Вчені довели, що регулярні розумові вправи в зрілому віці дозволяють зберегти здоров\'я та працездатність мозку за рахунок стимуляції утворення нових з\'єднань між нейронами і підтримки правильних ритмів роботи клітин, які відповідають за формування пам\'яті, повідомляється в статті дослідників, опублікованій в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

"Отримані нами дані підтверджують важливий зв\'язок між процесом навчання і зростанням головного мозку та вказують на можливі шляхи посилення зв\'язку з цим за допомогою медичних препаратів", - сказав Лу Лу Чень (Lulu Chen), провідний автор дослідження з Каліфорнійського університету в Ірвайн, США, слова якого наводить прес-служба університету.

У своїй роботі вчені використовували техніку візуалізації, так звану репаративну мікроскопію зворотньої згортки (restorative deconvolution microscopy), яка дозволяє спостерігати з високою чіткістю активацію тих чи інших білків, забезпечених флуоресцентними мітками, в живих тканинах. 

В експерименті з двома групами щурів, одна з яких використовувалася як контрольна, а члени другої перебували перед вивченням в умовах незнайомим тваринам, середовищі з невідомими параметрами, які гризунам необхідно було вивчити, вчені показали, що процес вивчення активізує рецептори нейронів, які допомагають підтримувати роботу клітин мозку на оптимальному рівні. 

Ці рецептори активізуються під впливом особливого білка, так званого "нейротрофічні чинника головного мозку" (brain-derived neurotrophic factor - BDNF), що сприяє формуванню з\'єднань між нейронами, які називаються синапсами. Процес активізації рецепторів є ключовим для комунікації між нервовими клітинами мозку і формування спогадів.

Крім того, вчені показали, що процес вивчення чого-небудь не тільки викликає активізацію BDNF, але також виявляється залученим в регулювання так званих "тета-ритмів головного мозку", важливих для запам\'ятовування нової інформації. Під тета-ратімамі головного мозку вчені мають на увазі синхронну активацію безлічі нейронів, повторюється три-вісім разів на секунду.

У своїх дослідженнях Чень і його колега Крістін Галл (Christine Gall) показали, що навчання щурів орієнтування в новому для них просторі, а також штучне завдання тета-ритмів активізує роботу BDNF в позиціях формування нових синапсів, повідомляють РІА Новини. 

"Цей взаємозв\'язок нових синапсів і тета-ритмів з активізацією BDNF може бути застосована для підтримки головного мозку в здоровому стані. Існують спостереження, згідно з якими з віком тета-ритми головного мозку слабшають, що, згідно з нашими новими даними, може приводити до погіршення роботи пам\'яті . У той же самий час, ці ж дані показують, що підтримка розумової активності в міру старіння може підтримати активацію нейронів за допомогою BDNF на постійному рівні і тим самим істотно сповільнити згасання пам\'яті і свідомості ", - прокоментувала дослідження Галл.

Дослідники в даний час намагаються з\'ясувати, чи можна процеси ослаблення роботи головного мозку з віком сповільнити за допомогою нових експериментальних медичних препаратів.