Підприємство «Візор-21» вже протягом двох років не може обладнати належним чином громадський транспорт у Луцьку пристроями зовнішнього озвучення зупинок, - стверджують в громадській організації незрячих, - пише ВолиньPost.

Як розповідає керівник проектів громадської організації інвалідів з вадами зору «Генерація успішної дії» Людмила Фурсова, ідея обладнати міський транспорт зовнішніми динаміками виникла в активістів організації у 2011 році.

«Це дуже зручно для незрячих чи слабозрячих людей. Я наприклад, бачу коли під’їжджає 15-та маршрутка – це великий синій автобус. Про номери інших маршрутів доводиться перепитувати. А так під’їжджає «маршрутка» на зупинку і оголошує: маршрут такий-то, прямує в такому-то напрямку», - розповідає Людмила Фурсова.

За її словами, ця ідея не нова – у 2010 році в Хмельницькому на тролейбусах було облаштовано 16 таких зовнішніх динаміків фірмою «Реноме». 

ВАЖКОДОСТУПНИЙ «ВІЗОР» 

У 2011 році «Генерація успішної дії» почала реалізовувати проект «Зробимо Луцьк доступним».

«У грудні 2011 року було укладено угоду з «Візором». Підприємство повинно було встановити 14 зовнішніх динаміків на луцьких маршрутних таксі. Вартість одного такого динаміка – 350 гривень, а загальна сума угоди – близько 5 тис. грн. Монтаж вони повинні були зробити безкоштовно», - розповідає Людмила Фурсова.

За її словами, спочатку «Візор-21» хотів 2-2,5 тис гривень за встановлення одного динаміка. Проте підприємство таки вдалося переконати знизити ціну за свої послуги.

У січні 2012 року в тестовому режимі став працювати зовнішній динамік на одній із маршруток. Проте, як розповідає Фурсова, обладнання працювало не зовсім коректно, могло оголошувати номер маршруту вже потому, як двері зачинилися й автобус рушив з місця. Чи й взагалі "ігнорувати" оголошення на деяких зупинках. Тому потрібно було виправляти помилки.

Перед тим, як облаштувати транспорт динаміками, активісти «Генерації успішної дії» провели опитування серед людей з вадами зору. Визначили: найчастіше вони користуються маршрутами №№ 15, 15а та 31.

Але у лютому 2012 року під час засіданні Луцького комітету доступності домовилися, що маршрути із зовнішнім оповіщенням змінять на номери 1, 17а, 23, оскільки на них вже було встановлено візорівські системи GPS-моніторингу МАК.

Наприкінці травня того ж року члени організації обстежили маршрути №17а та №1 і не виявили жодного пристрою, який би коректно працював. 

Активісти надіслали результати свого обстеження та рекомендації з покращення роботи компанії «Візор-21» та управлінню транспорту та зв’язку Луцької міської ради.

Як зазначають в «Генерації успішної дії», з тих пір «Візор» жодним чином не відреагував на їхні зауваження. Тому, за її словами, активісти «Генерації успішної дії» на початку червня 2012 року провели телефонні переговори із усіма луцькими перевізниками і жоден з них не був проти вставновлювати та вмикати обладання.

У травні 2012 року організація також передала 11 комплектів обладнання для зовнішнього та внутрішнього оповіщення фірмі «Санрайз». Завдяки цим пристроям повинні були «заговорити» автобуси на маршруті № 22. 

До лютого 2013 року на цьому маршруті оголошення звучали всередині автобусів. Тривали роботи з налаштування зовнішнього озвучення. 

Але коли у лютому 2013 року фірма «Санрайз» перейшла на візорівську систему МАК, оголошення на маршруті № 22 припинились.

Про те, що директор «Візора» не йде на контакт, нарікає й заступник міського голови Луцька Тарас Яковлєв. Він розповідає, що ця проблема йому відома, і питання зараз вивчається в управлінні транспорту та зв’язку.

На його переконання, «Генерація успішної дії» заключила двосторонній договір із «Візором», тому це питання господарських відносин, яке може розглядатися в суді.

Також він зазначає, що в договорах із перевізниками немає пункту про зовнішнє оповіщення на транспорті. Проте його завжди можна внести зміни в договір.

В ІНШИХ ПРАЦЮВАЛО

Директор підприємства «Санрайз», яке здійснює пасажирські перевезення у Луцьку, Юрій Девіцький розповів: справді до лютого 2013 року у них працювали системи оповіщення на транспорті. Проте після переходу на обслуговування о «Візора», вони перестали працювати.

«Компанія «Візор» виграла тендер, а ми працювали з іншою компанією. У нас працювала і внутрішня, і зовнішня «озвучка». Але вимога була, щоб ми працювали з «Візором» і ми вимушені були перейти до них на обслуговування», - розповідає директор «Санрайзу». 

Нині ж обладнання, за словами Девіцького, працює «через раз».

«Їхні технічні спеціалісти під різними приводами розповідають, що цього не можна зробити, хоча в мене воно працювало. Нормально працювало», - каже Юрій Девіцький.

ЗАБЕРІТЬ СВОЇ ГРОШІ

Своєрідну позицію у цьому конфлікті зайняв директор «Візора-21» Степан Чухрій. На прохання журналіста «ВолиньPost» прокоментувати ситуацію із невиконанням договору на встановлення динаміків зовнішнього оповіщення, він попросив півроку не дзвонити йому з цього питання.

На уточнююче запитання, чи означає це, що найближчі півроку питання зовнішнього оповіщення не буде вирішеним, він відповів ствердно.

А коли в Чухрія поцікавилися, чим обгрунтовані такі терміни, адже кошти були заплачені ще у 2011 році, він відповів: «Хай забирають свої гроші».

ЛИСТ-ЗВЕРНЕННЯ 

Активісти «Генерації успішної дії» 17 вересня 2013 року написали лист-звернення заступнику луцького міського голови Тарасу Яковлєву.

«Шановний, Тарасе Володимировичу, ми вважаємо, що Луцька міська рада не має стояти осторонь цих питань, адже особам з інвалідністю по зору, яких в Луцьку офіційно зареєстровано понад 500 осіб, не забезпечено право на безперешкодний доступ до транспортної інфраструктури, передбаченого українським законодавством.

Ми щиро сподіваємось, що нівелювання рішень міського «Комітету забезпечення доступності інвалідів та інших маломобільних груп населення до об’єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури», а також нехтування національного законодавства щодо прав людей з інвалідністю не є Вашою, шановний Тарасе Володимировичу, офіційною позицією», - йдеться в тексті звернення.