В Устилузі, в древньому мальовничому містечку між річками Лугою та Західним Бугом, розташований міжнародний автомобільний пункт пропуску «Устилуг». Тут, у 1997 році, вперше в Україні запроваджено експеримент щодо спільного митно-прикордонного контролю з відповідними службами Польщі, який діє до нині. Тоді це була перша спроба української митної системи наблизитись до вимог Євросоюзу, забезпечити право громадян на вільне пересування.
Митниця – невід'ємна частина суверенітету кожної держави, суттєвий чинник її економічної стабільності, обов'язкова умова формування цілісного державно-територіального організму. Сьогодні чи не першою людиною, котру іноземці зустрічають під час перетину кордону є митник. Тож якою буде думка про Україну – напряму залежить і від представників цієї професі. Як ведеться митникам сьогодні, під час Євро-2012, як проходять їх робочі будні, де відновлюють сили? На ці та інші запитання напередодні професійного свята – Дня митної служби, відповідає Олександр Оникійчук, начальник митного поста «Устилуг» Ягодинської митниці.
- Олександре Володимировичу, як устилузькі митники дають раду щодо пропуску футбольних вболівальників?
- Справа в тому, що «Устилуг-Зосін» не внесено оргкомітетом Євро-2012 до переліку рекомендованих пунктів пропуску для перетину кордону. Він резервний, тому тут в основному слідують фізичні особи. Хоча в перші дні чемпіонату через «Устилуг» в Україну в'їхали два офіційні представники УЕФА, а також група французьких телевізійників, котра прибула висвітлювати матч Україна-Франція. Всього з початку відкриття Євро-2012 ми оформили 110 осіб на в'їзд в Україну, та 50 осіб - на виїзд. Виключно на час проведення чемпіонату, за наказом Держмитслужби України, було створено спеціальну технологічну схему з метою пропуску футбольних вболівальників. Зокрема, для офіційних делегацій виділено окрему смугу руху, а громадяни, які мають при собі квитки на матчі, їдуть по «зеленому коридору», оформляються позачергово. Суттєвих проблем у спілкуванні з футбольними вболівальниками не виникало, в кожній зміні працює інспектор, який добре володіє іноземною мовою. Черги на під'їздних шляхах до «Устилуга» відсутні.
- Днями волинські інтернет-сайти оприлюднили інформацію з посиланням на облдержадміністрацію про зміну статусу «Устилуга»: з пасажирського – на вантажно-пасажирський. Пишуть, тут проходитиме за добу 30 вантажних автомобілів... Чи відомо вам про ці перспективи?
-Сьогодні активно йде розбудова пункту пропуску «Зосін», тобто польської сторони автопереходу, де українськими та польськими митниками спільно здійснюється оформлення товарів і транспортних засобів на виїзді з України. У нас теж в майбутньому передбачена реконструкція, але в межах тієї ж території, на якій зараз діє «Устилуг». Планується запровадити спільний контроль і на в'їзді в Україну.
- А який стан справ в «Устилузі» щодо боротьби з контрабандю і порушеннями митних правил?
-Найчастіше затримуємо валюту, тютюнові вироби, автозапчастини, шини, побутову техніку, м'ясопродукти. Якщо конкретніше, то за п'ять місяців цього року ми вилучили предметів контрабанди на суму майже двісті тисяч гривень, з яких: вартість затриманих цигарок становить 20 тисяч, запчастин – 36 тисяч, відео-аудіо техніки – майже 40 тисяч. Заведено вісім кримінальних справ за фактами переміщення медпрепаратів, які містять наркотичні речовини. Звісно, це не такі масштабні затримання як у найбільшому в Україні сухопутному пункті пропуску - «Ягодині», проте теж досить вагомі результати роботи.
- Першого червня цього року набрав чинності новий Митний кодекс. Які його основні нововведення?
-Тепер вартість товарів, які можуть ввозитися громадянами на митну територію України без сплати податків через сухопутні і морські пункти пропуску складає 500 євро, повітряним сполученням - до тисячі євро, а при поштових пересиланнях - до 300 євро. Час митного оформлення однієї імпортно-експортної операції скорочується з 24 годин до 4 годин, суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності зможе сам фіксувати в електронних системах дату та час подання митної декларації. А за порушення встановленого терміну митного оформлення посадові особи митниці будуть нести персональну відповідальність. Суб'єкти ЗЕД тепер самостійно обирають митницю для оформлення товару, це одне з основних спрощень, що дозволить бізнесу знизити часові та фінансові витрати на логістику. Для підприємців, які не мають заборгованостей і правопорушень, запроваджено статус уповноваженого оператора економічної діяльності. У новому кодексі передбачено максимальне використання основного методу визначення митної вартості – за ціною угоди, перехід на інші методи чітко регламентовано. Кодекс звільняє підприємців від відповідальності за допущені ними ненавмисні помилки, питання порушення митних правил врегульовуватимуться на основі компромісу. Декриміналізовано товарну контрабанду, тобто переведено її з розряду кримінальних злочинів до складу адмінпорушень. Новим кодексом встановлено 18 видів правопорушень, за вчинення п′яти з яких передбачено стягнення у вигляді конфіскації. Для порівняння: попередній кодекс передбачав 27 видів правопорушень, за 11 з яких конфісковували товари і транспортні засоби. Є зміни і в роботі митних брокерів, збільшено також загальний термін тимчасового ввезення громадянами-нерезидентами транспортних засобів особистого користування.
- Митниця – це не лише плани, платежі, проблеми, це ще і звичайне людське життя. Розкажіть про себе, про свій шлях «людини в погонах». Чим згуртовуєте колектив, де відновлюєте сили?
-На посадіначальника «Устилуга» я лише кілька місяців, з лютого. До цього працював на Львівщині, на митному посту «Краківець», трудову діяльність розпочинав інспектором. Завдяки призначенню в Устилуг я вперше побував на Волині, тут гарний край, екологія, видатна історія, традиції, багато релігійних святинь. Відвідуючи разом з родиною волинські монастирі, відчуваю як відновлююсь духовно. Люблю спорт, особливо плавання. Хоча вихідні у мене бувають дуже рідко, бо і під час підготовки до Євро-2012, і тепер працюємо в посиленому режимі.
У колективі митного поста чимало молодих фахівців – випускників Академії митної служби України, що в Дніпропетровську. В цьому році знову чекаємо на поповнення, адже керівництво Держмитслужби взяло курс на омолодження митної системи, забезпечує курсантів робочими місцями. Переважна більшість інспекторського складу «Устилуга» – місцеві жителі, люди з великим досвідом роботи, ветерани митної служби. Хочу відмітити старшого зміни Василя Латиша, який своїм високим діловим авторитетом впливає як на дисципліну, так і на показники роботи підпорядкованого йому структурного підрозділу. Хороші результати також в іспекторів Мирослави Богомаз, Віктора Нестерука, Ігоря Лесика. І хоч у митній службі немає чітко визначеної чоловічої чи жіночої роботи, проте справу з документами та обліком, як правило, має прекрасна половина людства. В цьому напрямку відмічу інспекторів Вікторію Тияру, Наталію Шкурик, Олену Корнієвську.
На балансі «Устилуга» перебуває музей прикордонної слави, розташований безпосередньо в пункті пропуску, на території древнього городища. Тут проходять не лише екскурсії, а й наради, міжнародні зустрічі. Силами колективу дбаємо про чистоту, збереження пам'ятки, а також допомагаємо володимир-волинським ветеранів війни, школі-інтернату для дітей з вадами слуху. Одним словом, намагаємось не стояти осторонь громадського життя міста та району.
- Олександре Володимировичу, дякую за інтерв'ю. Сьогодні «Устилуг», як і в древні часи, є своєрідним мостом, що з'єднує звичайне людське життя двох народів – українського та польського. Тож бажаю вам і колективу митного поста злагодженої, результативної роботи у наповненні державної скарбниці, зірок на погони і якомога менше позаштатних ситуацій.
Дню митної служби, який щороку відзначають 25 червня, передує 22 червня, скорботна дата початку війни. Як тут не згадати ще один день, коли було створено пункт пропуску «Устилуг» - 6 січня далекого 1945 року, обпаленого вогнем війни та гіркотою людських сліз. Тоді, напевно, ніхто не міг уявити, що на місці звичайного прикордонного стовпа постане автоперехід, а громадяни незалежної України вільно мандруватимуть світом. От тільки вже не Радянський Союз будує «залізну завісу», а інший, Європейський, відгороджується від нас стіною - з надсучасних засобів митного контролю... А Устилуг вкотре опинився на лінії кордону.
Світлана ФЕДОНЮК, Устилуг
Панорамне фото з особистого архіву автора
ФОТО 2: : начальник митного поста "Устилуг" Олександр Оникійчук
Коментарі
коментарів немає