Вітчизняні автолюбителі так і не змогли скористатися всіма перевагами епохи дешевої нафти. Хоча в Україні за останні два роки бензин в доларовому еквіваленті впав у ціні навіть більше, ніж у Європі, - на 20-22%, знецінена гривня нівелювала цей дисконт. Що буде з цінами в наступному році з урахуванням того, що інфляція в Україні може тільки посилитися, а низькі котирування на світовому нафторинку не гарантовані, розповіли експерти паливного ринку виданню Деловая столица.
На останній зустрічі, що відбулася в 20-х числах жовтня, країни - члени ОПЕК і їх партнери так і не змогли домовитися про способи підвищення цін на нафту. Представники ОПЕК і п'яти запрошених держав, включаючи Росію і Казахстан, не прийняли рішення про зниження видобутку, хоча на цьому сильно наполягали деякі учасники переговорів. Зокрема, представник Венесуели заявив, що нафта повинна коштувати не менше $ 88 за барель, тоді як її сьогоднішня ціна - всього $ 48 за барель. Втім, залежні від нафтодоларів країни не втрачають надії домогтися свого. Питання про зниження видобутку нафти вже внесений до порядку денного чергового планового наради ОПЕК, призначеного на 4 грудня.
Вартість палива на вітчизняних АЗС залежить не тільки від котирувань нафти на міжнародних біржах, а й від маси інших факторів, включаючи курс національної валюти і податкову політику держави. За словами керівника спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадія Рябцева, в структурі ціни бензину і дизеля в Україні 45% займає вартість нафтопродуктів, ще стільки ж - податки та збори і близько 10% - витрати і прибуток продавців. А так як після виборів експерти пророкують гривні черговий виток знецінення, а в Мінфіні вже заговорили про індексацію паливного акцизу, журналісти вирішили, що зараз саме час зробити консенсус-прогноз на основі усередненого показника прогнозів консалтингових компаній і профільних асоціацій. Ми попросили експертів нафторинку - НТЦ «Психея», консалтингову групу «А-95», компанії «Проконсалтинг», «Синергія» і асоціації »Об'єднання операторів нафторинку України» - спрогнозувати, скільки можуть коштувати бензин марки А-95 і дизельне паливо в 2016 р Ми диференціювали внесок кожного опитаного в загальний прогноз на основі незалежних репутаційних характеристик. Підсумувавши отримані в підсумку бали і обчисливши середнє значення кожного з пунктів індивідуальних рейтингів, ми отримали результати, які лягли в основу двох сценаріїв розвитку подій.
Сценарій перший: паливо подешевшає на 3 грн
Не виключено, що нафтові котирування ще не досягли свого дна. Геннадій Рябцев упевнений, що в кінці цього і початку наступного року в світі почнеться третій етап зниження цін на нафту (після першого барель подешевшав з $ 110 до $ 50, після другого - до $ 40 з поверненням до $ 50). Її вартість може обвалитися до $ 30, а то й до $ 20 за барель, вважає Рябцев. Головною причиною рекордного здешевлення чорного золота стане збіг інтересів США і країн ОПЕК. Штати зацікавлені утримати максимально низькі ціни на енергоресурси, що забезпечують позитивну динаміку американської економіки. Другі хочуть витіснити зі нафторинку держави, у яких собівартість нафти вище, і тим самим наростити свою ринкову частку з 30 до 50%. Якщо обсяги видобутку не знизяться, на чому наполягають учасники ОПЕК, у прихильників дешевої нафти є всі шанси реалізувати свої плани. Адже вже зараз на ринку сформувався надлишок пропозиції, який випереджає попит на рекордні 3 млн барелів на добу. Для порівняння: в 2014 р «зайвим» був всього 1 млн барелів на добу.
При реалізації цього прогнозу бензин і дизельне паливо в доларовому еквіваленті теж подешевшають. Правда, ця залежність не лінійна. Торік, приміром, на європейських заправках автомобільне паливо втратило в ціні всього 13-15%. Спрацювала інерційність ринку і спроба нафтопереробників відігратися за ті часи, коли нафта коштувала більше $ 90 за барель і багатьом доводилося працювати в нуль, а то й накопичувати збитки. Проте американські та європейські водії можуть розраховувати на дисконт в 15-20%. Якщо припустити, що сезон дешевої нафти співпаде ще й з курсовою стабільністю в Україні, наші водії теж можуть заощадити на паливі.
Зараз нафтова частка в структурі ціни бензину А-95 становить порядку 9 грн. / Л, а дизеля - 8,5 грн. Рекордний обвал нафтових котирувань дозволить скоротити ці цифри до 6 грн. і 5,6 грн. відповідно (паливо дешевшає на 2/3 від динаміки зниження цін на нафту). Тобто паливо втратить в ціні відразу 3 грн. / Л. Відповідно, бензин А-95 буде коштувати порядку 17 грн. / Л, а дизельне паливо - 16 грн / л.
Сценарій другий: дизель і бензин додадуть у ціні 5-6 грн
Оптимістичні для автолюбителів прогнози підтримують не всі експерти. На думку президента асоціації «Об'єднання операторів нафторинку України» Леоніда Косянчука, можливості для подальшого здешевлення нафти в світі практично вичерпані. «Собівартість видобутку у різних компаній коливається від $ 40 до $ 75 / барель. Якщо ціна впаде ще на $ 5 / барель, то навіть такі гіганти, як ОАЕ і Катар, опиняться в скрутному становищі. Вже зараз багато майданчики закриваються, згортаються проекти з видобутку сланцевої нафти . Це автоматично призведе до скорочення видобутку, а отже, і пропозиції. Тому ціни можуть почати рости», - відзначає він. У компанії «Проконсалтинг» вважають, що вартість нафти в 2016 р буде варіюватися від $ 45 до $ 75 / барель з поступовим підвищенням до кінця року.
Якщо ж до подорожчання нафти додасться ще й знецінення національної валюти, вітчизняним автолюбителям доведеться готуватися до важких часів.
«Якщо гривня дешевшає по відношенню до долара на одну гривню, літр бензину дорожчає на ту ж гривню», - пояснює Леонід Косянчук. Геннадій Рябцев називає таку залежність: падіння національної валюти на 10 коп. у двотижневому вимірі (періодичність закупівлі переробниками нафтопродуктів) додає до вартості палива 6 коп. / л.
За прогнозами МВФ, в 2016 р середній курс гривні до долара утримуватиметься на рівні 24,1 грн. Але цю цифру багато експертів вважають малореальною. Очікується, що курс американської валюти в Україні різко злетить після виборів. Згідно з прогнозом Fitch до кінця року вартість долара може перевищити 30 грн. Це означає, що бензин і дизельне пальне на вітчизняних заправках додадуть у ціні близько 5-6 грн. / Л (до 26 грн. За А-95 і 25 грн. За дизельне паливо).
Можливі й інші сценарії. Приміром, якщо прогнози з обвалу цін на нафту збудуться, а гривня все ж продовжить знецінюватися, українським водіям доведеться доплачувати всього 3 грн. на літрі (А-95 - близько 23 грн. / л, дизель - 22 грн. / л). На реальні ціни на вітчизняних заправках не в останню чергу буде впливати і попит на паливо. За даними представника консалтингового агентства «А-95», за останні півтора року його споживання в нашій країні впало на третину. «Подальше зниження попиту може стримати апетити недобросовісних операторів», - згоден і Леонід Косянчук. Втім, Геннадій Рябцев не виключає, що продавці підуть шляхом "оптимізації" якості. Вже тепер на наших заправках стало набагато більше неякісного палива, чому сприяє державний мораторій на перевірки суб'єктів господарювання, стверджує він. Надалі ж не виключено, що охочих поекспериментувати зі складом бензину стане ще більше.
Коментарі
коментарів немає