Акція по блокуванню російських фур за п'ять днів охопила 11 областей України. 11 лютого на Закарпатті активісти почали безстрокову акцію блокування російських фур, які намагаються проїхати через прикордонну область в Угорщину і Словаччину. Акції, яку охрестили «ввічливою» блокадою, передувало те, що на початку лютого Польща заборонила в'їзд у країну російським фурам через відсутність угоди з Москвою про умови роботи наземних вантажоперевізників. З тих пір російські фури активно користуються кордоном між Закарпаттям, Словаччиною та Угорщиною - пише Сегодня.
У акції беруть участь 11 областей
Перший блокпост з'явився на трасі Київ – Чоп, біля с. Нижні Ворота Воловецького району Закарпатської області – там кілька десятків учасників бойових дій на Донбасі, волонтерів та активістів почали розгортати торговий транспорт з російськими номерами. За кілька днів «ввічлива» блокада поширилася на десять областей України – зараз рух російських фур блокується в Закарпатській, Волинській, Львівській, Рівненській, Івано-Франківській, Чернівецькій, Вінницькій, Дніпропетровській, Житомирській та Сумській областях. 15 лютого до акції по блокуванню пересування вантажних автомобілів з російськими номерами приєдналася Одеса – два блокпости з'явилися в Маяках, на трасі «Одеса-Рені» і на розв'язці «Два стовпи».
За словами організаторів «ввічливої» блокади, акція триватиме до тих пір, «поки російський окупант не визнаватиметься країною-агресором, не отримає заборону на розміщення свого бізнесу на українській землі і поки влада не перекриє торгівлю з Росією».
Росія і Україна обмінялися взаємними заборонами і звинуваченнями
14 лютого Росія у відповідь на блокування російських вантажівок призупинила рух великовантажних автомобілів, зареєстрованих в Україні. На наступний день, 15 лютого, Кабінет міністрів України прийняв рішення призупинити транзитні переміщення російських вантажних автомобілів по території України.
Як повідомив прем'єр-міністр Арсеній Яценюк, в зв'язку з тим, що Росія в односторонньому порядку порушила правила і процедури СОТ і в односторонньому порядку припинила переміщення українських вантажних автотранспортних засобів по території РФ, Міністерство закордонних справ України невідкладно направив РФ ноту з вимогою пояснення таких незаконних дій.
«До отримання пояснень та вирішення цього спору Україна тимчасово призупиняє дію транзитних дозволів, виданих для вантажних автомобілів з реєстрацією в Російській Федерації, що тягне за собою тимчасове припинення транзитних перевезень вантажними автомобілями РФ по території України», – заявив Яценюк.
Він додав, що Україна вимагає від Росії негайно виконати вимоги СОТ, відновити транзитний рух українських автотранспортних засобів.
У відповідь в порушенні норм СОТ Росія звинуватила Україну. «Те, що стосується автомобілів, які знаходяться в транзиті через теріторію України, статті 5 СОТ Україна винна забезпечувати вільний транзит. Відповідно, те, что вона зараз цього не робить, є ознакою порушення», – заявив директор департаменту торгових переговорів Мінекономрозвитку Росії Максим Медведков.
А вже наступного дня, 16 лютого, Росія повністю припинила транзит по своїй территорії вантажних транспортних засобів, зареєстрованих в Україні. Станом на 16 лютого органи Ространснагляду на территорії РФ призупинили рух 324 українських вантажних транспортних засобів. Дія ціх заходів у відповідь триватиме до врегулювання ситуації, пов'язаною з блокуванням українською стороною російських вантажних автомобілів..
Активісти, як і в випадку з блокадою Криму, стали авторами ідеї блокади і почали її реалізовувати, а українська влада вже просто не може не підтримати їх, враховуючи, що мова йде про акцію проти країни-агресора, вважає голова Комітету економістів України Андрій Новак. При цьому, мова йде про блокування значного обсягу транзиту російських товарів через територію України, оскільки це – найкоротший і найдешевший шлях, підкреслив він.
«Україна, українська територія – важливий транзитний шлях для російсько-західного напрямку в Європу. Якщо дійсно ця блокада буде реалізовуватися українською владою, тобто прикордонниками і митниками, то це створить серйозні проблеми для поставок російських товарів на європейський ринок, з огляду на те, що аналогічні заборони можуть застосувати країни Прибалтики, вже застосовує частково Польща, і з огляду на зростання проблем у відносинах Росії з Туреччиною. Фактично, поступово для Росії західний напрямок може бути повністю заблоковано, і тоді залишиться у них тільки морської і авіаційний шлях», – сказав він.
При цьому, як зазначає Новак, через те, що Босфор контролює Туреччина, морський шлях також може стати проблемним для Росії. Теоретично, у Росії залишається скандинавський напрямок, морські перевезення по Балтійському морю і авіаційний шлях, однак вони значно збільшують вартість продукції, сказав він.
Як повідомляють російські ЗМІ, російським перевізникам зараз доводиться добиратися до Європи через Білорусь і Прибалтику, а звідти на поромах до Німеччини і Швеції. Зокрема, в Клайпеді діє паромне сполучення з Німеччиною, проте пропускна здатність морського транспорту вкрай обмежена. Крім того, поїздка на паромі значно збільшує вартість рейсу фури з товаром.
Втім, як вважає президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко, блокада транзиту на Росію особливо не вплине, а якщо і вплине – то на автоперевізників і складські компанії. При цьому, експерт зазначає, що основна частина вантажів з Росії вирушає за допомогою морського та залізничного сполучення, менша – автомобільним, і зовсім незначна – авіаційним. За словами експерта, в загальному обороті вантажів автомобілями перевозиться до 5%.
«Росія продає найбільше в Європу нафту і газ... Так, є якась частина продуктів харчування, але їх зараз Білорусь відправляє», – зазначає експерт.
Більш того, збитки за недоставлений товар лягають на страхові компанії, які через міжнародний арбітраж можуть захотіти від України і Росії компенсації.
Коментарі
коментарів немає