Видатки на субсидії щороку зростають, попри те, що отримувачів цієї державної допомоги меншає. Якщо торік з бюджету було виділено 70 млрд гривень на субсидії, то цього − на мільярд більше.

Читайте також: Якщо лучани вчасно не заплатять за воду, у них заберуть субсидії

У 2017-му кожне третє домогосподарство (6,5 млн) отримувало субсидію. Цьогоріч, через нові правила надання допомоги, її втратить щонайменше 20 − 25% родин, − пише газета "Експрес".

Рахункова палата проаналізувала ситуацію в різних регіонах і дійшла висновку, якщо в отримувачів субсидій немає лічильників на воду й тепло, то витрати ресурсів зростають на 30%. І гроші за них, звісно, йдуть у кишеню монополістам.

Читайте також: Мінсоцполітики готує монетизацію субсидій із 2019 року

Аудитори з'ясували, що торік у діючі тарифи надавачі послуг закладали втрати тепла й води у мережах на рівні 14,5% та 30% відповідно. Тобто, якщо взимку одна гігакалорія в середньому по Україні коштувала 1044 гривні, то з цієї суми 151 гривню ми просто "дарували" монополістам.  

Якщо є облік тепла та води, то субсидія нараховується на обсяг фактично спожитих послуг, які можуть бути меншими за встановлені соціальні нормативи, − розповідає експерт "Публічного аудиту" Тарас Галайда.   

Читайте також: Українців перевірятимуть на законність отримання субсидій

Кожного року на 1 травня проводиться звірка постачальників послуг та служби соцзахисту і все зайво перераховане повертається у бюджет. Якщо обліку нема, то субсидія нараховується на соціальні нормативи. Та навіть якщо домогосподарство споживає менше, побачити це неможливо через відсутність обліку. Тому там, де його нема, зростають витрати. Застаріла радянська система нарахування субсидій дуже до вподоби монополіям і владі, − вважає експерт з енергетичних питань Марія Яковлєва.

Сенс її у тому, що існує велика різниця між розрахунковими нормами або так званими "соціальними нормами", за якими нараховуються субсидії, та реальним споживанням. Завдяки цій різниці йде безпідставне перерахування коштів з державного бюджету монополіям. Розмір Фонду субсидій на 2018 рік − 71 млрд грн. Щонайменше 15 млрд монополії отримають необгрунтовано. 

Читайте також: В Україні працюючим матерям компенсуватимуть гроші за няню

Влада вперто не хоче знати, скільки реально споживають води та тепла ті, кому вона надає допомогу. І саме тому не докладає реальних зусиль, аби досягти 100% обліку споживання енергоносіїв та житлово-комунальних послуг.  З газом ситуація ще гірша, ніж із теплом чи водою. Якщо у споживача лише газова плита, то йому нараховують субсидію за нормою 3,3 м³ на особу в місяць. І це при тому, що середньозважене реальне споживання за лічильником, як показують незалежні дослідження, становить 1,5-2 м³ на одну особу в місяць. Різниця 1,5-2 рази.  

Читайте також: Яку кількість електроенергії витрачають українці, заряджаючи свій смартфон

З 1 травня соціальна норма на газове опалення становить 4,5 м³ на 1 м² опалювальної площі. Наприклад, для будинку 100 м³ опалювальної площі виділять максимум 450 м³ газу на місяць та 2700 м³ на опалювальний період. Хоча реальне споживання газу у такому будинку за опалювальний сезон не перевищує 1500-1700 м³. Різниця у 1,6-1,8 раза осідає в кишенях монополістів-постачальників та монополістів-транспортувальників.

Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter