Прийнятий за основу проект пенсійної реформи поряд з давно назрілими нововведеннями містить приховані ризики, особливо в комбінації з деякими ініціативами Верховної Ради. Нібито заради турботи про малий і середній бізнес парламент прийняв у першому читанні законопроект №6489, який передбачає пом'якшення штрафних санкцій за наймання співробітників без офіційного оформлення. По суті, нардепи мають намір дати "зелене світло" нелегальному працевлаштуванню.
Як заробити стаж
Ключове положення урядового проекту пенсійної реформи - підвищення мінімального страхового стажу з 15 до 35 років. Він буде збільшуватися поступово, досягнувши фінальної позначки в 2028 році.
Кабінет міністрів сподівається на прийняття реформи вже восени, хоча дебати навколо другого читання обіцяють бути спекотними. Єдності щодо проекту немає навіть в коаліції. Наприклад, "фронтовики" визнають: концепція хороша, але на грунті конкретики їх багато що не влаштовує. Та й в урядового плану є конкурент - депутатський законопроект. Якщо концепцію Кабміну все ж затвердять в найближчі місяці, перегляд умов призначення пенсій розпочнеться з 1 січня наступного року. І ось тут починаються проблеми.
Якщо Рада прийме ще й законопроект про пом'якшення штрафів за неофіційне оформлення і про ослаблення державного контролю, заробити заповітні 35 років страхового стажу стане гіперскладним завданням. У працедавців не буде стимулу офіційно працевлаштовувати працівників, адже уникнути відповідальності за порушення буде простіше простого. Бізнес, особливо великий, зможе заощадити колосальні суми на податкових відрахуваннях і соціальних гарантіях для працівників. А скаржитися на недобросовісних роботодавців у разі прийняття законопроекту стане небезпечно, адже нардепи хочуть ввести ще і штрафи за "безпідставне звернення" в розмірі від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто людина, яка повідомила про порушення, ризикує заплатити велику суму, якщо бізнесмени встигнуть "підчистити хвости".
У той же час до 2028 року основною умовою виходу на пенсію в 60 років, згідно з урядовим законопроектом, стане саме наявність 35 років стажу. Якщо людина не встигне його отримати, спокійна старість відкладається. Зі страховим стажем від 25 до 35 років українці зможуть вийти на пенсію в 63 роки. Якщо у людини немає 25 років стажу, то йому доведеться почекати ще два роки. До речі, в такому випадку він буде отримувати не пенсію, а всього лише соціальну допомогу, розмір якої залежить від доходів сім'ї.
Яким чином люди зможуть заробити 35 років страхового стажу в умовах, коли неофіційне працевлаштування фактично заохочується на законодавчому рівні, - питання без відповіді.
Ризик пенсійного колапсу
Ще одна проблема, яка виникне через симбіоз пенсійної реформи та законопроекту №6489, збільшення "діри" Пенсійного фонду. Урядовий проект будується якраз на положенні про "бездефіцитність" ПФ. Зокрема, Міністерство фінансів планує звести його до нуля за сім років.
Основний ресурс, за рахунок якого уряд збирається усунути недобір, - детінізація економіки. "Найголовніший ресурс - це зростання економіки, легалізація заробітних плат. У нас вже сьогодні є додатковий ресурс - 3-4 млрд понад план надходжень до Пенсійного фонду", - зазначив віце-прем'єр Павло Розенко.
Останнім часом дійсно спостерігається позитивна тенденція в сфері детінізації економіки, проте дефіцит ПФ все ще захмарний - 141 млрд грн, що становить половину від його потреб. А якщо Рада ще й послабить контроль і покарання за неофіційне оформлення, ситуація лише погіршиться. Немає легального працевлаштування - немає відрахувань до Пенсійного фонду.
Катастрофічна ситуація в ПФ і проблеми з отриманням необхідного страхового стажу через кілька років можуть спровокувати пенсійний колапс, заради пом'якшення наслідків якого доведеться знову вмикати грошовий верстат.
Коментарі
коментарів немає