Причину катастрофи літака Як-42 під Ярославлем, в якій загинула хокейна команда «Локомотив», назвав «МК» джерело в авіапромі, близьке до розслідування. Як виявилося, до трагедії призвела банальна помилка пілотів, яку автомобілісти називають «помилкою блондинки»: вони забули відключити гальмо стоянки.

За даними джерела, що заслуговує довіри, комісією вже встановлено, що літак почав розгін по злітно-посадковій смузі з невимкненим стоянковим гальмом. Це пристрій — аналог ручного гальма в автомобілі — використовується тільки під час стоянки. Потужності двигунів цілком вистачає, щоб повітряне судно зрушило з місця, при цьому знаходячись на стоянковому гальмі (так само, як деякі забудькуваті автомобілісти рушають на «ручнику») і проїхало по стерновій доріжці на ЗПС. А от розігнатися до злітної швидкості вже стає проблематично.

Помилки, коли пілоти не відключають гальмо стоянки, хоч і рідко, але все ж трапляються. Так, в 2005 році в Хабаровському аеропорту не зміг злетіти Boeing американської компанії Kalitta Air, оскільки екіпаж не зняв шасі з гальма. У результаті колеса зруйнувалися, їх фрагменти потрапили в двигуни. На щастя, тоді обійшлося без важких наслідків.

Крім того, джерело повідомило виданню, що, як з’ясувалося з розшифровки мовного самописця Як-42, безпосередньо перед зльотом командир повітряного судна Андрій Соломенцев наказав другому пілотові Ігорю Жевелову взяти керування на себе, мотивуючи це поганим самопочуттям.

Гальмо стоянки повинен був відключити саме командир. Але, можливо, в момент передачі управління пілоти про нього просто забули і не звернули увагу на відповідний сигнал на приладовій панелі (звуковим сигналом він не дублюється).

Не виключено, що коли Як-42 почав розганятися на зліт і ніяк не міг набрати потрібну швидкість, пілоти помітили помилку і відключили гальмо. До речі, теоретично на те, що гальмо стоянки не відключене міг звернути увагу і бортінженер Олександр Сизов, який вижив в авіакатастрофі, хоча на злітному режимі він завантажений роботою не менше командира.

Чому екіпаж прийняв рішення продовжувати зліт, а не застосувати екстрене гальмування, можна тільки припускати. Можливо, пілоти понадіялися на те, що їм вистачить довжини ЗПС — літак стартував з половини смуги, а це 1,5 км, тоді як Як-42 для зльоту потрібно 800 метрів. Але виявилося пізно. У результаті літак злітав вже з грунту (він проїхав задніми візками шасі приблизно 400 метрів по траві). Само по собі це не стало б причиною трагедії, але літак не встиг набрати безпечну висоту, зачепився за щоглу маяка, що і призвело до руйнування лайнера.

За даними видання, офіційний висновок про причини катастрофи може бути підготовлено вже в середу. Голова Міждержавного авіаційного комітету Тетяна Анодіна доповіла прем’єру Володимиру Путіну, що літак був повністю справний і навіть «разових команд, які свідчать про відмови авіатехніки, на записи параметричного самописця поки не виявлено». Крім того, за її словами, перед зльотом екіпаж перевірив всі канали управління літаком і переконався в їх справності, літак не перевантажували, а метеоумови були нормальними.

Проте джерело припустило, що в офіційних висновках, які будуть оголошені, «комісія з чисто етичних міркувань спробує не валити всю провину на екіпаж, а знайти, що ж все-таки там могло б зламатися». Оскільки льотчики самі стали жертвами катастрофи.

Джерело: Gazeta.ua