З початком пандемії коронавірусу українці частіше почали підписувати декларації із сімейними лікарями. Необхідність мати сімейного лікаря з’явилась після медичної реформи первинної ланки. Укласти договір з лікарем можна онлайн, або у медичному закладі.
Читайте також: Марна трата грошей: чому тести на антитіла до коронавірусу не потрібно робити
За даними Нацслужби здоров’я, 79% українців задоволені роботою своїх сімейних лікарів. Та іноді виникають проблеми, зокрема, коли сімейний лікар звільняється, а декларація – анулюється. Тетяна Бойко, заступниця очільника НСЗУ, розповіла Суспільному чи мають сімейні лікарі попереджати пацієнтів про звільнення і як шукати нового лікаря.
Що змінив перший етап медичної реформи в Україні.
Реформа первинної ланки медичної допомоги в Україні розпочалася у 2018 році. Вона торкалася медицини на рівні сімейних лікарів, педіатрів та терапевтів та мала на меті зміну фінансування системи охорони здоров’я. За новою системою бюджетні гроші спрямовуються не на фінансування медичних закладів, як це було раніше, а на оплату надання допомоги конкретній людині. Натомість пацієнт самостійно обирає лікаря чи медзаклад, до кого звернутися, а держава – оплачує його лікування. Контролює дотримання умов договорів Національна служба здоров’я, яку було створено як орган виконавчої влади з функцією «страховика» та контролю за дотриманням умов договорів.
У кожного лікаря є обмеження за кількістю людей з якими вони можуть укласти договорів. Оптимальний обсяг практики: лікар-терапевт – 2000 пацієнтів, сімейний лікар – 1800 пацієнтів, педіатр – 900 пацієнтів. Сума, яку виділяють НСЗУ на пацієнта залежить від його віку. Найбільше отримують діти в 0 до 5 років і категорія людей 65+.
Лікар звільнився, декларація анульована: як без неї отримати допомогу?
Через пандемію коронавірусу українці розпочали звертатися до сімейних лікарів набагато частіше, зокрема, з підозрами на коронавірусну інфекцію. З різних причин до початку розповсюдження хвороби у світі багато хто досі не підписав декларації. Проте Тетяна Бойко запевняє – навіть якщо її немає, допомогу пацієнт все одно може отримати.
Якщо людина немає декларації, вона може звернутися до сімейного лікаря і укласти цю декларацію, це насправді не займає багато часу. Якщо людина має підозру на COVID-19 і немає декларації, вона може звернутися до будь-якого центру первинної медико-санітарної допомоги і також отримати необхідну допомогу.
Хто має повідомити пацієнта, що його сімейний лікар звільнився?
Зробити це має сам медичний заклад протягом місяця з моменту, як стало відомо, що лікар планує звільнитися. Це має відбуватися кількома способами:
- Перша інформація про звільнення лікаря має бути оприлюднена всередині закладу, там де пацієнт її може побачити в зручному місці;
- Якщо лікарня має веб-ресурси, сторінки в фейсбуці тощо – там також має бути опублікована інформація про звільнення лікаря;
- Пацієнт має бути особисто повідомлений про те що його лікар звільнився, у спосіб, який зазначений в декларації.
Уся відповідальність за цю інформації лежить на головному лікарю та його закладі. Лікарні не зацікавлені у «втраті» пацієнта, адже коли вони не перескладають декларацію, то залишаються без грошей.
Чи передають пацієнтів іншим лікарям?
Сімейного лікаря, або терапевта, або педіатра обирає сам пацієнт, тому передавати пацієнтів іншому лікарю – неможливо.
Сімейний може запропонувати пацієнту обрати лікаря, якого від рекомендує, але просто так передати не можна, тому що в цій системі всі рішення приймає пацієнт. Можливо він (пацієнт - ред.) хотів саме з цим лікарем мати декларацію, можливо в цьому закладі, але залишається чинним принцип вільного вибору.
Думка практикуючого сімейного лікаря
Неочікувана зміна лікаря може викликати стрес у пацієнтів, каже сімейна лікарка Дарина Дмитрієвська.
«Сімейний лікар, який налагодив комунікацію з пацієнтами, дійсно частково входить у довірене коло. І якщо стосунки з лікарем у людини приязні, довірливі, то звільнення спеціаліста може бути стресом. Але лікарі це такі самі люди зі своїми життєвими обставинами», – розповіла лікарка.
Проте, на її думку, лікар сам не зобов’язаний особисто повідомляти своїх пацієнтів.
«Його робота лікувати, а обдзвонити чи відправити повідомлення майже 2000 людям – це завдання закладу (кол-центру, рецепції). З власної ініціативи лікар може повідомляти своїми силами – зробити оголошення на дверях кабінету, зробити допис в соцмережах чи месенджерах – залежно від того, які канали зв’язку актуальні для його аудиторії. Але це виключно воля лікаря залежно від його можливостей та бажання», – додала Дмитрієвська.
Досвід пацієнтів
Киянка Софія розповіла Суспільному, що перепідписувати декларацію з сімейним лікарем їй довелось тричі. Кожного разу причиною перепідписання було – звільнення лікаря.
«Я не особливо цілеспрямовано шукала лікаря, бо я знаю, що дехто спеціально підбирає, щоби був доказовий, з доброю освітою. Мені це було все одно», – каже жінка.
Зазначає також, що для неї було найважливіше саме місце розташування клініки – аби було ближче додому і там, де знаходиться лікар її дитини. З трьох разів, коли декларацію анульовували – її попередили лише востаннє.
Нині Софія немає угоди з сімейним лікарем взагалі.
«Я вже нічого не перепідписувала. Тепер я навіть не знаю, в якому стані моя система. Я просто не маю часу цим займатися», – розповідає жінка.
«Поки я здорова, то мене не дуже хвилює, як виглядають мої офіційні стосунки з системою охорони здоров'я України. Відкладаю до того моменту, поки дійсно треба буде», – додала Софія.
Зараз така ситуація вже не дратує Софію і вона особисто ставиться з розумінням. Натомість переживає і каже, що «стресувала б», якби так «зникав» педіатр, лікар її дитини.
«Дитина набагато частіше хворіє, і деколи вже зранку треба знати, що з дитиною робити і часу на вирішення паперових проблем немає», – додає Софія.
Читайте також: Волинським медикам подарували 12 нових автомобілів
Читайте головні новини Волині та України також на нашій сторінці у Facebook
Коментарі
коментарів немає