Наступного року директорів шкіл обиратимуть конкурсною комісією, яка складатиметься з фахівців, представників громадськості, батьківських комітетів та навіть учнів.

Але варто, аби подібним чином обирали й завідувачів дитсадків, щоб лучани мали можливість впливати на керівництво закладів, у яких виховуються їх діти. Адже, значна частина коштів на утримання закладів – батьківські внески, натомість батьки не мають можливості обрати ефективного управлінця, - пише Інформаційне агентство Волинські Новини.

Власне, вплив батьків на розвиток навчальних закладів міста в нинішніх умовах важко переоцінити. Результати громадського моніторингу, проведеного ГО «Волинський інститут права» засвідчили, що більшість потреб дошкільних навчальних закладів забезпечують за кошт батьків. Тоді як з державного бюджету гроші у вигляді освітньої субвенції виділяються лише для погашення витрат за захищеними статтями: зарплата працівникам і оплата за енергоносії. Навчальні, ігрові матеріали, наочність, поточні ремонти – все купується і виконується за внески батьків. А міський бюджет може хіба допомогти з аварійними ремонтами. Та й то не завжди.

Результати цього опитування свідчать: адміністрації закладів зазвичай ставлять батьків перед фактом про гроші на потреби садочка, не радячись із ними. А батьки, натомість, не отримують чітких фінансових звітів про те, чи ефективно використані кошти, як обиралися товари та виконавці послуг. Тому у Луцьку виникла потреба в тому, аби навчити батьків контролювати внески в садочки й мотивувати їх брати активну участь у розвитку самих закладів.

Власне, ця ініціатива отримала підтримку в Фонді Ігоря Палиці «Новий Луцьк». Так, нагадаємо, 6 липня, голова правління Фонду, а нині - кандидат на пост Луцького міського голови від партії «Українське об’єднання патріотів – УКРОП», Олександр Товстенюк та директор Волинського Інституту Права Ірина Гайдучик підписали Меморандум про співпрацю, в рамках якого батьківським комітетам луцьких ДНЗ допоможуть оформитися юридичними особами, і навчать батьків вести прозору фінансову звітність та оптимально використовувати кошти. Співпраця у рамках Меморандуму набирає обертів.

Згідно з умовами підписаного документу, Фонд «Новий Луцьк» фінансує реєстрацію юридичних осіб батьківських фондів при ДНЗ міста та створення Ресурсного центру, в якому готуватимуть команду людей, готових взятися за реалізацію такої справи. Мета такого центру - допомогти батькам розібратися з використанням коштів, які вони самі ж виділяють на садочок, аби кожна копійка йшла на потреби їх дітей.

Крім того, створення благодійних фондів при дитсадках дозволить батьківським комітетам поборотися за кошти на грантові проекти. Так, благодійний фонд вирішили створити в ДНЗ № 3, аби відкрито і прозоро облікувати кошти з батьківських фондів.

З цією ініціативою висупив і батьківський комітет, утім не дитсадка, а школи № 11, який також вирішив створити благодійний фонд, аби разом з прозорою звітністю отримати шанс поборотися за грантові кошти. Адже силами батьків вирішити всі проблеми закладу – неможливо. Школа потребує оновлення комп’ютерного класу, матеріально-технічної бази, навчально-прикладних матеріалів. А міський бюджет може хіба допомогти з аварійними ремонтами. Та й то не завжди. Бо, наприклад, ремонт актової зали в ЗОШ № 11 довелося виконувати за кошти батьків, коли вже на голову почала сипатися штукатурка. І розрахуватися за роботи батьківський комітет зміг не одразу.

Власне, лучани, які матеріально підтримують навчальні заклади, де виховуються їх діти (чи то йдеться про дитсадки, чи то про школи) повинні мати можливість впливати на ефективність використання цих коштів і розвиток цих закладів. Це, на думку Олександра Товстенюка, може відбуватися не лише шляхом контролю батьківського комітету, а й шляхом обрання очільника закладу з огляду на його управлінські якості.

«Директора школи давно пора обирати, а не призначати за незрозумілими критеріями. Чомусь дійшли до того, що ректора в університеті обирають, а от директора школи - ще ні. Те ж саме із завідувачем садочків: мають зібратися вихователі і обрати завідувача, який є хорошим управлінцем. А не так, що призначає начальник управління освіти, тому що він собі так вирішив, за незрозумілим принципом. Міська рада, міський голова і управління в міській раді можуть це змінити. Можуть, але не хочуть. У нас інші підходи, і ми будемо це міняти», - зазначає він.

Зрештою, згідно з постановою Кабміну, наступного року директора школи таки обиратимуть конкурсною комісією, яка складатиметься з фахівців, представників громадськості, батьківських комітетів та навіть учнів. Але варто, вважає Олександр Товстенюк, аби подібним чином обирали й завідувачів дитсадків, щоб лучани мали можливість впливати на керівництво закладів, у яких виховуються їх діти. І така ініціатива може надійти від органів місцевого самоврядування до Уряду, якщо міська рада захоче це зробити.

До слова, опікування навчальними закладами міста – один з найголовніших напрямків роботи Фонду «Новий Луцьк». Адже створення належних умов для навчання і виховання дітей – це інвестиція в майбутнє міста. І робота ця продовжуватиметься й надалі, незважаючи на результати виборчих перегонів за крісло міського голови, додає Олександр Товстенюк.