Понад сто суден із часу ухвалення закону про окупацію Криму незаконно перетнули український державний кордон, незважаючи на те, що Україна закрила для міжнародного судноплавства усі морські порти, розташовані на території невизнаної республіки і Севастополя, йдеться у сюжеті ТСН.Тиждень.

Наприклад, один із турецьких суховантажів забирав із Криму зерно, щоби потім перевезти його до Республіки Північний Кіпр. Ще один корабель возить пасажирів із Севастополя до Стамбула, квиток в один кінець коштує 200-400 доларів, придбати проїзний документ можна у компанії з Санкт-Петербурга.

У турецький порт корабель прибуває серед ночі, до невеличкої і мало кому навіть із місцевих відомої гавані Зейпорт. Ще тиждень тому офіційна Анкара начебто пообіцяла провести розслідування. Але, як стало відомо, кораблем "Адріана" так ніхто і не зацікавився. Пасажири як і раніше приїжджають за українськими закордонними паспортами. Дехто називає це проривом блокади. "Всі кажуть: блокада, блокада. Треба її проривати, тому ми якраз цим займаємося", - заявив капітан корабля "Адріана". Зауважимо, незважаючи на інформаційну війну, Росія чомусь не поспішає сурмити про це в державних ЗМІ, мабуть, боїться привертати до цих кораблів увагу.

"Коли це сталося вперше, ми надіслали туркам офіційну ноту з переліком портів, які закриті. МЗС Туреччини розіслало рекомендацію всім - міністерству транспорту, всім портам, і після останнього випадку вони почали розслідування. Нам повідомили про те, що в деяких випадках ці пороми викуплені, в деяких - в оренді, тобто мови не може бути про те, що на турецьку землю приходить пором з Криму і паспорт є, у якому написано Крим-Росія", - наголосив посол України в Туреччині Сергій Корсунський. Компанії, які незаконно перетинають кордон України, не зважають навіть на резолюцію ООН, яка не визнала Крим російським, і вважають півострів частиною Росії. Голова наглядової ради "Майдану закордонних справ", кримчанин, що вимушено переїхав до Києва, Андрій Клименко нарахував більше тридцяти кораблів-порушників, усі вони зараз знаходяться у чорному списку. "Туреччина сьогодні, після Росії, є найбільшим державним порушником. Всі ці судна належать турецьким судновласникам, частина з них під турецьким прапором", - говорить він. Місце в чорному списку означає в перспективі назавжди втратити для роботи українські порти. Тому гендиректор компанії "Буртранс" Гокхан Узчан стає першим турком, який сам надіслав лист-звернення до українців з питанням, як пом'якшити свій вирок за те, що його нафтовий танкер "Казан" заходив у Керч. Є підозри, що він заходив у кримський порт, вимкнувши систему автоматичного спостереження, що є незаконним за міжнародними нормами.

"Ми заходили до Керчі, але лише один раз. Так, це не значить, що ми невинні. Але нас примусили. Контракт був на постачання вантажу - з корабля на корабель, без заходу до порту. У нас був вантаж на борту, вони в останню мить почали наполягати, аби ми зайшли в порт. Ми не могли їм відмовити. Я ж бачив у тому списку кораблі, які постійно ходять до Криму. Я просто прошу про гнучкіший підхід. Мої кораблі не так часто ходять до України, але навіщо мені ось так просто втрачати країну?" - пояснює Гокхан Узчан. Ще один страх для судновласника - міжнародних розголос. Його легко зробити, якщо змусити реагувати міжнародні спілки страховиків.

Речник МЗС Євген Перебийніс зазначає, що у таких випадках державам, під прапором яких заходили, і відповідно державам, громадянином яких є власник або капітан, надсилаються ноти. Щодо конкретних заходів - це питання до міністерства інфраструктури. Водночас у Мінінфраструктури заявили, що моніторять інформацію щодо кримських портів, після чого передають її прикордонникам, і зверталися до МЗС із вимогою розіслати ноти Проте коли Андрій Клименко звернувся до Адміністрації прапорів, там здивовано відповіли, що не отримували жодного звернення від Мінінфраструктури України. А тим часом в Одесі продовжує працювати відділення компанії "Палмалі", чиї кораблі згідно з чорними списками "Майдану закордонних справ" неодноразово були помічені в кримських портах. Проте як стало відомо після звернення ТСН до Генпрокуратури, прикордонники не зафіксували порушень закону цією компанією, а отже і справи на неї немає.

Кореспондент ТСН Яна Слєсарчук