На піар-кампанію чинного президента і кандидата на майбутніх виборах Петра Порошенка в Facebook були витрачені мільйони гривень, причому два з них пішло на просування "чорнухи" проти його опонента Володимира Зеленського. Про це йдеться в розслідуванні theБабель.
Читайте також: "Путін, введи войска!": навіщо прихильники Порошенка хочуть загострення війни на Донбасі
Завдяки тому, що Facebook розкрив дані про замовників політичної реклами в соцмережі, журналісту Євгену Спіріну вдалося дізнатися, що рекламні акаунти, з яких запускалося просування на офіційній сторінці Порошенко і в паблік, що публікують антирекламу Володимира Зеленського та інших суперників президента в першому турі, прив'язані до одного і того ж номеру телефону. Він належить співробітниці українського цифрового агентства Postmen.
Журналіст промоніторив вісім популярних політичних сторінок. На трьох з них – "Успішна Україна", "Порошенко2019" і офіційному акаунті президента – адміністратори агітували голосувати за Порошенка і постили позитивні відео про нього. На решті п'яти – "Цінічній Бандера", "Міністерство бариг", "Зрада / перемога", "Жовта стрічка", "Бойкот партии регіонів" – розміщували "чорний" піар проти його конкурентів на виборах. Відзначається, що за кількістю підписників неофіційні пропрезидентські сторінки в рази менше груп з "чорним" піаром: 2 000 проти мінімум 20 000.
Читайте також: Топ-"порохоботи" зганьбились на всю Європу, обсміявши пожежу в Парижі
На офіційній сторінці президента і пропорошенківськ пабліків в кінці березня-на початку квітня було багато постів і відео в підтримку Порошенка. Напередодні другого туру виборів там почали публікувати позитивні рекламні ролики з відомими українцями, короткі відео про курс України на ЄС і НАТО і заклики до Зеленського здати аналізи.
"Чорні" пабліки напередодні першого туру постили антирекламу не тільки Володимира Зеленського, але і Юлії Тимошенко, Анатолія Гриценка. Перед другим туром вони переключилися на опонента чинного президента, який залишився. При цьому кампанія проти Зеленського, за даними розслідування, будувалася в три етапи.
- З кінця березня по 1 квітня сторінки публікували відео про некомпетентність Зеленського як політика і головнокомандувача. Як правило, це була проста нарізка кадрів з його участю і закадровий голос.
- З 3 по 9 квітня в пабліках з'явилося багато відео зі звинуваченнями кандидата в наркоманії. Ролики монтували з різних виступів Зеленського.
- З 11 по 14 квітня на сторінках публікували професійно зроблені ролики, де Зеленського знову звинувачували в наркоманії. Але основна теза цієї хвилі – співпраця кандидата з Росією і готовність здати Україну Володимиру Путіну. У цих роликах автори використовували справжні кадри обстрілів окупованого Донецька, відео з випусків новин і сценки з актором, схожим на кандидата. Виробництво одного такого ролика, за оцінками експертів, може коштувати від кількох тисяч до кількох десятків тисяч доларів.
Читайте також: "Розстріляв 40 тисяч "зеликів", зате підняв економіку": електорат Порошенка-Піночета підтримує розстріли незгідних
При цьому на просування одного ролика від тисячі до 50 тисяч доларів. В цілому на позитивні ролики про президента витрачали значно менше, ніж на "чорний" піар проти його конкурентів. Наприклад, поширення відео про наркомана Зеленського на сторінці "Цінічній Бандера" коштувало від однієї до п'яти тисяч доларів. За підрахунками theБабель, мінімум на "чорний" піар було витрачено два мільйони гривень. Реальна вартість може бути більше приблизно в п'ять разів.
У розслідуванні йдеться про те, що в розділі "Інформація від рекламодавця" всіх восьми вивчених пабліків вказано один номер телефону. У Telegram по ньому зареєстрована Анна Сіпачева. У Facebook її сторінка активна, місцем роботи зазначено відоме українське цифрове агентство Postmen. Його ж адреса – Дмитрівська, 80 – вказано як адресу адміністратора рекламної кампанії в Facebook. На питання журналістів Анна не відповіла
Postmen – цифрове агентство, яке з 2013 року займається інтернет-рекламою, відеопродакшеном і розробкою онлайн-стратегій. Серед його клієнтів – великі приватні компанії та МЗС України. Судячи з опису агентства на його сайті, співробітники Postmen могли не тільки просувати, а й знімати відео для політичних пабліків з антирекламою конкурентів президента і агітацією за нього. У Postmen від офіційних коментарів з цього приводу відмовилися, уточнивши, що, можливо, дадуть відповідь після 21 квітня.
У розслідуванні зазначається: Postmen вже співпрацював з соратниками Порошенка. У період з 2016 року до другого кварталу 2018-го блок його імені заплатив ТОВ "Постмен-Україна" 4,7 мільйона гривень. За ці гроші агентство не тільки розміщувало рекламу в Facebook, але і знімало для БПП відео. Про розміщення та виробництво відео з антирекламою конкурентів партії в договорах інформації не було.
theБабель поспілкувався зі співробітником Postmen, який працював в компанії в 2015-2016 роках. На умовах анонімності він розповів, що вже тоді агентство розробляло "чорні" кампанії проти конкурентів Порошенка і вело його офіційні пабліки.
Заввідділу Головного управління інформполітики Адміністрації президента Володимир Горковенко підтвердив, що Порошенко дійсно користується послугами агентства Postmen, але не уточнив, в яких обсягах. На питання про те, чи замовляли агентству "чорні" ролики про конкурентів, Горковенко не відповів.
Читайте головні новини Волині та України також на нашій сторінці у Facebook
Коментарі
коментарів немає