«Реформа – це добре, але чи добре буде нам із цією реформою» – саме таку суть мали запитання, котрі озвучили під час зустрічі у залі навчально-методичного центру профспілок у Волинській області сільські голови 4 районів – Іваничівського, Ковельського, Локачинського та Рожищенського. Про це повідомляє прес-служба Волинської ОДА.
Зустріч ініціювали експерти Офісу реформ, що діє за підтримки облдержадміністрації, – аби допомогти керівникам зорієнтуватися, чого від них нині хоче держава і що обіцяє в результаті добровільного об’єднання громад.
Директор Офісу реформ Анатолій Пархом’юк окреслив основні вимоги методики, розповів про переваги, котрі у результаті отримає громада, і повноваження, до яких варто бути готовими. І, зважаючи на численні зауваження з приводу того, що людей, мовляв, вкотре примушують об’єднуватися, не враховуючи їхній інтересів, наголосив:
– Ми прагнемо донести інформацію, аби ви, врахувавши вимоги методики, змогли зробити все правильно і в результаті за ті пропозиції проголосували депутати обласної ради та їх прийняли на рівні Міністерства.
Як виявилося, для багатьох присутніх питання нове. Точніше – неопрацьоване на рівні взаємин із сусідами, з котрими й доведеться жити однією громадою. Але є приклад і успішних домовленостей: зокрема в Іваничівському р-ні з центром у самих Іваничах готові «жити дружно» Заставненська, Мишівська, Соснинська, Заболотцівська, Литовезька, Грибовицька та безпосередньо Іваничівська ради.
Зокрема Литовезький сільський голова Іван Іванчук та Заболотцівський – Олександр Конон так і кажуть: ми вже давно домовилися, маємо співпрацю з поляками, здатні себе забезпечувати. І – жодної боязні перед реформою, повноваження, котрі отримаємо, тільки на користь нашій громаді.
Але кардинально інший стан речей там, де громади малі й віддалені від райцентрів. Сільцівський сільський голова Олег Рибчук не втомлювався повторювати: не може злука кількох бідних громад у результаті дати одну багату чи хоча б спроможну. І в цьому дійсно правда, але тому методика, котру пропонує держава, наголошував заступник начальника управління містобудування та архітектури облдержадміністрації Микола Томчук, не догма, а лише зразок, за котрим треба йти. І якщо є надто віддалені від нинішнього райцентру чи можливого адмінцентру села, тобто не в ходять у 25-кілометрову зону, то краще узгодити ці моменти і таки приєднатися до громади, котра може взяти на себе зобов’язання.
Експерти Офісу реформ Оксана Урбан, Олег Герасимчук та Петро Гоцалюк у своїх виступах наводили чимало прикладів успішних змін після реформи близької нам Польщі, роз’яснили і головні законодавчі аспекти.
– Процес об’єднання має пройти три етапи: спочатку ініціювання, після чого має відбутися підготовка рішень, а вже потім – саме рішення щодо об’єднання територіальних громад, – підкреслила Оксана Урбан.
Тож наголошуємо: об’єднана громада одержує додаткові фінансові та майнові ресурси. Основні: 60% ПДФО (зараз 0%) на власні повноваження, а ще – державні субвенції (медичну, освітню), право розпоряджатися землями на території громади.
Якщо детальніше, то на місцях залишатиметься:
- 60% податку на доходи фізичних осіб;
- 25% екологічного податку;
- 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів;
- 100% єдиного податку;
- 100% податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності;
- 100% податку на майно (нерухомість, земля, транспорт).
Також об’єднані громади перейдуть на прямі міжбюджетні відносини з державною казною (зараз таке – лише в областях, районах та містах обласного значення).
Коментарі
коментарів немає