформлення довідки-рахунку, то продавець зазнає таких витрат: якщо перший продаж легкового автомобіля в році, податок з доходів - 1% (від експертної оцінки), а якщо другий продаж або продається інший вид транспортного засобу, податок з доходів - 5% (від експертної оцінки). У разі нотаріального оформлення: якщо перший продаж у році, податок з доходів - 1% (від експертної оцінки), якщо другий продаж, податок з доходів - 5% (від експертної оцінки), але до цього ще додається держмито - 5% (від експертної оцінки).
Також, з 2011 року податок з власників транспортних засобів (транспортний збір) скасовується. Це нововведення знизить витрати, пов'язані з проходження техогляду. Замість транспортного збору уряд увів додатковий акциз на паливо, що призведе до подорожчання всіх видів палива на 0,30-0,50 грн. (за даними уряду) або 0,80 - 1,00 грн. (за даними експертів паливного ринку). Варто зауважити, що якщо взяти середньостатистичний пробіг автомобіля за рік і середню витрату палива, переплата автовласника за новим акцизом порівняно з транспортним збором буде в 5-7 разів більшою.
Новий Податковий кодекс дасть поштовх розвитку послуги trade-in в Україні, тому що істотно знижує оподаткування для автосалонів, які займаються продажем автомобілів із пробігом. Згідно зі ст. 189.3 Податкового кодексу, підприємства, які здійснюють комісійний продаж транспортних засобів, сплачуватимуть ПДВ з комісійної винагороди, або з позитивної різниці між вартістю купівлі та продажу автомобілів. Те, чого так довго домагалися наші автодилери, тепер враховано в новому Податковому кодексі.
Автосалони отримали такі ж права з оформлення угод із автомобілями з пробігом, як і нотаріуси, а це значить, що вже з 1 січня 2011 року в Україні почала працювати цивілізована система trade-in.
По суті, система оподаткування, запропонована в новому Податковому кодексі для автосалонів, на 10% нижча за ту, яка діяла раніше. Ну й не зовсім зрозумілий механізм визначення кількості угод із рухомими об'єктами продавця автомобіля. Орієнтовно, автолюбитель, який побажав розлучитися зі своїм авто, повинен буде відправити запит у ДАІ. Відомство ж, перевіривши власника автомобіля, дасть письмову відповідь, скільки операцій із продажу авто здійснював автор запиту. Офіційна відповідь автоінспекції буде юридичною підставою для визначення податкової ставки при оформленні угоди в нотаріуса.
Позитивно, що продавці авто не сплачуватимуть ні держмито, ні нотаріальні послуги. Фактично, їм доведеться сплатити експертну оцінку авто, вартість послуг із оформлення (довідка-рахунок, договір купівлі-продажу) та 1% ПДФО від ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, і все.
Автосалони тепер зможуть не лише продавати нові автомобілі, а й розвинути торгівлю старими авто, які зможуть викупляти в попередніх власників, а також надавати просто послуги з оформлення угод купівлі-продажу.
Відповідно до Податкового кодексу, автосалон може запропонувати власнику автомобіля з пробігом свою ціну і швидко оформити викуп авто. Потім або підремонтувати автомобіль, або виставити на продаж у такому ж вигляді. Персонал автосалону рекламуватиме, зберігатиме, показуватиме автомобіль потенційним клієнтам. Природно, що за ці послуги автосалон попросить невелику надбавку проти початкової ціни викупу. Ось із цієї надбавки автосалон і сплачуватиме ПДВ та інші податки, відповідно до вибраної системи оподаткування. Збережеться на ринку й система комісії, коли автосалон не буде відразу викуповувати авто, а візьме його на реалізацію й отримає за це комісійні.
Усі ці нововведення, безумовно, дадуть потужний поштовх як до розвитку послуги trade-in у 2011 році, так і до нового витка розвитку автомобільного ринку України в цілому.
Коментарі
коментарів немає