25 листопада Росія знову напала на Україну. Це стало яскравим нагадуванням про те, що Україна перебуває у стані війни та ситуація може загостритись у будь-який час.
Читайте також: Україна заборонила в’їзд для чоловіків з РФ від 16 до 60 років
Три українських судна були розстріляні та захоплені російськими морськими силами. Двадцять три українських моряка перебувають зараз у російському полоні.
Росія вперше відкрито атакувала українські сили, пише Матія Неллес у своїй колонці для видання Atlantic Council.
Відразу після цього Рада національної безпеки та оборони України рекомендувала оголосити в країні воєнний стан.
Пізніше, 26 листопада, Верховна Рада прийняла законопроект, який вводить обмежений воєнний стан строком на тридцять днів у десяти областях, що межують з Росією.
Окремим голосуванням Рада також підтвердила, що перший тур президентських виборів відбудеться, як це було заплановано, 31 березня 2019 року. Закон дозволяє розширити воєнний стан до інших регіонів у малоймовірному випадку повноцінного російського вторгнення.
Читайте також: Російська блокада: у районі Керченської протоки "застрягли" понад 400 суден
Але основне питання залишається в тому чи воєнний стан потрібен Україні та чи пропорційний він загрозі? Розглянемо як національні, так і міжнародні наслідки.
Україна не оголосила воєнний стан, коли Росія повністю втрутилась у ситуацію на Донбасі у серпні 2014 року. Чи виправдовує втрата трьох суден та взяття в полон двадцяти трьох військовослужбовців воєнне становище? Реальність полягає в тому, що воєнний стан мало що змінить на користь України.
До сьогоднішнього голосування у Верховній Раді Сергій Лещенко, депутат від БПП і жорсткий критик президента, писав у Твіттері, що вважає воєнний стан "зловживанням владою" та спробою відкласти вибори. Останній твіт виявився помилковим, оскільки дата президентських виборів була підтверджена Верховною Радою. Остаточний текст прийнятого закону ще не ретельно проаналізовано, але уже відомо, що він обмежить певні основні права, такі як демонстрації та страйки в десяти областях. Отже, неясно, наскільки це безпосередньо вплине на виборчу кампанію.
Області, в яких введено воєнний стан, збігається з регіонами, які є найбільш критичними для президента і тими, які критикують його політику. Залишається дочекатися як президент буде використовувати свої повноваження проти критикуючих його органів місцевої влади.
Читайте також: Поліщук: Воєнний стан міг погрузити Україну у пітьму та інформаційну блокаду
Згідно останніх соцопитувань, зараз у Порошенка критично низький рівень підтримки – приблизно 10% голосів виборців. Таким чином, введення воєнного стану може стати інструментом для підвищення його популярності та відновлення деяких втрачених симпатій.
Інший страх полягає в тому, що президент може знайти підставу, наприклад збільшення бойових дій на Донбасі, для того аби продовжити воєнний стан після грудня. Хто зможе зупинити його тоді?
Єдиним позитивним аспектом грандіозного парламентського обговорення було те, що Рада суттєво змінила пропозиції президента щодо довготривалого воєнного стану, який тривав би два місяці. Верховна Рада України довела, що вона є чимось більшим, ніж просто рупор президента.
Подальші наслідки
Викликає занепокоєння те, що воєнний стан може спричинити зменшення й без того слабких притоків інвестицій в Україну. МВФ оголосив, що продовжить свою програму з Україною, і ЄС продовжуватиме свою макрофінансову допомогу. Навіть незначне зменшення прямих іноземних інвестицій зашкодить й так слабкому економічному підйому України.
Нарешті, існує потенційна, але малоймовірна загроза того, що Росія може використовувати воєнний стан для подальшого загострення чи навіть вторгнення, як у випадку війни з Грузією.
Україні необов'язково було вдаватися до воєнного стану. Існують кращі варіанти змусити Росію відступити.
По-перше, Україна повинна запросити американські та британські (можливо навіть французькі або німецькі) судна в Чорне море. Україні потрібно наполегливо сигналізувати росіянам про те, що Захід серйозно ставиться до свободи пересування. Посол України в Німеччині запропонував цей крок, і його слід обговорити та швидко реалізувати. Навіть повинна бути обговорена присутність НАТО в Чорному морі.
По-друге, Сполучені Штати та ЄС повинні розглядати окремі нові санкції, якщо блокування Азовського моря триватиме. Російський уряд вважає, що Захід слабкий і розділений і не звертає уваги на проблеми України. Настав час показати їм, що це не так. Тепер ситуація в Азовському морі повинна бути на порядку денному усіх міжнародних зустрічей.
По-третє, Захід повинен чітко продемонструвати свою підтримку України. Зараз, коли введено воєнний стан, повільний та незграбний процес реформ, здається, закінчився. Хто буде вимагати призначення незалежних антикорупційних судів?
Все було непогано, допоки реформи тривали. Наразі ж, глава під назвою «реформи» в Україні офіційно завершена.
Коментарі
коментарів немає