Аналітичний центр міжнародного автомобільного холдингу «Атлант-М» провів аналогію можливого зниження акцизу на вживані автомобілі з подібною ситуацією в Білорусі. Результат порівняння сумний - ввезення в нашу країну мільйона уживаних іномарок з Європи може стати причиною ще більше девальвації гривні та закриття багатьох вітчизняних банків, - пише Автоцентр.

Учасники та експерти автомобільного ринку України вже досить докладно прокоментували деякі наслідки очікуваного різкого зниження акцизів на старі автомобілі на 2016-2017 рр. Це багаторазове падіння легального автомобільного ринку, остаточна зупинка всіх складальних виробництв автомобілів в Україні, згортання роботи офіційних імпортерів і дилерів, ввезення в Україну великої кількості «автохлама» з Європи. Але є ще більш цікавий аспект проблеми - макроекономічний, говориться в повідомленні аналітичного центру холдингу «Атлант-М» (він веде бізнес в Білорусі, Росії та Україні).

Спочатку невеликий епізод з історії сусіднього автомобільного ринку - білоруського. З 1 січня 2010 року в Білорусі у зв'язку зі вступом до Митного Союзу були різко збільшені (уніфіковані з російськими) ставки мит на імпорт автомобілів для юридичних осіб. При цьому для фізичних осіб було встановлено пільговий перехідний період терміном на півтора року - до 1 липня 2011 р мита для них не збільшувалися.

У міру наближення цієї дати ввезення автомобілів з Європи фізичними особами зростав лавиноподібно. При звичайному обсязі імпорту близько 100 тис. Старих іномарок на рік тільки за перше півріччя 2011 р було ввезено близько 200 тис. Автомобілів. В останні місяці імпорт фактично був обмежений лише пропускною здатністю митниці та служб реєстрації автомобілів. Протягом шести місяців 2011 р на імпорт старих автомобілів громадяни Білорусі вивезли з країни близько 2 млрд. Доларів. Для цього фізичні особи конвертували у валюту свої рублеві заощадження, знімали банківські вклади в рублях і у валюті, брали гривневі кредити і також конвертували у валюту.

Вже в березні 2011 р курс білоруського рубля звалився. Протягом декількох тижнів були введені всілякі обмеження на конвертацію, виникла множинність валютних курсів, значні проблеми виникли в учасників зовнішньоекономічної діяльності, багато банків затримували видачу депозитів. Ситуацію вдалося стабілізувати лише у вересні, але за цей час офіційний курс долара зріс з 3 тис. До 9 тис. Білоруських рублів - втричі. При цьому в 2011 році зовнішньоекономічна ситуація для Білорусі в цілому була сприятлива, у основного економічного партнера- Росії - йшов зростання економіки, а російський рубль зміцнювався до долара.

В Україні наслідки виявляться набагато гірше. По-перше, в Білорусі до згаданого підвищення мит вони протягом багатьох років були на низькому рівні, ціни на автомобілі також були низькими, і автопарк швидко оновлювався. В Україні зараз ставки мит і акцизів на старі автомобілі досить високі, а потреба в оновленні парку автомобілів колосальна.

Дійсно, в 2006-2008 рр. ринок нових автомобілів становив у середньому 550 тис. штук на рік. У 2009-2013 він обрушився до середніх значень близько 200 тис. На рік, а в 2014-2015 - ще в кілька разів. За найскромнішими оцінками, накопичена нереалізована потреба в оновленні парку в українських автовласників (багато з них колись купили новий автомобіль, але не змогли його поміняти за ці роки через падіння доходів) - близько 1,5 млн. Автомобілів.

Уявімо ситуацію, при якій в Україні протягом двох років дії низьких ставок акцизів буде імпортовано хоча б 1 млн. Старих автомобілів (по 500 тис. На рік). Природно, значна частина з них буде малолітражками середнього віку близько 5 років, але багато ввезуть і автомобілі подорожче. Сумарний обсяг вивезення валюти можна оцінити як мінімум в 7-8 млрд. Доларів.

Для порівняння, на 1.12.2015 всі валютні банківські депозити населення в Україні становлять близько 9 млрд. Дол. (У початку 2014 р було 23 млрд. Дол.) Депозити в гривні в перерахунку на валюту - ще близько 7,5 млрд. Дол . (було 32 млрд. дол.) Відтік суттєвої частини цих депозитів остаточно обрушить ресурсну базу банків і призведе до ланцюгової реакції банкрутств у банківській системі.

Крім того, ємність фінансового ринку України зараз настільки низька, що навіть короткочасний стрибок попиту на валюту призводить до значних коливань курсу гривні. Тут же мова піде про довгостроковому зростанні попиту на валюту, який можна буде задовольнити тільки постійними валютними інтервенціями НБУ. Всі золотовалютні резерви України зараз - близько 13 млрд. Доларів, але з них на підтримку валютного ринку направити можна лише невелику частину - інше необхідно для обслуговування зовнішнього боргу. Тому черговий обвал гривні стане неминучим.

Розраховувати на сильне поповнення державної скарбниці за рахунок акцизів при цьому не доводиться. За пропонованим законопроектом акцизний збір для автомобіля з популярним об'ємом двигуна 1,4 л. старше 5 років складе всього 88 євро (зараз для автомобілів старше 5 років - 2465 євро, до 5 років - +1914 євро). Для автомобіля з двигуном 2 л. буде 534 євро (зараз 4 882 і 3286 євро відповідно). Ймовірно, 200-300 мільйонів євро за два роки до бюджету надійде, але це незмірно мало в порівнянні з негативними ефектами.