Пальне в Україні істотно подорожчало, що викликало невдоволення автолюбителів. Цінники на стелах АЗС знову розпалили нескінченні суперечки на тему "Чи можу я без наслідків заправляти свою машину 92-м бензином?" Відомо, що в такі періоди традиційно активізуються "бодяжники", яким підвищення цін обіцяє додатковий попит, а, значить і зарібки.

Читайте також: Експерт пояснив, коли українцям чекати дешевого бензину

Звідси і істотна вилка цін: у деяких невеликих мережах і поодиноких заправках вартість літра може бути нижчою на 4-5 гривень, ніж у великих всеукраїнських операторів. І тут вже тільки "маржою" продавця і несплатою податків ситуацію не поясниш. Це і стало приводом дізнатися, що ж зараз заправляють в наші баки за такі гроші?, пише Auto. ria.

Експерти піддали дослідженню зразки бензину А-92 євро, який користується популярністю через свою більш низьку ціну. Проби відбирали у великих мережах (ОККО, WOG, Укрнафта), середніх (Parallel, Мотто, Glusko, КЛО, БРСМ – нафта, Sun Oil, Chipo, Marshall, Avantage 7, Grand petrol) і кількох поодиноких АЗС.Результати виявилися гнітючими: чверть зразків виявилися некондиційними, а половина з них – зовсім явною "бодягою". 

Насамперед перевірили показник, який характеризує стійкість палива до детонації – передчасного вибуху бензину в камері згоряння. Детонація шкідлива для мотора не тільки підвищеною витратою палива і зниженням потужності, але і передчасним зносом двигуна через зайві навантаження.Октанове число вимірювали за моторним методом, при якому установка (одноциліндровий двигун із змінним ступенем стиснення) імітує навантаження на реальний двигун. Згідно з цим методом норматив встановлений на рівні 82,5 одиниць (що практично аналогічно звичного числа 92 по дослідницькому методу, яке ми бачимо на заправках).

Цього разу, як не дивно, по цьому найважливішому показнику порушень виявлено не було. Більше того, абсолютно всі зразки продемонстрували "запас". Але деякі результати насторожили експертів. Наприклад, на заправках Avantage 7, Екстра і Імпульс октанове число "зашкалило" за 86-87 одиниць. Такі значення не завдадуть шкоди, хіба що знизиться динаміка за рахунок більш тривалого часу згоряння горючої суміші. Та причина такого "перебору" з'ясувалася після перевірки на вміст етанолу – в даних зразках його в 2-6 разів більше за норматив. У решти учасників все більш рівно, в діапазоні 83-84 одиниць. А деякі АЗС (Мотто (85,4), Parallel (85,5) і БРСМ-Нафта (85,2)) взагалі продають фактично "дев'яносто п'ятий" бензин, що повинно порадувати любителів економити.

Слід розуміти, що бензол роз'їдає паливну систему і призводить до її передчасного зносу. За вмістом бензолу та ароматичних вуглеводнів результати відрізнялися. Зокрема, шкідливий бензол був у найменшій кількості в пробах ОККО, WOG, Мотто і Parallel. А проби від Екстра, Імпульс і Marshall "відзначилися" – бензолу в паливі цих мереж виявилося в півтора – два з половиною рази більше, ніж дозволяють граничні нормативи ДСТУ! Що ж до об'ємної частини ароматичних вуглеводнів, то тут всі вклалися в межі допуску.

Сірка

Якщо її в паливі занадто багато, це призводить до утворення нагару, забруднення паливних форсунок і "вбиває" каталізатори. До того ж стає "бруднішим" вихлоп, і в повітря, яким ми дихаємо, потрапляють дуже небезпечні окисли. Стандарт Євро 5 передбачає граничний вміст сірки в бензині: не більше за 10 мг\кг.

Чотири зразки (Екстра, Імпульс, Marshall і Avantage 7) опинилися у межах Євро 4, забороненого в Україні. У решти мереж все в повному порядку, найменшу кількість сірки (8 мг/кг) зафіксовано в пробах Мотто і Parallel.

Читайте також: Як зекономити бензин: лайфхаки для водія

Етанол

Зараз ДСТУ допускає наявність етанолу в бензині не більше 5 відсотків. Бензини, придбані на заправках Екстра, Імпульс, Marshall і Avantage 7, виявилися більш "спиртовими" – в деяких з них вміст етанолу доходив до третини складу. Так що економити на такому паливі не вийде – як відомо, витрата бензину на "спирту" перевищує витрати звичайного пального на 5 – 7 відсотків.

Побоювання аналітиків ринку щодо погіршення якості палива після підвищення цін, на жаль, виправдалися. За словами Юрія Чорнобривця, директора Інституту споживчих експертиз, зараз все більше продавців шукають виходи на виробників так званого "прямогону", неякісного палива, виробленого в кустарних умовах.

Порадувало експертів те, що в досить великих мережах-дискаунтерах (Мотто, Sun Oil, Chipo), судячи з результатів дослідження, також не хочуть зв'язуватися з неякісним продуктом.

Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter