Якщо вам раптом довелось звернутись до місцевої поліклініки чи лікарні – тримайте напоготові гаманець. І будьте готові, що у вас проситимуть по кілька гривень у якості благодійного внеску чи не у кожному кабінеті. Сума коливатиметься від 20 гривень за проведення аналізу до кількох сотень за обстеження на апаратурі, яка до слова купувалась за бюджетний кошт чи надійшла до лікарні у якості подарунку від благодійників.

Однак у луцьких медзакладах на це не зважають – повсюдно розповідають пацієнтам про скруту, в якій опинилась медицина. Мовляв не мають коштів навіть аби придбати найнеобхідніше – вату чи спирт. Тому якщо ви потрапили до лікарні  - вас попросять купити і це, і ще заплатити кілька гривень за те що заведуть історію хвороби,  а також зробити внесок на потреби відділення.

Такий тепер порядок мало не пошепки розказують лікарі і нарікають, що вони мусять збирати ці гроші з пацієнтів, бо так вимагає керівництво медустанови.

Суму вашого «благодійного» внеску записують до зошита у клітинку розграфленого під звітний журнал, а вам на руки дають касовий чек з номером, прізвищем касира та печаткою. Ніби все офіційно.

Ай правда, поміркуєте ви - нині вся країна у кризі, то й може треба допомогти місцевій медицині. А от чи задумувались куди далі йдуть ці гроші, чи використовують їх за призначенням?

З'ясувати шлях благодійних внесків виявилось не так вже й складно.

Членська благодійна організація "Муніципальна лікарняна каса" була зареєстрована у 1999 році. Спочатку це була громадська благодійна організація – тому її першопочатковий реєстратор – Волинське обласне управління юстиції.

Очолив цю структуру незмінний начальник міського управління охорони здоров'я Федір Кошель. Юридична адреса Муніципальної лікарняної каси м. Луцьк, проспект Волі буд 1 а.  За цією ж адресою знаходиться... очолюване Федором Гнатовичем міське управління охорони здоров'я.

В той же час у кожній медичній установі відкрили кабінети, де посадили касирів і почали фактично здирати гроші з пацієнтів. Як тільки справу поставили на конвеєр і підрахували, що з примусової благодійності можна мати чималий зиск  - з членською благодійною організацією "Муніципальна лікарняна каса" почались цікаві перетворення.

У 2005 році цю структуру вже реєструють у виконавчому комітеті Луцької міської ради. Вид діяльності ніби залишається той же - благодійна діяльність, та ж адреса, але тепер громадська організація змінила форму власності на приватну і у ній дивним чином з'явились досі невідомі засновники. Їх аж семеро і усі вони кияни.

Так тривало трохи більше двох років. Вочевидь, цей час просто вичікували чи не здійме бува ніхто рейваху довкола приватизації потоку благодійних внесків. Якби таке і сталось то шукати крайніх було б марно, бо усі засновники - кияни, і навряд чи хто їхав би до столиці з'ясовувати причетність цих осіб до луцької медицини. Усе ж пронесло і громада про цю оборудку не дізналась.Тож і ховатись за чиїмись прізвищами вже не було сенсу.

У 2008 році знову вносять зміни до реєстраційних документів «Муніципальної лікарняної каси». Тепер тут новий керівник - Артамонова Наталія Костянтинівна. Установа так і займається благодійною діяльністю і залишається за попередньою адресою. Однак відбулась кардинальна зміна у складі засновників. Попередній керівник і за сумісництвом головний лікар міста Федір Кошель з'являється серед засновників як… фізична особа!!!

Поряд з ним як фізичні особи засновниками виявились ще двоє - Якимчук Микола Арсентійович та... Ващенюк Ігор Степанович. Так-так, ви не переплутали – Микола Якимчук - заступник Федора Кошеля, а Ігор Ващенюк – начальник управління охорони здоров'я Волинської ОДА. Головні лікарі області та міста фактично приватизували благодійні внески пацієнтів.

Нікого не бентежить навіть той факт, що ці три пани - державні службовці! А Закон "Про засади запобігання і протидії корупції в Україні" забороняє державним службовцям (ст. 7):

1) займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) безпосередньо або через інших осіб, якщо інше не передбачено Конституцією або законами України;

2) входити до складу органу управління чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особи здійснюють функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі, та представляють інтереси держави в раді товариства (спостережній раді), ревізійній комісії господарського товариства), якщо інше не передбачено законом.

А про мораль чи дотримання клятви Гіппократа яку складали ці чиновники навіть не йдеться. Проте, ані управління головдержслужби, яке вправно щокварталу звітується про виконану роботу лише у формі освітніх семінарів для чиновників, ані прокуратуру фактична приватизація благодійних внесків лучан не турбує. Хоч дії цієї медичної компанії явно підпадають під ознаки злочину передбаченого ст. 364 Кримінального кодексу України «Зловживання владою або службовим становищем»: зловживання владою або службовим становищем, тобто умисне, з корисливих мотивів чи в інших особистих інтересах або в інтересах третіх осіб, використання службовою особою влади чи службового становища всупереч інтересам служби, якщо воно заподіяло істотну шкоду охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян або державним чи громадським інтересам.

Далі буде…