На Волині створено п'ять об'єднаних територіальних громад - Устилузьку, Зимнівську, Голобську, Велицьку та Смолигівську. У Ковельському районі їх дві. З чого почали, хто допомагає і як розуміють таку децентралізацію влади їх керівники з'ясовували представники Офісу реформ і журналісти Волинської правди.
Голобська селищна рада ініціювала добровільне об`єднання Поповичівської , Новомосирської та Майданівської сільських рад. В результаті об`єдналося 19 населених пунктів з адміністративним центром у селищі Голоби. У них проживає майже 8 тисяч мешканців. Процес об`єднання відбувався нелегко. Люди з тривогою йшли на ризик, але сільські голови, які мають досвід роботи у сільській раді, зуміли переконати людей , що це стане імпульсом нового розвитку територій.
«Зараз, - зізнається керівник Голобської об`єднаної територіальної громади Сергій Гарбарук,- ще важко і розпочинати роботу, і щось обіцяти людям. Бо поки що все гарно не папері. І хоча офіційних паперів ще немає, які б регламентували кадрові, фінансові та інші права громади».
Насамперед волиняни очікують Закон «Про реєстрацію громад як юридичних осіб». Наступне — формування бюджету.
Додамо, віце прим`єр – міністр , міністр регіонального розвитку , будівництва та ЖКК Генадій Зубко заявив, що у проекті держбюджету бюджету заплановано млрд 200 млн грн. для підтримки 159 об`єднаних громад України. На одну припадає 7,5 млн грн. Це буде перша допомога для українців, але ці гроші даватимуть тільки під конкретні проекти. І в першу чергу - під проекти розвитку.
Сергій Гарбарук вважає, що першопочатково в Голобах необхідно створити Центр надання адмінпослуг (ЦНАП). Так, до 16 грудня планують подати заявку на проект GIZ. У його реалізації сприятиме Офіс реформ, що є містком між владою та громадою у процесі формування нових територіальних громад.
Щодо завдань, які стоять нині перед керівництвом об`єднаної територіальної громади Голоб, то, за словами Сергія Гарбарука, який має досвід роботи в органах місцевого самоврядування і вже був Голобським селищним головою, необхідно ремонтувати сільські дороги, збільшити кількість комунальної техніки для вивезення твердих побутових відходів.
Капіталовкладень потребують заклади культури. З 1 січня й освіта переходить у підпорядкування громади, а в окремих селах школи потребують ремонту і обладнання. Хочеться, каже голова громади, щоб на територію прийшли інвестори, а відтак - наповнювався бюджет.
Схожі проблеми має вирішувати і новообраний керівник Велицької об`єднаної територіальної громади Віктор Ковальчук. Це, до слова, його перший досвід роботи в органах місцевого самоврядування . До цього він 12 років очолював педагогічний колектив.
Підготовчу роботу до об`єднання провели сільські голови 4-ох сільських рад, які тепер стали старостами. Об`єдналися сільські ради тому, що долучитись до тих більших центрів,які пропонувалися спершу - їм не вигідно. Позаяк надто великі відстані до сіл.
Відтепер в територіальній громаді є 9 шкіл, 3 будинки культури, 4 клуби, амбулаторії. Працює 2 сільськогосподарських товариства, фермерські господарства і підприємці. Об`єднаний 4-ох сільських рад бюджет забезпечує енергопостачання і зарплату адмінперсоналу, тому сподівання на кошти, які передбачує Закон про децентралізацію. А також на кошти від роботи лісових підприємств, що знаходяться на території сіл, що входять до громади, видобутку корисних копалин.
За словами Віктора Ковальчука, необхідно писати проекти, за якими і надійдуть кошти для розвитку територій. Досвід у нього є. Працюючи директором школи, розробив проект на 160 тисяч гривень для її ремонту.
В оформленні проектів і документації, формуванні адмінперсоналу об`єднаним територіальним громадам Волині допомагає Офіс реформ.
Додамо, впродовж цього тижня плануються поїздки керівників громад до Києва і сусідньої Польщі з метою обміну досвідом.
Коментарі
коментарів немає