Журналістське розслідування
На останній сесії Володимир-Волинської міської ради двоє депутатів підняли питання про надто високу платню на водопостачання та водовідведення у місті. Депутати радили призупинити рішення міськвиконкому від 17 травня 2012 року, яким було затверджено дані тарифи, мотивуючи це турботою про малозабезпечених громадян.
Проте питання чомусь так і не ставилось на голосування сесії. З метою всебічного вивчення ситуації міський голова запропонував провести 22 червня «круглий стіл» за участю народних обранців, керівників економічної та комунальної сфери міста. Власкор «Під прицілом» вирішила дослідити тему: чому зросла вартість води у Володимирі? Журналіст звернулась за роз'ясненнями до компетентних посадовців міста. Ось що вони розповіли.
Лариса Кулікова, заступник міського голови Володимира-Волинського:
- Якщо комунальне підприємство подає економічно-обгрунтовані розрахунки на комунальні послуги, а міськвиконком з якоїсь причини відмовляє, то він має з міського бюджету виділити дотацію на покриття різниці в тарифах, цього вимагає законодавство. Якщо депутати підтримали б пропозицію двох своїх колег, то з місцевого бюджету треба було б виділити три мільйони сорок три тисячі гривень. Для цього, наприклад, довелось би закрити на десять місяців ЗОШ №1, бо саме в таку суму обходиться утримання цієї міської школи. Сьогодні бюджет міста не має можливості покрити різницю в тарифах. Депутати-ініціатори перегляду тарифів, напевно, забули, що малозабезпеченим городянам призначають субсидію. Якщо людина у нашій країні отримує дохід, то вона, згідно з чинним законодавством, має витрачати на комунальні послуги суму, що не перевищує 10-15 відсотків від суми її доходу. Якщо ж чиясь плата за комунальні послуги становить вищий відсоток, то такі громадяни мають право на субсидію. Тобто вони і далі сплачуватимуть 10-15 відсотків, а решту вартості – компенсовуватиме держава. В цьому випадку малозабезпечені городяни не відчують підвищення тарифів на воду, просто автоматично збільшиться кількість тих, хто отримуватиме субсидію.
Ігор Гендис, начальник відділу економіки Володимир-Волинського міськвиконкому:
- До мене кілька разів телефонували жителі міста, схвильовані чутками про зростання вартості води. Роз'ясню: виконком отримав від водоканалу розрахунки тарифів на водопостачання та водовідведення, які зросли у зв′язку зі збільшенням в Україні розміру середньої заробітної плати, а також вартості енергоносіїв, паливно-мастильних матеріалів тощо. Зазначу, вартість електроенергії, в порівнянні з травнем 2011 року, зросла на 15 відсотків. У минулому році вона коштувала 98 копійок за кіловат, а тепер – гривня 14 копійок. А основною статтею витрат водоканалу є зарплатня працівникам та оплата спожитої електроенергії.
Спочатку водоканал пропонував затвердити тарифи на водопостачання та водовідведення у розмірі 9 гривень 10 копійок. Управління економіки міськвиконкому проаналізувало розрахунки і запропонувало зменшити тариф за рахунок зменшення адміністративних витрат. Керівництво водоканалу прийняло це до уваги і подало нові розрахунки, де вартість послуги вже складала 8 гривень 72 копійки. Тоді управління економіки надіслало дані розрахунки в Антимонопольний комітет, звідки надійшла відповідь: перевірено, погоджено. Це підтверджує законність рішення міськвиконкому про зміну тарифів на воду.
Оксана Миргородська, головний економіст Володимир-Волинського водоканалу:
- Звісно, основним ініціатором перегляду тарифів на воду є водоканал, на це є об'єктивні причини. Ми стали заручниками ситуації, адже подорожчало паливо, чотири рази тільки в цьому році зростав розмір мінімальної зарплати. Востаннє ми коригували тариф у серпні 2011 року, поки вирішувалось питання про його введення, то в країні знову усе зросло в ціні. Наприклад вартість електроенергії тоді збільшилась всього на одну копійку за кіловат, а ми споживаємо її стільки, що почали нести збитки по дві тисячі гривень у місяць, а в рік це виходить 24 тисячі. В цьому році нові тарифи запровадять з 1 липня, проте за липень ми отримаємо гроші від громадян лише у серпні, тобто знову матимемо збитки. Наші працівники ще до цього часу працюють (згідно колективного договору) на мінімальну заробітну плату, розмір якої затверджений ще у 2009 році і становить 744 гривні. Фактично ми порушуємо законодавство, бо в квітні 2012 мінімальна зарплатня становила вже 1073 гривні, а це на 47 відсотків більше. І найголовніше, ми виконуємо вимоги Постанови Кабміну №869 від 1 червня 2011 року «Про затвердження єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», яка переглядає тарифи на воду. Згідно з вимогами цього урядового документу, найближчим часом усі населені пункти України та Волині зокрема перейдуть на нові, вищі тарифи.
Віктор Фіщук, начальник житлово-комунального відділу Володимир-Волинського міськвиконкому:
- Підняття тарифів – нагальна необхідність. Неймовірно, але сьогодні водоканал на подачу споживачу одного літра води витрачає більше, аніж вартує ця літра. Нові тарифи стануть своєрідним балансом, депутати повинні це зрозуміти, а не займатись популізмом. На жаль, ніхто з нас не може зупинити ріст цін. В межах бюджету розвитку міста ми виділяємо певні кошти на впровадження енергозберігаючих технологій, розширюємо і модернізуємо водомережу, замінюємо старе обладнання новим. Для прикладу, нещодавно встановили нові повітродувки на очисних спорудах, тепер очисне обладнання споживатиме набагато менше електроенергії. Я, як і будь-який інший керівник, теж є споживачем комунальних послуг, теж платитиму тепер більше. Нам усім варто почати заощаджувати, ставити лічильники на воду. Це світова практика. В даний час в місті проваджується транскордонний, польсько-український проект «Чиста вода на Побужжі», покликаний здешевити вартість води в Грубешові та Володимирі-Волинському.
Володимира Власюка, начальника Володимир-Волинського водоканалу, я запитала: від чого залежить розмір тарифу на водопостачання, чому у Володимирі найвищі тарифи на воду серед міст обласного підпорядкування? І почула таку відповідь:
- Від обсягів виробництва, від витрат, від вартості одиниці послуги. Якщо конкретніше: від витрат на виробництво послуги та від обсягів продажу цієї послуги. В нашому випадку від вартості видобутку води та кількості її споживачів. Наведу останні ціни на воду по Волині: у Луцьку вода коштує 2,52 гривні за куб, каналізація – 2,27. В Любомлі відповідно 5,81-9,23, у Володимир-Волинському – 3,19 – 3,31, у Нововолинську – 2,41 -2,82, у Ковелі – 2,82-3,88. Найнижчі тарифи у Луцьку, бо в обласних центрах їх встановлює Національна комісія регулювання послуг, яка диктує ціни на послуги в містах стотисячниках. Проте це не означає, що луцький водоканал не несе через це збитків. Низька ціна на воду в обласному центрі зумовлена ще й великою кількістю населення, що здешевлює послугу водопостачання. Взагалі, чим менше містечко, тим дорожча вода, тому найбільше за неї платять зовсім не у Володимирі, а в Люблінці – 6, 66 гривні.
Ось такі результати мого журналістського дослідження, а висновки напрошуються наступні: після резолюції Антимонопольного комітету «перевірено, погоджено» ніхто з депутатів, керівників місцевої влади чи громадян вже не в силі зменшити ціну на воду. Це може зробити лише держава. Сьогодні пляшка найдешевшої столової води в Україні коштує три гривні, а куб води (1000 літрів) – 3, 93 гривні. Дивно, але люди купують воду у комерсантів, не замислюючись над цим, а ось коли треба заплатити ці ж гроші за в тисячу разів більше води – тоді починаються депутатські протести, громадське незадоволення. В той час як у Європі та США громадськість вже давно вимагає від влади не дешевої води, а перш за все якісної.
І ще – на «круглий стіл» запрошувались усі зацікавлені депутати міської ради та не прийшов жоден, навіть ініціатори перегляду тарифів. Напевно, депутатам стала на заваді злива, що шуміла цього дня над Володимиром-Волинським. В цей день з неба подавали безплатну воду...
Світлана ФЕДОНЮК
Коментарі
коментарів немає