В уряді обіцяють відкрити доступ до інформації про витрати на ремонт доріг, але можна буде отримати дані тільки по таких показових проектах, як траса Київ-Львів-Чоп або Київ-Полтава, в реконструкції яких беруть участь іноземні підрядники, заявив в ефірі радіостанції Голос Столиці експерт у сфері транспорту Олександр Кава.

У лютому 2016 року українцям відкриють інформацію відносно ремонту доріг. Це передбачає підписаний Україною тристоронній меморандум про реалізацію міжнародної ініціативи щодо забезпечення прозорості у будівельній галузі CoST (Construction Sector Transparency Initiative). Це ще один шлях до повної прозорості та контролю населення за видатками державного бюджету. Так вважає міністр інфраструктури Андрій Пивоварський.

Експерт з питань транспорту Олександр Кава в ефірі радіостанції Голос Столиці зазначив, що замість того, щоб дати правильну аналітику і фактаж, чиновники просто завалять українців цифрами.

Яка саме інформація стане доступною?
— Ця система розкриє інформацію про те, хто виконував ремонт доріг, який обсяг цих робіт і які витрати були. Тобто, громадськість буде бачити, які матеріали були витрачені, скільки цих матеріалів і яка вартість. Подібні проекти працюють у багатьох країнах Європи, але я б особливо не радів, оскільки громадськість отримає просто великий обсяг цифр, який складно адекватно інтерпретувати.

Що це конкретно дасть українцям? Від цього буде залежати якість доріг?

— Ні, якість доріг від цього напряму залежати не буде. Частина проектів, які потрапляють під систему CoST, вже зараз фінансується ЄБРР і Світовим банком, і до якості виконаних ними робіт зауважень у громадян немає. Зокрема, це дорога Київ-Львів-Чоп, це дорога Київ-Полтава, які відповідають сучасним стандартам, покриття на них майже ідеальне. Більш того, як правило, саме на цих дорогах працюють іноземні підрядники, які гарантують якість виконання робіт.

А для чого тоді буде розкриватися вся ця інформація? Кому це може бути цікаво або вигідно?

— Чиновники в міністерствах та уряді намагаються робити кроки в напрямку відкритості та прозорості. Але часто замість того, щоб отримувати адекватні цифри, громадськість завалюють величезними обсягами інформації, в яких простий громадянин просто губиться. Тобто, замість того, щоб давати правильну аналітику і фактаж, чиновники просто завалюють українців величезним масивом даних.

Хто буде перевіряти ці цифри?

— Для перевірки будуть залучатися незалежні інженери. Це система, яка працює в багатьох європейських країнах. Інженери також залучаються Світовим банком та ЄБРР для контролю якості виконаних доріг на вже згаданих ділянках доріг М3 і М6. І в українців до якості цих доріг якраз немає зауважень. Враховуючи, що до проекту залучатимуться іноземні інженерні консалтингові компанії, я думаю, що зловживань з цією системою не буде. Але повторюся, ця система буде поширюватися не на всі дороги, а тільки на чотири траси, які фінансуються переважно за рахунок міжнародних організацій. А ремонт решти доріг — це близько 250 тисяч кілометрів — буде проводитися за старими правилами, тому дуже радіти не варто.

Тобто все як було, так і залишилося?
— Просто міністр інфраструктури Пивоварський зараз займається імітацією бурхливої діяльності і намагається показати свою ефективність.

А є перспективи, що система запрацює щодо цих 250 тисяч кілометрів доріг?
— Перспективи є, але це перспективи на десятиліття. Що стосується решти доріг, то в першу чергу потрібно вирішити питання фінансування їх ремонту. Зараз одна з проблем, це нестача коштів держбюджету навіть на поточний ремонт автомобільних доріг, не кажучи вже про їх капітальний або середній ремонт.

Скільки коштів потрібно на поточний ремонт всіх цих доріг і скільки на капітальний?

— За тими цифрами, які озвучував міністр інфраструктури, це більше ста мільярдів доларів. Це зараз абсолютно непідйомні суми для українського бюджету, навіть для залучення на зовнішніх ринках.

У Міністерстві інфраструктури намагаються перекласти ремонт місцевих доріг на місцеву владу?

— Не зовсім. Намагаються передати виконання цих робіт на місцеву владу, але що стосується фінансування, то в будь-якому випадку гроші будуть проходити через державний бюджет. Але з 170 тисяч кілометрів, які з'єднують населені пункти, у нас 51 тисяча кілометрів — це дороги державного значення, які після реформи в будь-якому випадку залишаться у веденні «Укравтодору».