Серед великої кількості політичної реклами та друкованої агітації є чимало випадків порушень. Найчастіше на агітації не вказуються дані передбачені законом щодо замовника й виконавця робіт та тиражу, політична реклама розміщується в місцях заборонених законом, а також поширюється політична реклама виготовлена ще до відкриття партіями виборчого фонду, - інформує ОПОРА.

Відповідно до ч.7 ст. 69 Закону України «Про вибори народних депутатів України», «друковані матеріали передвиборчої агітації повинні містити відомості про замовника цих матеріалів, установу, що здійснила друк, або вказівку, що друк здійснено з використанням обладнання, що належить партії, їх тираж, інформацію про осіб відповідальних за випуск».

Але цієї норми дотримуються не всі учасники виборів. За минулий тиждень спостерігачі ОПОРИ зафіксували кілька таких випадків.

У місті Луцьку (ВО №22) роздають календарі від «Радикальної партії» без інформації про те, хто її виготовив. На календарі зображений лідер партії Олег Ляшко разом з жінкою і з коровою. Також тут зазначені назва партії та її логотип.


Також у обласному центрі Волинської області розміщені сіті-лайти політичної партії «Опозиційний блок» на яких зазначений слоган «Мир. Стабільність. Відродження». На цій політичній рекламі не зазначено вихідних даних щодо замовника та тиражу.


Порушують цю норму і кандидати-мажоритарники в 22 окрузі. Так, на агітаційних наметах кандидатів в депутати Ігоря Лапіна та Анатолія Грицюка розміщені банери з їх зображеннями та іменами, але даних про те, хто і на чиє замовлення їх виготовляв немає.


При в’їзді у місто Володимир-Волинський (ВО №19) на вул. Луцькій на агітаційному біл-борді кандидата в народні депутати України Сергія Дзеніка немає вихідних даних.


Таке ж порушення вчинив й інший кандидат в депутати по цьому окрузі - Костянтин Зінкевич. На будинках, де в нього розміщені штаби, кандидат розмістив агітаційні біл-борди без вихідних даних, зокрема у м. Нововолинську за адресою вул. Святого Володимира 5а та у м. Володимир-Волинський по вул. Ковельська, 181.


Іншим типом порушень, до якого часто вдаються суб’єкти виборчого процесу є розміщення агітації в місцях заборонених законом. Так, згідно ч. 5 ст. 74 закону про вибори забороняється розміщення агітаційних матеріалів та політичної реклами на підприємств, установ і організацій державної і комунальної форми власності. А ч. 9 цієї ж статті забороняє ще розміщення політичної реклами на будівлях автобусних та залізничних вокзалів. Натомість партії з кандидатами, як і рекламні фірми, які надають площу для розміщення політичної реклами, дуже часто не звертають на це уваги.


Так, біл-борд кандидата в депутати по 19 округу Сергія Дзеніка розміщений на будівлі автостанції міста Володимир-Волинський (вул. Данила Галицького 14). (дод.7). В тому ж місті біл-борди кандидата Віктора Яреми розміщені на будинках державної власності, зокрема на приміщенні Володимир-Волинського міськрайонного центру зайнятості (вул. Устилузька, 17) та Володимир-Волинського вищого професійного училища (вул. Данила Галицького, 10).


Третім типом порушення є виготовлення агітаційної продукції не з коштів виборчого фонду. Адже згідно ч. 6 ст. 68 вищенаведеного закону «використання власних коштів партій, кандидатів у депутати чи інших коштів з інших джерел для проведення передвиборчої агітації, у тому числі з ініціативи виборців, забороняється».


Наприклад, в поштових скриньках багатоповерхових будинків в спальних районах Луцька на початку жовтня були розповсюджені газети з агітацією за Об’єднання «Самопоміч». В газеті міститься інформація про те, що партія бере участь у виборах та вказані кандидати в депутати з першої десятки виборчого списку. Видавцем цієї газети значиться ГО «Об’єднання «Самопоміч». І хоча датою виходу газети вказано 21 вересня, а партія була зареєстрована в ЦВК лише 25 вересня, однак розповсюджували цю поліграфію вже в перших числах жовтня.


Продовжують цього типу порушення і партії ВО «Батьківщина», «Блок Петра Порошенка» та Ліберальна партія України. Станом на початок жовтня і далі висіли у місті Ковелі на вулиці Володимирській (ВО №21) рекламні біл-борди цих політсил, які були розміщені ще до їх реєстрації в ЦВК.


Громадська мережа ОПОРА закликає усіх кандидатів та партій уважно вивчати вимоги виборчого законодавства та здійснювати власну агітаційну кампанію відповідно до його вимог. Адже від рівня дотримання суб’єктами виборчого процесу вимог закону залежатиме й оцінка світовою громадськістю якості проведення цих позачергових парламентських виборів.


Довідка:


Громадське спостереження ОПОРИ – це сфера діяльності мережі, спрямована на об’єктивну оцінку процесу підготовки та проведення виборів, а також на запобігання порушенням виборчого законодавства через ефективно організований громадський контроль.


Починаючи з вересня 2014 року, Громадянська мережа ОПОРА проводить масштабну кампанію спостереження за позачерговими виборами народних депутатів України. Мережа залучить до моніторингової кампанії 213 довготермінових спостерігачів, які працюватимуть у всіх регіонах України від офіційного старту виборчої кампанії до оголошення остаточних результатів виборів. У день голосування, 26 жовтня, до них долучаться більше 2 000 активістів для здійснення швидкого статистичного підрахунку голосів.