10 лютого Волинська обласна рада сьомого скликання здала перший відповідальний екзамен перед своїми виборцями. Адже попри те, що депутати не вперше колегіально зібралися в сесійному залі,  саме на другому пленарному засіданні позачергової сесії вирішувалися вже не організаційні питання, а приймалися важливі рішення – ухвалений обласний бюджет та регіональні програми.

Як інформує прес-служба Волинської облради, всього на 2-й позачерговій сесії прийнято 85 рішень. В цій публікації викладені основні коментарі голови обласної ради Ігоря Палиці до окремих  рішень ради, а також йдеться  про наступні кроки її діяльності.

- Ігоре Петровичу, окремі чиновники від виконавчої влади дорікали обласній раді в тому, що вона гальмує бюджетний процес, не збираючись на сесію та не розглядаючи рішення про обласний бюджет. Відомо, що головний фінансовий документ країни був прийнятий ще 25 грудня, а доопрацьований  проект обласного бюджету   ОДА внесла наприкінці року. Разом з тим, рада розглянула та прийняла остаточне рішення майже через півтора місяці. На офіційному сайті ОДА друге пленарне засідання останньої сесії назвали «довогоочікуваним для волинян». Чи виправдані, на Ваш погляд, ці очікування?

- Не звик ставитися до фінансових питань з іронією, а у вислові «довгоочікуване засідання» я вбачаю певний іронічний зміст. Що ж спробую на цей закид також відповісти дещо по-художньому. Обласна рада – це не гральний пристрій до комп’ютера. З’їхалися, натиснули кнопки – є бюджет, ще одне голосування – маємо програму, яку написали чиновники.

Обласна рада сьомого скликання не займатиметься автоматичним кнопкодавством та суцільним «одобрямсом», попередньо написаним чиновниками. Обласна рада прискіпливо аналізуватиме  всі видатки, на які спрямовуються  бюджетні гроші. Так, це вимагатиме зусиль і часу, але виходимо з принципу, що кошти казни – це кошти громадян, а не поповнення в гаманець чиновників. Тому нема жодних причин дорікати  в тому, що ми прийняли зважене рішення по бюджету, а не поспішне, як того від нас хотіли.

Так само буде з видатками з вільних залишків, які прогнозуються в сумі до 70 млн грн: кожен об'єкт, кожна програма, на яку  підуть ці кошти,  будуть детально вивчатися та аналізуватися на засіданнях постійних комісій обласної ради.

От ви згадували, що проект бюджету був внесений за півтора місяці до сесії. Але ж ми не просиділи ці півтора місяці, склавши руки. Ми ретельно попрацювали з усіма розпорядниками коштів, послухали керівників обласних комунальних закладів. Зворотня інформація дуже важлива. Справді, частину проблем ми не можемо вирішити цим бюджетом, але є поставлені завдання і треба шукати шляхи, як їх вирішувати.

- Яку оцінку Ви, як людина з бізнесу, дасте обласному бюджету нинішнього року?

- Відповідатиму на це питання, не як людина з бізнесу, а як кожен платник податків до бюджету, який сподівається, що сплачені кошти будуть використані на державну безпеку, соціалку та розвиток. Навантаження першої функції обласний бюджет не має. Соціальна складова, не повністю, але закривається за рахунок субвенцій та базової дотації з державного бюджету. Найбільший позитив цього бюджету – прогноз на його бездефіцитність. Але видатки на розвиток мали б бути значно більшими.

Уявіть, за результатами співбесід лише з головними лікарями обласних комунальних медзакладів, ми маємо потребу у видатках на розвиток інфраструктури охорони здоров’я на 150 млн грн. Доходи обласного бюджету прогнозуються на рівні 4 млрд грн, але левова частка цих коштів спрямовується на так звані захищені статті видатків, а не на розвиток. Взагалі власних доходів обласний бюджет матиме лише трохи більш як 460 млн грн. Але це – не   проблема Волині і її бюджету. Це – проблема бюджетних відносин в Україні. Якщо основний фінансовий ресурс в державі й надалі стягуватиметься і розподілятиметься централізовано, країна матиме соціально-депресивні території, які потребуватимуть дотацій.

- На виконання регіональних програм в обласному бюджеті пропонується трохи більше 31 млн грн. На останній сесії рада затвердила кілька нових програм. На яких із них варто закцентувати увагу волинян?

- По-перше, потрібно приймати тільки ті програми, на яких варто акцентувати увагу волинян, бо значить вони корисні для громади і реальні для виконання. Тому я категорично проти  програм-обманок, які існують тільки на папері.

По-друге, давайте не зупинятися на сумі 31 млн грн, бо на березневій сесії ми ще додамо коштів на реалізацію регіональних програм в ході розподілу вільних залишків.

Далі про прийняті програми на останній сесії. В цьому році ми запустили в роботу принцип співфінансування регіональних програм з місцевих бюджетів. Є рішення обласної ради щодо розвитку якогось сегменту, паралельно аналогічні рішення повинні приймати районні та міські ради і передбачати кошти в своїх бюджетах. Що це дасть? Поставлені завдання вирішуватимуться більш системно і розумніше витрачатимуться кошти консолідованого бюджету області.

Детальніше зупинюся на програмах, які посилюють функції місцевого самоврядування. Одну з них розробила обласна рада. Програма передбачає виділення 1 млн грн на співфінансування з обласного бюджету місцевих ініціатив. Йдеться про     мікропроекти, які підготують  сільські та селищні громади. Вони відбиратимуться на конкурсній основі.

- Вам не здається, що сума для реалізації такої програми є мізерною?

 - Ми мусимо виходити з реальних цифр. Але суть не в сумі, а в ідеї. Місцеві громади повинні захотіти щось змінювати в себе самі. Треба стимулювати їх до об'єднання зусиль і бажання ефективно господарювати на своїй землі. Зруйнований паркан мулятиме очі доти, поки його хтось не візьметься   полагодити.

Ефективність підтримки місцевих ініціатив доведена на практиці реалізацією Програми «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду», яка фінансується з   коштів проекту  Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй з часткою співфінансування з обласного, районних та бюджетів рад базового рівня. Вже реалізовано понад 100 таких мікропроектів  в галузях  енергозбереження, водовідведення та охорони здоров’я.

Досить цікавий досвід освоєння альтернативної енергетики. Виявляється, завдяки проекту 4 волинські школи успішно використовують сонячну енергетику, а у Щурині Рожищенського району цей вид енергії є джерелом вуличного освітлення. Якщо хочемо, то можемо, а не тільки жаліємося і нарікаємо.

Новація ІІІ фази програми – розвиток кооперативного руху в селах. На скільки мені відомо, поки що за кошти проекту започатковано 4 сільськогосподарські кооперативи. Це – пілотний компонент проекту. Сподіваємося, що ідея набере обертів, адже, об’єднуючись в кооперативи, селяни зможуть значно модернізувати своє виробництво і таким чином зменшити трудові і не завжди рентабельні затрати.  Цього року на реалізацію мікропроектів буде спрямовано 75% коштів ПРООН, 10% з обласного бюджету, стільки ж – районних і лише 5% фінансуватимуть громади-ініціатори.

Наше завдавання залучити в область й інші кошти міжнародної технічної допомоги. Для цього при обласній раді працюватиме Консультативна рада, яка матиме таку функцію в тому числі. Відповідний проект рішення сесії вже розроблений і буде розглянутий на черговій сесії.

- До речі, в програму «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду», внесені зміни на останній сесії. З чим це пов’язано?

- Зміни спричинені знеціненням курсу гривні, порівняно з 2014 роком, коли затверджувалася програма. В цьому році додатково виділяємо 14 млн грн.

- Обласна рада не підтримала, а відправила на доопрацювання програму підтримки демобілізованих та родин загиблих в АТО. Яких змін в проекті очікує депутатських корпус?

- Найперше, ми очікуємо на програму, яка означатиме реальну, а не фіктивну підтримку атовців та родин загиблих. Це – наш обов’язок. Під поняттям підтримка, я маю на увазі лікування, протезування, санаторне оздоровлення, реабілітаційні заходи, а не білборди, брошури чи телепередачі. Нічого не маю проти того, що патріотичний дух – це важливо. Однак 190 тис. грн – на інформаційно-просвітницьку кампанію в програмі (увага!) підтримки демобілізованих – це занадто. Чому б ці кошти не  виділити волинським санаторіям за цільовим призначенням – на оздоровлення атовців чи членів родин загиблих? Не знаю в кого з журналістів може піднятися рука взяти бюджетні кошти для написання патріотичної  публікації про героя АТО? Патріотизм не може бути   комерціалізованим і особливо в умовах війни. Тому видатки на інформаційну кампанію в рамках програми підтримки демобілізованих вважаю як мінімум не коректними і такими, що нівелюють саму ідею програми.  Ще більш не коректно в рамках цього проекту вирішувати питання придбання медичних автомобілів чи ремонту лікарняних закладів. Це  не проблема демобілізованих. Вони мають прийти лікуватися в комфортні умови, які ми їм створимо, але не в рамках заходів цієї програми.

Розробникам проекту треба дослухатися до пропозицій депутатів, які звучали на комісіях та на сесії, а також почути самих атовців. Вони себе в цій програмі не побачили. Думаю, що до наступної сесії всі проблемні питання будуть врегульовані і ми обов'язково затвердимо Програму підтримки демобілізованих, але РЕАЛЬНУ.

Не хотів, щоб це питання розглядалося в площині якоїсь конфронтації між двома гілками влади на Волині. Представницька влада готова до здорового компромісу та ефективної співпраці. Ми продемонстрували це, голосуючи за ряд програм гуманітарного профілю, хоча внесли в них свої корективи. Ми маємо на це не тільки право, а й обов'язок перед громадою. Ми – обранці цієї громади, а не кнопкодави-статисти.

- Коли Вас обрали головою обласної ради, від Вас прозвучав заклик до колег не спекулювати на сесіях політичними питаннями, а працювати винятково в економічній площині. До когорти політичних питань завжди відносилися різні звернення до центральних органів влади. Одне із них розглядалося й на останньому пленарному засіданні. Ви проголосували «За». Це – політика?

- Ви маєте на увазі підтримку  звернення аграріїв?

- Саме так.

- Ми справді підтримали звернення   щодо недоцільності внесення   змін до податкового законодавства в частині оподаткування сільськогосподарських товаровиробників. Але давайте відкинемо політику в цьому питані. Сьогодні, коли ми боремося за державу, не можна нехтувати економікою. Змінами в законодавстві держава поставила в нерівні умови сільськогосподарських товаровиробників та надала певні преференції експортерам продукції аграрного виробництва. 

 Для аграріїв змінено перерозподіл сум ПДВ.  40% закумульованого ПДВ залишиться для виробників, а 60% -- будуть перераховані у державний бюджет. Ці кошти могли б використовуватися  у виробничому процесі.   Якщо ми ще врахуємо те, що  збільшується в 30-40 разів сума єдиного податку, плата за землю під господарськими дворами  й те, що немає дієвої державної підтримки для агропромислового комплексу, то можна говорити про початок занепаду  аграрної галузі, який провокують такі недолугі зміни до законодавства.

 Податки не повинні заважати виробництву – це аксіома.

«Стягнення непомірних податків - це дорога, що викликає розбій, збагачення ворога, призводить до загибелі держави», -- так ще 3 столітті до нашої ери казав послідовник Конфуція, старокитайський філософ  Сюнь-цзи . 

Не бачу політики і в зверненні про повернення безкоштовного харчування всім учням молодших класів, яке ми підтримали.

- На сесії прийнято кілька кадрових рішень. Йдеться про звільнення керівників комунальних закладів з посад. Це – наслідок діяльності тимчасової комісії облради, яка займається перевіркою підприємств спільної власності громад?

- Підставою всіх чотирьох звільнень керівників були їхні ж заяви.  Є й попередня інформація про діяльність підприємств, які вони очолювали. Втім, я поки утримаюсь від будь-яких коментарів з цього питання, оскільки чекаю на ґрунтовні висновки тимчасової комісії, яка продовжує свою роботу.

Повторю те, що сказав на сесії: пропоную членам комісії активізувати свою діяльність, бо вона затягується в часі.

Щодо кадрової політики стоятиму на своєму: комунальні підприємства, установи та організації мають очолювати ефективні менеджери, професіонали своєї справи, яких визначатимемо через конкурс, а не по блату, чи в спадок,  чи лобіюванню політичних угрупувань.  Перший крок ми вже зробили, змінивши положення про порядок призначення та звільнення керівників комунальних підприємств. Далі вдосконалюємо правила і працюємо.

- Коли варто очікувати чергової сесії обласної ради?

- Наразі на розгляді в обласній раді є до півсотні проектів рішень. Окремі з них витримали повну процедуру Закону «Про доступ до публічної інформації». Тож вже є з чого формувати порядок денний чергової сесії, але чекаємо від ОДА одного з найголовніших документів – проекту внесення змін до обласного бюджету, в якому йтиметься про розподіл вільних залишків.

Уже затверджено Мінфіном звіт про виконання обласного бюджету 2015 року і на затвердження в раду внесений відповідний проекту рішення. Чекаємо на зміни до бюджету. Без дискусій не обійтися, але кошти мусимо розподілити справедливо.