Три Всеукраїнські асоціації місцевого самоврядування - Асоціація міст України, Українська асоціація місцевих і регіональних влад та Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад – написали лист до Кабінету Міністрів. В ньому вони подали пропозиції до Декларації цілей та завдань бюджету на 2012 рік.

 

Зокрема, в документі йдеться про такі положення:

 

1. З метою оптимізації видаткових повноважень органів місцевого самоврядування визначити джерелом фінансування управлінь праці та соціального захисту населення, відділів ведення Державного реєстру виборців, управлінь державної реєстрації кошти Державного бюджету, оскільки зазначені установи виконують суто державні повноваження. Загальний обсяг фінансових ресурсів за кожним видом видатків, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, визначати шляхом розрахунку на підставі державних соціальних стандартів і нормативів, які встановлюються законом та іншими нормативно-правовими актами.


2. В Законі про Державний бюджет визначити фінансовий норматив бюджетної забезпеченості окремо по кожній галузі бюджетної сфери та в розрізі кожної групи адміністративно-територіальних одиниць. При цьому додати перелік соціальних програм і стандартів, які враховувались при розрахунку фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, та перелік основних нормативно-правових актів, які визначають вартісні чи кількісні показники програм (типова штатна чисельність, мінімальна вартість харчування, витрат на медикаменти тощо). Встановити, що бюджетні програми (стандарти), які не ввійшли до цього переліку, відносяться до необов’язкових для виконання за рахунок місцевих бюджетів у 2012 році. 

 

3. Для забезпечення ефективного функціонування органів місцевого самоврядування збільшити видатки на їх утримання, обсяг яких визначати на основі обґрунтованих нормативів:       

                                   

  -типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України по всіх органах місцевого самоврядування, а саме виконкому ради, апарату ради, управлінь і відділів ради;


- діючих умов оплати праці працівників органів місцевого самоврядування;


- інших видатків, необхідних для створення нормальних умов роботи (комунальні послуги, енергоносії, транспортні та інші послуги, господарські, канцелярські та інші товари).      

 

4.Підвищити фінансову спроможність органів місцевого самоврядування шляхом закріплення за ними додаткових дохідних джерел, зокрема за рахунок зарахування до відповідних місцевих бюджетів 100% податку з доходів фізичних осіб, та повного забезпечення коштами для здійснення видатків на виконання делегованих повноважень.


5.Забезпечення місцевих бюджетів достатніми ресурсами протягом всього бюджетного періоду. Для вирішення проблем, пов’язаних із тимчасовою (сезонною) неплатоспроможністю місцевих бюджетів, необхідним є внесення змін до Порядку покриття тимчасових касових розривів, у першу чергу щодо зменшення розміру щоденних відрахувань на погашення позики з 80% до 30%, а також щодо врахування залишків коштів розпорядників коштів не по всіх рахунках, а лише по тих, де обліковуються захищені видатки.


6. Передбачити збільшення інвестиційної складової місцевих бюджетів, зокрема, шляхом збільшення кількості джерел надходжень до бюджету розвитку, а саме шляхом зарахування частини податку на прибуток підприємств (крім державної та комунальної власності) не менше, ніж 10%.


7. Передбачити в Законі про Державний бюджет на 2012 рік субвенцію на соціально-економічний розвиток в розмірі не менше 2,5 млрд. грн.


8. Передбачити повне фінансування з Державного бюджету державних програм соціального забезпечення та соціального захисту, державних програм підтримки будівництва (реконструкції) житла, державної програми реформування житлово-комунального господарства, державних програм розвитку фізичної культури і спорту, виконання яких покладається на органи місцевого самоврядування, та відшкодування в повному обсязі наданих державою пільг.


9. Забезпечити повне фінансування з Державного бюджету цільових програм, зокрема Державної цільової економічної програми енергоефективності на 2010-2015 роки (Постанова КМУ від 01.03.2010 р. №243), Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки (Постанова КМУ від 29.11.2010 р. №1090), Державної цільової економічної програми модернізації комунальної теплоенергетики на 2010-2014 роки (Постанова КМУ від 04.11.2009 р. №1216), Державної програми розвитку міського електротранспорту на 2007-2015 роки (Постанова КМУ від 29.12.2006 р. №1855), Загальнодержавної програми «Питна вода України» на 2006-2020 роки (Закон України від 03.03.2005 р. № 2455-IV), Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014 роки (Закон України від 24.06.2004 р. № 1869-IV) тощо.


10. В Законі про Державний бюджет на 2012 рік передбачити повне погашення кредиторської заборгованості органів місцевого самоврядування за видатками, які фінансувалися за рахунок державних програм.


11. В Законі про Державний бюджет на 2012 рік передбачити кошти на підтримку статутної діяльності Всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування; на проведення конкурсів, спрямованих на розвиток місцевого самоврядування (щорічний всеукраїнський конкурс «Населений пункт найкращого благоустрою і підтримки громадського порядку» тощо); на фінансування програм-переможців Всеукраїнського конкурсу проектів та програм розвитку місцевого самоврядування тощо.


12. Для забезпечення сталої роботи міського пасажирського транспорту, покращення його фінансового стану та забезпечення безпеки перевезення пасажирів передбачити збільшення видатків з Державного бюджету на компенсацію за пільгове перевезення окремих категорій громадян або перехід на надання державою прямої адресної грошової допомоги.


13. Передбачити фінансування у 2012 році видатків на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності, на основі механізму, визначеного на законодавчому рівні. Фінансування зазначених видатків здійснювати за рахунок розподілу між місцевими бюджетами акцизного податку з продажу паливно-мастильних матеріалів та збору за першу реєстрацію транспортного засобу. Встановити у Законі України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» повну компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок відміни справляння податку з власників транспортних засобів з безпосереднім розподілом її сум між бюджетами, з якими Міністерством фінансів України формуються трансфертні взаємовідносини у частині делегованих повноважень. Встановити аналогічний порядок розподілу усіх субвенцій з Державного бюджету.


14. Передбачити спрощення процедур здійснення запозичень до місцевих бюджетів шляхом зняття обмеження щодо здійснення органами місцевого самоврядування запозичень до бюджету розвитку та оптимізації існуючого Порядку здіснення запозичень до місцевих бюджетів.