Міністерство інфраструктури хоче повернути обов'язковий техогляд для легкових автомобілів і мотоциклів, скасований ще в 2011 р.

Відповідна норма міститься в законопроекті «Про приведення законодавства України у сфері автомобільного транспорту згідно з актами Європейського Союзу», розробленому міністерством. Згідно з документом тепер огляд авто буде проводити не ДАІ, як раніше, а приватні автосервіси. Замість талонів техогляду водіям стануть видавати спеціальні сертифікати, - пише Автотема.

Легковики, вперше зареєстровані в Україні, зобов'яжуть пройти ТО через чотири роки після реєстрації, а потім регулярно кожні два роки. Для старих авто правила інші: транспортні засоби, які отримали держреєстрацію в непарний рік, будуть проходити огляд починаючи з 2021, а в парний - з 2 022 г. Не залишаться без сертифікатів вантажівки і автобуси. Фурам, які займаються міжнародними перевезеннями, доведеться отримати новий документ вже цього року, міжміським і шкільним автобусам - не пізніше першого листопада 2017, а потім щорічно його оновлювати.

Передбачається, що перевіряти справність транспортних засобів будуть комерційні СТО, які мають у своєму штаті експерта і оснащені необхідним обладнанням. Дозвіл на роботу їм буде видавати Мінінфраструктури, але спочатку чиновники перевірять техстанції на відповідність усім вимогам. Саме свідоцтво оператора техогляду стануть видавати безкоштовно.

Але не можна виключати, що перевіряльники розраховують на «подяку». За оцінками експертів, повна вартість необхідного для пункту ТО обладнання становить від 100 тис. до 400 тис. грн. і вище. Тому велика ймовірність, що деякі техстанції будуть або позичати обладнання на час перевірки, або давати хабар чиновникам, щоб ті «не помітили» відсутніх приладів.

До речі, саме через дуже серйозні вимоги до обладнання СТО (лінії для перевірки основних агрегатів і вузлів машини, наявність техніки для запису техогляду на відео та ін.) ідея з передачею повноважень приватникам провалилася п'ять років тому. У 2010-2011 рр. ліцензії на проведення ТО отримали кілька сотень станцій техобслуговування, і ціни, які виставили майстри, неприємно здивували.

Тоді вартість техогляду у приватників могла досягати 1-1,2 тис. грн. (у разі необхідності ліквідації виявлених неполадок). На ті часи це була немаленька сума, особливо якщо врахувати, що в ДАІ талон про проходження техогляду без зайвої тяганини можна було купити за 600-800 грн.

Втрати ДАІ від скасування обов'язкового техогляду особистого легкового автотранспорту оцінювалися приблизно в 500 млн грн. на рік. Тепер ці фінансові потоки можуть перекочувати в руки до приватників

Тепер Мінінфраструктри повинне буде затвердити новий перелік обладнання, необхідного для проведення техогляду. Щоб майстри погодилися проводити ТО дешевше, цей список доведеться максимально скоротити. Крім того, у Всеукраїнській асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД) пропонують переглянути перелік вузлів, які потрібно перевіряти, залишивши в ньому лише ті, які безпосередньо впливають на безпеку руху (гальма, двигун та ін.). Але з урахуванням інфляції і девальвації гривні розцінки на ТО в автосервісах навряд чи будуть нижче тих же 1-1,2 тис. грн.

Свого часу екс-керівник МВС Анатолій Могильов оцінював втрати ДАІ від скасування обов'язкового техогляду особистого легкового автотранспорту приблизно в 500 млн грн. на рік. І це не рахуючи грошей, які йшли безпосередньо в кишені інспекторів від торгівлі талонами. Тепер ці фінансові потоки можуть перекочувати до приватників. Враховуючи, що в Україні налічується 1300000 автомобілів, новий вид бізнесу може виявитися досить прибутковим.

Не дивно, що МВС не хоче випускати з рук таку годівницю і готово посперечатися з Мінінфраструктури. У законопроекті №2567 «Про сервісних послугах і сервісних центрах Міністерства внутрішніх справ України», прийнятому в першому читанні в липні цього року, МВС пропонує залишити за собою право проводити перевірку автомобілів та складати відповідний акт.

«У законі є фраза, що МВС буде «встановлювати відповідність конструкції та технічного стану транспортного засобу обов'язковим вимогам правил, нормативів і стандартів». Це саме те, що раніше фіксував техогляд», - пояснює глава ВААІД Олег Назаренко.

Швидше за все, перемога в боротьбі за техогляди буде за Мінінфраструктури. Це означає, що право проводити перевірки авто, а значить, і гроші автомобілістів, отримають приватні автосервіси. Справа в тому, що цю неприємну для водіїв процедуру Україна зобов'язалася ввести при підписанні Угоди про асоціацію з ЄС і приєднавшись до Директиви ЄС / 40/2009 про загальне техогляді.

У Євросоюзі він був введений з 1 січня 2015 року, а наша країна повинна зробити це до 1 січня 2017 Згідно з європейською практикою технічний стан автомобілів перевіряють цивільні структури, а не поліцейські відомства. По цьому шляху, ймовірно, піде й Україна.