Чому зростає ціна на газ для автомобілів у 2018 р., якщо його виробляють не з нафти, притому – безпосередньо в Україні?
Читайте також: Через подорожчання палива в Україні збільшиться інфляція, – експерт
Про це повідомляє Авто-24.
Чому зростає ціна на газ для автомобілів, зрозуміти на перший погляд нескладно: тому що пропан-бутан як автомобільне пальне прив'язаний до цін на класичні нафтопродукти. При цьому зв'язок цей насправді не технологічний, а маркетинговий.
Звідки береться автогаз
Автомобільний газ – він же ЗНГ (зріджений нафтовий газ), він же LPG (liquified petroleum gas), він же ЗВГ (зріджений вуглеводневий газ), він же пропан-бутан – являє собою суміш пропану і бутану.
Заради справедливості скажемо, що ці гази все-таки мають відношення до нафти: по-перше, вони є побічним продуктом крекінгу нафтопродуктів на переробних заводах, по-друге, вони обидва – попутний газ при видобутку нафти з-під землі.
В Україні є ЗНГ власного видобутку і виробництва, і у минулі роки ми навіть експортували його за кордон. Але в останні п'ять-шість років різко зросла кількість автомобілів з ГБО, і попит на пропан-бутан українські заводи задовольняють лише на 20 % – наданим ними 30 тис. тон далеко до необхідних ринку 130-150 тис. тон.
Переведення машини "на газ" – для багатьох українських громадян єдина можливість експлуатувати автомобіль в нинішніх умовах
Україна у споживанні LPG вийшла на четверте місце в Європі після Росії, Італії та Польщі. Як мінімум кожен третій літр автомобільного палива, проданий сьогодні в нашій країні – це зріджений газ. У підсумку пропан-бутан доводиться закуповувати за кордоном – в першу чергу, в Білорусі, Казахстані та Росії.
Щороку все більше автомобілістів в Україні вибирають пропан-бутан в якості пального замість бензину або дизпалива
Ціна на автогаз
Таким чином, на ціну автогазу в Україні впливають ті ж фактори, що і в бензиново-дизельний сфері: світові котирування, ринкова кон'юнктура, курс гривні, податки, логістичні витрати.
Базовою цифрою є закупівля власне газу. Так чи інакше, виробники прив'язують його до ціни традиційних автомобільних палив. Після підсумовування всіх "надбавок" український ринок виходить приблизно на загальносвітову пропорцію – у більшості країн LPG коштує близько 50-60% від ціни бензину А-95.
Читайте також: В Україні зросли ціни на бензин
Звідки коливання?
Крім коливань, пов'язаних із змінами цін на бензин та "дизель", ціна на автогаз в Україні змінюється і з інших причин. Так, традиційно цінники на "газових" АЗС ростуть у серпні-вересні, коли з одного боку, на заправках піднімається попит через сезонні відпустки в автомобілістів, а з іншого – починаються "зимові" закупівлі газу в країнах Європи, де LPG використовується для опалення житла.
Трапляються непередбачувані форс-мажори, викликані суто національними особливостями. Наприклад, в минулому році мав місце дефіцит газу через затримки з його перевезеннями від кордонів України через проблеми з паливом і вагонами-цистернами на залізниці. Такі проблеми викликають сплески ціни – нащастя, тимчасові, з поверненням до минулого рівня.
Де межа?
Межею для цін на пропан-бутан є рентабельність заправки газом для автовласника. Оскільки при перевищенні розумної вартості він завжди може перейти на заправку бензином. Адже у газі є свої недоліки – підвищена порівняно з бензином витрата і падіння потужності двигуна (хоч і незначне), тому миритися з ними водій готовий лише за умови значної різниці в цінах двох видів палива.
Влітку 2017 року ціни на автогаз в Україні вийшли за межі рентабельності і частина водіїв повернулася від ГБО до бензину
Ситуації, коли ця різниця зводилася до мінімуму, в Україні вже мали місце кілька разів. Тоді при незмінній вартості бензину ціна на СНД піднімалася до 70% від ціни "дев'яносто п'ятого". І власники газових "заправок" добре пам'ятають ті дні, коли машини з ГБО об'їжджали ємності з пропаном стороною і повертали до класичних бензоколонок. Напевно, тому кожен раз після аномальних пікових сплесків ціни автогаз дешевшав "назад" – хоча і не завжди до колишнього рівня.
Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter
Коментарі
коментарів немає