Закон «Про зміни до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення регулювання відносин у сфері безпеки дорожнього руху», який в народі називають законом про автофіксацію порушень ПДР, вступив в силу. Тепер будь-якому автовласникові може прийти поштою протокол про порушення правил дорожнього руху та постанова про штраф, навіть якщо була зафіксована машина, яку він давно продав за дорученням, - пише Автопалац.

Як діяти в такому випадку, розповів автоюрист Богдан Глядик в ефірі телеканалу «Соціальна країна», відповідаючи на запитання читачів.

— П’ять років тому продав машину за дорученням. Тепер боїться, щоб йому не приходили штрафи за людину, яка користується автомобілем. Що зробити, щоб цього не допустити?

Богдан Глядик: Треба шукати людину, який він продав свій автомобіль. Закон про автоматичну фіксацію порушень правил дорожнього руху передбачає, що Кабінет міністрів повинен був у місячний термін з дня набрання законом чинності повідомити власників транспортних засобів, які зареєстровані за ними.

Хоча я особисто такого повідомлення не отримував і ніхто з моїх знайомих теж. Це не означає, що можна не виконувати закон, але держава не виконала своїх зобов’язань. Якщо б вам прийшло таке повідомлення, у якому записано, що за вами числиться десять автомобілів, то в ідеалі вам треба знайти нинішніх власників (користувачів) цих машин і перереєструвати ці транспортні засоби на них.

Можна дати заяву в ДАІ. Тоді на якомусь посту ДАІ його знайдуть, і машину можна буде повернути. Або хоча б зустрітися з нинішнім власником.

— Що робити людині, якій прийшов штраф поштою, але він давно продав цю машину?

Богдан Глядик: Якщо людині, за якою авто числиться, а вона продала його за дорученням або по техпаспорту, прийде штраф за порушення, яке вона не робила, то їй обов’язково доведеться шукати того, хто порушила ПДР. Законодавство передбачає лише дві можливості несплати такого штрафу. Перший – це якщо власник доведе, що до моменту фіксації цього порушення автомобіль вибув з його володіння з незалежних від нього причин (тобто був вкрадений).

І друга – якщо на протязі 14 днів з дня події реальний порушник з’явиться в управлінні поліції і самостійно скаже, що він його здійснив та погодиться, щоб його оштрафували. У цьому разі постанова про штраф на власника машини скасовується і виписується на справжнього винуватця.

Якщо ж машина «пішла по руках», змінила кілька користувачів за дорученням і справжнього власника не можна знайти, то українське законодавство не передбачає, як скасувати цей штраф. В даному випадку треба йти до суду і доводити свою невинуватість. При цьому не варто забувати, що автоматична фіксація порушень вже була в Україні, і Конституційний суд визнав її незаконною. Так що аргументи для скасування такого рішення є.

— Чи може українець скасувати довіреність, яку він давав кілька років тому?

Богдан Глядик: Звичайно, може. У цьому випадку користувач машини не зможе її продати або зареєструвати. Але водити зможе, оскільки сьогодні для користування автомобілем не треба ніяких довіреностей, достатньо лише чинного техпаспорта. У цьому випадку у реєстрі довіреностей у кожного нотаріуса буде позначка, що довіреність більше не діє. І зареєструвати таку машину на себе або іншої особи без згоди власника юридичної користувач не зможе.

— А може юридичний власник автомобіля закласти цю машину чи вчинити іншу дію?

Богдан Глядик: Теоретично, так. Але навіть якщо у господаря автомобіля є борг, не пов’язаний з даним транспортним засобом (наприклад, він не платить іпотеку за квартиру), то виконавча служба внесе і цю машину в рахунок погашення боргу. Тоді на будь-якому посту її зупинять і заберуть на штрафмайданчик. І забрати її звідти за дорученням буде не можна.

Так що самий надійний шлях оформлення автомобіля – з офіційною перереєстрацією. Адже саме для покупця ризики покупки за дорученням або техпаспорту може коштувати самого автомобіля.