Святкування Собору Архистратига Божого Михаїла та інших Небесних Сил безтілесних встановлено на початку IV століття на Помісному Лаодикійському соборі, що мали місце за кілька років до першого Вселенського собору. Лаодикійському собор 35-м правилом засудив і відкинув єретичне поклоніння ангелам як творцям і правителям світу і затвердив православне їх шанування.
Святкування відбувається 21 листопада (8 листопада за юліанським календарем). Листопад - дев\'ятий за рахунком місяць щодо березня (з якого в давнину починався рік) - відповідно до числа 9-ти ангельських чинів. Восьмий же день місяця (за старим стилем) вказує на майбутній Собор всіх сил небесних в день Страшного суду, який у Священному Писанні називається днем "восьмим".
У народі цей день іменується Михайловим днем.
Ангельські чини поділяються на три ієрархії - вищу, середню і нижчу. Кожну ієрархію складають три чини.
У вищу ієрархію (у порядку предстоянія Богу) входять: Серафими, херувими і престоли. Серафими (древнеевр. «горять», «вогняні») - шестикрилі ангели. Херувими (древнеевр. «вилив премудрості», «освіта») - чотирьохкрилі і чотирьохликі ангели. Престоли ( «Богоносні») - ангели, на яких, як на троні, сидить Бог.
Середню ангельську ієрархію складають чини Панування, Сили і Влади. Панування панують над подальшими чинами ангелів, наставляють земних володарів мудрому керуванню, учать володіти почуттями, приборкувати жадання, поневолювати плоть духу, панувати над своєю волею, перемагати спокуси. Сили творять чудеса, зміцнюють у терпінні, дарують духовну фортецю і мужність. Влада здатні приборкувати силу диявола, відображати від людей бісівські спокуси, допомагають людям у боротьбі зі злими помислами.
У нижчу ієрархію входять три чини: Почала, Архангели і Анголи. Почала повелівають нижчими Ангелами, вчать начальників, з честю і користю виконувати посадові обов\'язки, не керуючись при цьому особистою вигодою і жагою слави. Їм доручено керувати всесвітом, охороняти країни, народи, племена. Архангели зміцнюють у людях віру і відкривають їм її таємниці і пророцтва. Янголи ж найбільш близькі до людей. Вони оголошують наміри Бога, наставляють людей до доброчесного й святого життя, зберігають віруючих, утримують їх від падінь і допомагають піднятися занепалим.
Всі чини небесних сил носять спільну назву Ангелів - по суті свого служіння (від грецького angelos - вісник). Собор - є з\'єднання, сукупність всіх святих.
Архистратигом (грец. «головнокомандуючий») над всіма дев\'ятьма чинами поставлений Архангел Михаїл (древнеевр. «хто як Бог»), один з найбільш шанованих біблійних персонажів. За переказами, відображеним у службі Архістратигу Михайлу, він брав участь у багатьох старозавітних подіях. Так, під час виходу ізраїльтян з Єгипту він був перед ними у вигляді стовпа хмари, та вдень і у стовпі огня вночі. Через нього з\'явилася Сила Господня, що знищила єгиптян і фараона, які переслідували ізраїльтян. Згідно з Біблією, Михайло скинув з Неба згорділих Люцифера з іншими полеглими духами. А до решти ангельських Сил кликав: «Станом добре перед Творцем нашим і не буде придивлятися до неугодного Богу!».
Відомий Архангел Михайло і на Русі. Вважається, що саме його явище хану Батию запобігло походу татаро-монгольських воїнів на Великий Новгород. Архістратигу присвячено безліч монастирів, соборних, палацових та посадських храмів. У стародавньому Києві відразу після прийняття християнства був споруджений Архангельський собор і там же влаштований монастир. Йому присвячено один з найголовніших храмів Москви - Архангельський собор Кремля, який довгий час служив усипальницею правителів Московської держави.
Архангелу Михайлу присвячено безліч православних ікон, одна з найбільш відомих - «Благословенна воїнство Небесного Царя», написана в 50-х роках XVI століття митрополитом Опанасом для Успенського собору Кремля на замовлення царя Івана IV Грозного.
Крім Михайла, відомі також інші Архангели: Гаврило (древнеевр. «фортеця (сила) Божа»), носій радісних благовістя; Рафаїл ( «лікування Боже»), цілитель людських недуг; Уріїл ( «вогонь або світло Боже»), просвітитель, ангел грому і коливання; Селафіїл ( «молитвеник Божий»), що молиться про людей та спонукає їх до молитви; Иегудиил ( «славлячий Бога»), покровитель трудящих; Варахиїл ( «благословення Боже»), запитується людям милості і посилає їм благословення; Єремії ( «висота Божа»), що сприяє поверненню людини до Бога.
На іконах Архангел зображаються відповідно до родом їх служіння: Михайло - топче ногами диявола, в лівій руці тримає зелену фінікову гілку, в правій - спис з білою хоругвою (іноді - полум\'яний меч), на якій написаний червлений хрест. Гавриїл - з райського гілкою, яку приніс їм Пресвятій Діві, або зі світиться ліхтарем у правій руці і дзеркалом з яспису - в лівій. Рафаїл тримає посудину з цілющими зіллям у лівій руці, а правою веде праведника Товійя, що несе рибу. Уріїл стискає в піднятою правій руці меч на рівні грудей, в опущеною лівій руці - "полум\'я огняне". Селафіїл - в молитовному положенні, очі дивляться вниз, руки складені на грудях. Иегудиил тримає у правиці золотого вінця, в Шуйці - бич з трьох червоних (або чорних) шнур. Варахиїл зображений в одязі з безліччю рожевих квітів. Єремії тримає в руці ваги. За матеріалами РІА Новини.
Помилка в тексті?Виділи її мишкою та натисни Ctrl + Enter
Коментар буде опубліковано після модерації
Коментарі
коментарів немає