У Волинській області на кордоні з Польщею митниця організувала незаконну схему ввозу товарів із сусідньої держави – начебто звідти йдуть забиті товаром машині, а на митниці їх реєструють, як порожні. За усіма оборудками безпосередньо стоїть очільник Волинської митниці ДФС Віктор Кривіцький, без відома якого нічого не відбувається.

Читайте також: Волинський митник розповів про тотальну корупцію в українській митниці

Про тотальну корупцію на Волинській митниці розповів митник Петро Євтушок в інтерв'ю програми "Українські сенсації" на "1+1".

Однією з проблем державного масштабу давно став "човниковий бізнес". Так, щодня тисячі українців стоять у чергах на кордоні, аби придбати товари в Польщі та привезти їх на перепродаж в Україну.

Купуючи в Польщі будь-який товар і вивозячи його за територію ЄС, українці мають право на повернення сплаченого там ПДВ. А коли цей товар повертається в Україну, то мають право не сплачувати мито та ПДВ у випадку, коли товар призначений для власного вжитку, коштує до 500 євро та важить до 50 кілограм. Заощадження при цьому становлять до 50% і це якщо ви купили його для себе. Але є один нюанс: встановлені так звані пільги для переміщення товарів громадянам, але вони використовуються спритними "ділками", які залучають жителів прикордонних районів для того щоб вони переміщували товари без оподаткування.

Головною проблемою для держави стало те, що під прикриттям купівлі товарів для себе, бізнесмени створили схеми перевезення промислових партій товарів. І тільки у 2017 році ввезли на майже 50 мільярдів гривень таким чином бюджет втратив до 15 мільярдів податків.

Щоб більше Україна не зазнавала таких колосальних збитків, з 1 січня Верховна Рада України внесла зміни в Податковий кодекс, які повністю зупиняють налагоджений "човниковий" бізнес. Відповідно до змін, українці з 1 січня можуть і надалі ввозити товарів до 500 євро без сплати податків, але тепер робити це можна лише раз на три дні за умови перебування за кордоном 24 години. Саме така схема і вбила корупційні схеми, адже за одну добу так званий "човняр" міг перетнути кордон близько семи разів.

Справжню дію антиконтрабандної норми відразу ж відчули і поляки. Виявляється, українці годували їх цими нелегальними схемами, а наші гроші йшли на їхній розвиток.

Від так, за даними Мінфіну Польщі, тільки за січень 2018 року кількість "човникових" перевезень зменшилась майже в два рази, принісши при цьому до бюджету 1,3 мільярда гривень.

Проте, такі нововведення сподобалися не всім. Втім, депутат від БПП Андрій Антонищак запропонував залишити все як було:

"Я зареєстрував законопроект №74/84, який прибирає норму 24 години перебування поза межами митної території України", – заявив Антонищак.

Проте, як повідомляє Петро Євтушок, "схеми" на митниці працюють і досі, до яких підштовхують самі митники.

"Суть контрабандистських схем полягає в тому, що ввозиться товар, за який державі повинні сплачуватися податки. З польської сторони є документи, у яких вказується наявність товару, проте на українській митниці документи виявляються порожніми. Відповідно, якщо вони нічого не везуть, то і податки державі не сплачують", – зазначив Петро Євтушок.

Читайте також: Волинський митник розповів про корупційні схеми головного фіскала області

Дізнавшись про такі корупційні схеми на ПП "Устилуг", Петро Євтушок відразу повідомив керівника Волинської митниці ДФС Віктора Кривіцького. Проте, тут же йому натякнули на те, що "кордони тут уже давно пригріті", за що Євтушок отримав чотири догани. 

"Без начальника митниці нічого не відбувається", – заначив Петро Євтушок.

Начебто саме Кривіцький вимагав у керівників зміни щоденно звітувати про кількість повних мікроавтобусів, які по базі проходили як порожні. "Він змушував хлопців фотографувати всі буси, аби мати змогу контролювати митників, щоб ті нічого від нього не приховали".

Як доказ Петро Михайлович вперше оприлюднює копії цих повідомлень, які підтверджують те, скільки грошей пройшло повз бюджет. За один такий бус митники отримували від 200 до 1000 доларів.

За даними фактами, у цій справі порушено кримінальне провадження.

"Тривають обшуки на митному пості "Устилуг", де проводиться виїмка документів, які проллють світло на правдивість ситуації", – повідомив заступник прокурора Волинської області Сергій Єфремов.

Головним доказом правдивості слів Євтушка можуть бути докази із польської сторони.

"Заступник прокурора зізнався, що це не перший випадок нездоланної корупції на Волинській митниці. І поруч із "темними справами" завжди видніється прізвище керівника Віктора Кривіцького", – зазначив журналіст "Українських сенсацій" і пригадав про затримання Віктора Кривіцького та обшуки в його квартирі, під час яких працівники прокуратури виявили блокнот із грішми.

Справа настільки гучна, що, не чекаючи поки бюрократична машина щось вирішить, на контроль її бере і голова Волинської облради Ігор Палиця. Він надіслав офіційного листа до Генерального консула Польщі в Луцьку Вєслава Мазура, аби той долучився до подолання контрабанди на Волинській митниці.

Однією з пропозицій було забезпечення доступу до польських митних баз, аби мати достовірну інформацію щодо товарів, які ввозять в Україну, а також створення спільної групи фахівців із представників обох держав, що займатиметься подоланням корупційних схем.

Така відкритість змусить усіх працювати чесно, а Україна зможе повернути свої вкрадені гроші.

Проте, є ще один канал збагачення через митницю – "євро бляхи".

Кількість автомобілів на іноземній реєстрації на вулицях міст України невпинно зростає. Офіційно, людей, які обзавелися такими автомобілями в Україні мільйон, неофіційно – понад 2 мільйони.

"Україна – в дивній ситуації. Ми забороняємо імпорт доступних авто через еко-стандарти і "драконівські акцизи", при цьому не пропонуємо людям альтернативи у вигляді національного виробництва", – зазначила нардеп Тетяна Острікова.

 Читайте також: "Бляхомільйонери": схеми і "такса" митникам за ввезення "євроблях" на Україну через волинську митницю

У Польщі розмитнення будь-якого автомобіля коштує в середньому 100 доларів, натомість в Україні – 1000 доларів і вище. Для того, аби придбати машину на території Польщі не потрібно їхати до сервісного центру МВС, оскільки її оформляють на місці завдяки договору купівлі-продажу. А далі, для того, аби завезти автівку в Україну, її потрібно оформити на поляка (так званого "верблюда"), оскільки українцю авто на іноземних номерах дозволено ввозити на територію держави лише на 10 днів.

У Польщі навіть налагодили бізнес із продажу персональних даних поляків для оформлення авто. Однак, аби ввезти "євробляху" в Україну на рік часу, за кермом автівки має перебувати саме її офіційний власник. Окрім того, необхідне спеціальне доручення, в якому вказувалося б, що авто потрібне в Україні з комерційним призначенням (для роботи).

Ось тут, за словами Петра Євтушка, розпочинаються корупційні схеми, адже насправді таких доручень просто не існує, а питання між водієм "євробляхи" і митником улагоджують "свої рішали", яких митники уже добре знають та не бояться брати у них хабарі. До слова, у прикордонному польському Перемишлі на 17 жителів було зареєстровано 12,5 тисяч авто. Саме тому польська влада карає "верблюдів" і їх практично не залишилось.

Таким чином, з’являється нова схема ввезення "євроблях", яку "рішали" вигадали разом із волинськими митниками.

Розробити схему ввозу євроблях ділкам і митникам "дав вказівку керівник митниці", адже поляки відкрили низку кримінальних справ за фактом фіктивної реєстрації в Польщі.

"Що би не говорили про звичайного митника, але звичайний митник ніколи сам нічого без команди не зробить", – акцентував Петро Євтушок.

Схема виглядає наступним чином: за кожне авто, придбане в Польщі чи Литві, завезене на 5–10 днів через митний пост "Ягодин", потрібно сплатити 20 доларів. Після цього власника спрямовують на митний пост "Доманово", що за 100 кілометрів від "Ягодина" на українсько-білоруському кордоні. Там власник покидає Україну, але в Білорусь не заїжджає. Натомість на нейтральній стороні зустрічає ділків, які на місці друкують фальшиві документи на авто, зокрема, доручення від закордонної фірми на громадянина Білорусі, який пішки проходить кордон і стає фіктивним власником євробляхи, сідає за кермо і заїжджає автівкою до України з дозволом на перебування на рік. Вартує така схема близько тисячі доларів.

Читайте також: Як українці ввозять "євробляхи" на окуповані території через Волинську митницю

"На нашій митниці є Піща, Пулемець, Доманово і Дольськ. Їдуть тільки через Доманове. То, якби не було вказівки їхати тільки через Доманове, їздили б теж через Піщу, Пулемець і Дольськ. І це пункти пропуску тільки волинської митниці, є ж, наприклад,і Рівненська область, але туди не їдуть", – наголосив Петро Євтушок.

Від так, на ПП "Ягодин" процвітає наймасштабніший канал незаконного ввезення "євроблях" в Україну, організований місцевим криміналом та волинськими митниками.

Притягнути до відповідальності причетних до незаконних оборудок неможливо, адже доступ до митних постів правоохоронцям закрито.

"Схеми захищені митним режимом і режимністю об’єкта. І це надає митникам великі можливості для зловживання. Зафіксувати це надзвичайно складно без людини, яка проходить митні процедури, без її волі та бажання задокументувати протиправні дії працівника митниці, зокрема одержання неправомірної вигоди, нереально", – звернув увагу Сергій Єфремов.

Він зауважив, що проблеми наявні і в самому митному законодавстві. Так, ще кілька років тому контрабанда була кримінально-карним діянням, а зараз усе проходить виключно через призму ухилення від сплати податків.

"На сьогоднішній день це підслідність слідчих фіскальної служби, а оскільки митниця і Державна фіскальна служба перебувають в одній системі, то складно це розслідувати", – зазначив заступник прокурора Волинської області.

Тож, для подолання незаконних схем на Волинській митниці ДФС необхідно не лише звільнити всіх керівників-корупціонерів, а й провести повне реформування митниці, зміну законів і технічне переоснащення митних пунктів.

Читайте головні новини Волині та України також на наших сторінках у Facebook та Twitter