Обсяги комунального майна міста дуже великі. Настільки, що навести елементарний лад в управлінні ним не вдається вже котрий рік черговому міському голові.
Проблема стосується навіть не так ефективного використання майна громади, як правильного обліку та контролю за його використанням.
Яскравий приклад такого «господарювання» був продемонстрований на останній сесії Луцької міської ради, де громадській організації «Національний Альянс» під її офіс було надано в оренду нежитлове приміщення, що на проспекті Молоді, 13 б. Дане рішення міської ради цікаве з кількох причин, окремі з яких спробуємо коротко проаналізувати.
З одного боку, рішення є правильним: депутати надали комунальне приміщення в пільгову оренду (за 1 грн. в рік) організації, яка до того його використовувала. В такий спосіб міська влада підтримала відому в регіоні громадську організацію, а також значну частину громадського руху міста, адже як стверджують самі активісти «Національного Альянсу», цим приміщенням одночасно користуються й інші молодіжні та націоналістичні організації.
Але є й друга сторона медалі. Суть її полягає в тому, що ця громадська організація займає офіс на проспекті Молоді, 13 б вже понад п’ять років і при тому не мала укладених з міською радою ніяких договорів на оренду приміщення.
Дивує той факт, що ніхто з чиновників раніше (до 2011 року) не цікавився тим, що дане комунальне приміщення використовується кимось без укладання будь-яких документів. Цей приклад наводить на думку, що облік комунального майна в місті Луцьку ведеться неефективно. Тобто, відповідальні за це чиновники не володіють всією інформацією про наявні у місті комунальні об’єкти, не знають реального їх стану та не відслідковують яким чином і хто використовує це майно, або свідомо покривають нецільове чи безкоштовне використання майна громади.
Цікаво тоді, скільки ж ще таких нежитлових приміщень використовуються без належного оформлення документів та без сплати орендної плати? Відповідно напрошується запитання — скільки коштів через таку халатність недоотримало місто? Адже в ситуації коли міський бюджет потребує додаткових надходжень, про що в один голос заявляють чиновники і депутати, будь-яка орендна плата за використання комунального майна була б цінною.
Інше питання — чому громадська організація, яку очолювали колишні місцеві чиновники, не уклала відповідних документів на оренду офісу?
Те що громадська організація активно діє і проводить багато корисних заходів серед української молоді не дає підстав нехтувати законодавством та інтересами територіальної громади. Фактично виходить так, що громадські діячі завдяки своєму службовому становищу (зокрема Ігор Гузь довгий час очолював відділ сім’ї і молоді Луцької міськради) та особистим зв’язкам з Богданом Шибою взяли в безоплатне користування майно міської громади. А про потребу юридично узаконити оренду офісу згадали лише після зміни влади в місті.
Така позиція дещо дивує, оскільки Ігор Гузь та його соратники вже тривалий час займаються громадсько-політичною діяльністю, тож мали б знати, що для ефективної роботи в статусі опозиційних політиків завжди слід дотримуватися усіх юридичних тонкощів.
Це убезпечить їх від будь-яких законних претензій з боку правоохоронців, а з іншої сторони — дасть можливість показувати себе перед виборцями як політиків, що все роблять правильно.
У зв’язку з прийняттям даного рішення випливають два важливі висновки:
- Всі громадські організації, які орендують або бажають орендувати нежитлове приміщення комунальної власності мають право вимагати від міськради пільгову ставку оренди, а саме річну орендну плату в розмірі однієї гривні;
- Партія «За Україну!», яка до цього часу перебуває в цьому ж офісі, що за адресою пр-т Молоді, 13 б, змушена буде змінити місце розташування, оскільки згоди на оренду цього приміщення політичною партією міська рада не давала.
Взагалі по цьому питанню є ще чимало маловідомого. Наприклад, на підставі яких документів чи рішень офіс, що був закріплений за ЦГМОВ «Наша справа» та Молодіжною радою Луцька перейшов у користування Ігоря Гузя та його громадських структур? Незрозуміло, на підставі чого комунальні підприємства міста хочуть стягнути борг по оплаті комунальних послуг з організації, яка з формальної сторони там не перебувала?
Цікаво, чому міський голова, який раніше хотів виселити опозиційного політика з цього приміщення, передумав та що вплинуло на зміну його позицій? Також незрозумілою є ситуація з конкурсом на право оренди даного приміщення, який відбувся більш як місяць тому і переможець якого вже заплатив оренду плату на цей офіс. Можливо згодом громадськість отримає на них відповіді.
В якості підсумків хотілось би зазначити, що міська влада повинна вийти на новий рівень надання адміністративних послуг населенню. З одного боку, перелік усього комунального майна має бути загальнодоступний для всіх мешканців і відповідно кожен зможе на рівних умовах претендувати на його використання, оренду чи купівлю.
З іншої сторони — для всіх громадських організацій, що діють у місті мають бути створені рівні умови для їх діяльності, що передбачає як зменшення плати за оренду комунальних приміщень так і створення спеціального ресурсного центру для громадських організацій.
Підготовлено експертами ЛМГО «Центр Політичного Аналізу та Виборчого Консалтингу» з метою якісного інформування політично свідомої громадськості про ключові політичні події держави, області та міста. При підготовці даного матеріалу використовувалась інформація всеукраїнських та місцевих друкованих і електронних засобів масової інформації (pravda.com.ua, unian.net, interfax.ua, volynnews.com, pravda.lutsk.ua, vip.volyn.ua, zik.ua), офіційних інтернет сайтів органів державної влади та місцевого самоврядування (voladm.gov.ua, volynrada.gov.ua, lutsk.ua).
Коментарі
коментарів немає