Будь-яка компанія володіє об‘єктами матеріальної та інтелектуальної власності. Як правило, основну увагу ми приділяємо захисту матеріальної власності, а про інтелектуальну згадуємо часто вже тоді, коли на неї починаються серйозні посягання. Судові позови і розгляду виливаються в чималі матеріальні витрати. Тому подбайте про захист інтелектуальної власності (далі — ОІВ) заздалегідь.

Аудит інтелектуальної власності

Перш за все варто провести пошук і облік всіх об’єктів інтелектуальної власності в компанії, тобто аудит. Вам це допоможуть зробити як корпоративні юристи, так і патентні повірені. Ці ж фахівці дадуть вам поради щодо захисту ОІВ.

Аудит поділяється на три частини:

  1. Визначення ОІВ компанії:торговельні марки, промислові оразци, об‘єкти авторського права, ноу-хау та ін
  2. Перевірка охороноздатності даних об’єктів (наявність необхідних договорів, патентів, свідоцтв ...)
  3. Звіт про результати, корисні поради, розробка документів та ін

Розглянемо ОІВ, які є в будь-якій компанії.

Фірмове найменування


Законодавство охороняє комерційне найменування всіх юридичних осіб. Ніхто не має права називатися так само, як називається ваша фірма. Але на практиці не все так просто. Тому рекомендуємо реєструвати своє фірмове найменування як торговельну марку, тоді у конкурентів не буде передумов для реєстрації вашої ТМ в якості своєї. Тому що фірмове найменування і товарний знак — це два різних об‘єкти інтелектуальної власності.

Торгова марка (бренд, логотип, товарний знак)

Торгова марка — це позначення, яке відрізняє товари або послуги одного виробника від аналогічних товарів і послуг іншого виробника. Це фірмове найменування, назва продукту, вид послуги, назва сайту та пр. Як тільки ваш бренд почне приносити дохід, знайдеться конкурент, який бажає заробити на вашому імені. Причому це може бути співробітник вашої компанії, незадоволений зарплатою або умовами праці, колишній партнер, який вважає, що ваша фірма є прибутковою лише завдяки йому. Це може бути друг, якому ви за кухлем пива розповіли про подробиці процесу роботи. Та всяке буває в житті ...

Як приклад наведемо мережу салонів краси, які успішно працювали на ринку кілька років, не реєструючи торгову марку. Новий директор вирішив зареєструвати бренд, але зареєстрував він його тільки на своє ім’я. А коли директора звільнили, він заборонив використовувати товарний знак для даних салонів краси. Тому нове керівництво загрузло в судових розглядах, а роботу салонів довелося призупинити.

Авторське право

На кожному підприємстві є співробітники, які в процесі роботи створюють щось нове, творче: дизайн сайту, статті, рекламні відеоролики і под. І багато з них прагнуть зареєструвати свої авторські права.

У Цивільному кодексі України зазначено, що майнові права інтелектуальної власності належать співробітнику і компанії спільно, якщо інше не зазначено в договорі. Відповідно, ви не можете використовувати об‘єкт чужої інтелектуальної власності в комерційних цілях. У уникнення неприємностей складайте договору з працівниками та фрилансерами, які створюють інтелектуальну власність. Дбайте про охорону вашої інтелектуальної власності від недобросовісних співробітників і конкурентів.

Сайт

Як продукт сайт сам по собі реєстрації не підлягає, бо є «складним» об’єктом авторського права. Зазвичай реєструють:

  • Торгову марку (назва сайту, компанії, слоган);
  • Дизайн сайту;
  • Програмна частина сайту;
  • Контент (авторські фото, тексти, відео).

Слід підходити до питань захисту авторських прав індивідуально і в залежності від ситуації або складати договори із співробітниками, або договори замовлення з передачею прав, а можливо навіть реєстрація авторських прав.

Останнім часом стали з‘являтися сайти-клони успішних інтернет-проектів. Змінивши одну або кілька букв у назві, недоброчесні громадяни запускають сайт з ідентичним контентом, а відомі та успішні інтернет-проекти несуть збитки. І довести що-небудь можна тільки у випадку, якщо у вас є всі потрібні документи з охорони авторського права.

Ми розглянули лише деякі об’єкти інтелектуальної власності, насправді їх набагато більше. Тому керівництву будь компанії слід передбачити, які проблеми можуть виникнути з інтелектуальною власністю, і як їх уникнути. Ну і на останок — вислів мудреця Овідія: «Щасливий той, хто вміло бере під свій захист те, що любить».

Джерело:vkurse.ua