Адміністративна реформа, яку в Україні так довго анонсували, таки стартувала. Про це свідчить не лише поступове створення територіальних громад, а й зміна управлінських методів на місцях, адже навіть сама назва реформи передбачає першочергово зміни в адмініструванні влади у містах, селах чи районах. Тож чи не найшвидше вона торкнулася державних службовців. Скорочення чисельності виконавчих органів влади, прокурорів та суддів обіцяли представники нової влади ще 2 роки тому. По суті, такі ж обіцянки давали і новоспечені депутати та міські голови на виборах до місцевих рад. Мовляв «наплодилось чиновників вже стільки, що й не ясно – хто, й за що відповідає».

Ще на початку серпня 2014 року скоротити кількість державних службовців обіцяв Міністр юстиції Павло Петренко, який анонсував масштабні скорочення на рівні 30-50% штатних одиниць по всій Україні. Такі ж обіцянки давала у червні цього року Міністр фінансів Наталія Яресько, яка заявила, що Кабмін планує скоротити до кінця 2015 року щонайменше 20% державних службовців. Тим часом кошти, зекономлені за рахунок скорочення штатів, підуть на підвищення заробітної плати тим працівникам, які лишаться при посадах. За її прогнозами, скоротити видатки на утримання держслужбовців вдасться не одразу, однак це мотивуватиме працівників дорожити своїм робочим місцем.

За словами міністра фінансів Наталії Яресько, такий рівень оплати матиме прямий вплив на показник корупції, оскільки чиновники будуть менш зацікавлені в отриманні неправомірної вигоди і боятимуться втратити свій статус. Тож скорочення чисельності державних службовців почалося. Зокрема, з відкриттям Центрів надання адміністративних послуг низку відділів, управлінь та департаментів виконавчих органів на місцях довелось реорганізовувати. Так, за рахунок передачі певних функцій зі структурних підрозділів на ЦНАП – окремі посади було ліквідовано, а працівників скорочено. В іншому ж випадку – фахівців просто переводили з одного в інший відділ.

Тим не менше, чималій кількості міських та селищних органів влади за останні кілька років таки вдалось скоротити штат. Проте не Луцькій міській раді… Тут кількісний склад органів виконавчої влади, попри адміністративну реформу і масштабні реорганізації – тільки зростає. Зокрема, Луцький міський голова Микола Романюк замість 4-х, вирішив взяти собі 5 заступників. А ще радники та інші спеціалісти, яких мали перевести з окремих структурних підрозділів до міського ЦНАПу, а їхні посади при відділах та управліннях – скоротити. Натомість, Центр надання адміністративних послуг працює вже 2 роки, а чисельність чиновників та державних службовців в органах міської влади так і не зменшилась.

Для вигляду міський голова Микола Романюк пообіцяв скоротити штат виконавчих органів, переписав кілька назв з «департамент» в «управління» чи «відділ» і переклав низку функцій та повноважень з одних плечей на інші. Та чи є від того якийсь результат – питання двозначне. Тим не менше, редакція інформаційно-аналітичного видання «Під прицілом» вирішила з’ясувати наскільки змінилась луцька влада за останнє п’ятиріччя.

Таким чином, кореспонденти видання звернулись до Миколи Романюка з публічним запитом, у якому попросили надати інформацію про штатний розпис та фактичний (кількісний) склад виконавчих органів Луцької міської ради, а також надати відомості про посадові оклади усіх працівників міської ради і її структурних підрозділів. Зокрема, у запиті від 3.12.2015 ми попросили надати інформацію станом на грудень 2010-го, та на грудень 2015 років з урахуванням нововведень та реорганізації.

У Загальному відділі, де опрацьовують публічні запити, нам повідомили, що через великий обсяг запитуваної інформації, відповідь не зможуть надати протягом 5 днів, як того вимагає законодавство. Тому попросили збільшити термін розгляду до 20 днів. Зрештою, остаточно відповідь на запит ми отримали лише 25 грудня.

Таким чином, у документі за підписом заступника міського голови, керуючого справами виконкому, Юрія Вербича, йдеться, що станом на грудень 2010 року загальна чисельність працівників згідно із затвердженими штатними розписами становила 468 штатних одиниць. Разом з тим, вже у грудні 2015 року загальна чисельність працівників апарату виконавчого комітету, міської ради та її виконавчих органів становить вже 499 штатних одиниць. І це також – згідно із затвердженими штатними розписами.

 

Тож в результаті нескладних математичних підрахунків з’ясувалось, що за 5 років (з 2010-го, коли міським головою Луцька став Микола Романюк і станом на 2015-й, коли він вдруге отримав статус градоначальника) кількість чиновників у міській раді зросла на 31 штатну одиницю. І це при тому, що всі центральні органи влади дають вказівки на скорочення та реорганізацію адмінкорпусу, державних службовців, чиновників, депутатів та суддів.

Та, вочевидь, це не стосується луцької влади. Ще б пак, вже кількість депутатів скоротили з 50 до 42.  До слова, вони не отримують зарплатні і попри те, що працюють на законодавчу гілку влади – є представниками громади на безоплатних засадах.

Чого не скажеш про держслужбовців – усі вони знаходяться на державному утриманні і заробітну плату отримують за рахунок податків, сплачених громадянами. Тим не менше, одні роками працюють на мінімальну ставку, сумлінно виконуючи покладені на них обов’язки, а інші ж – не гребують скористатись службовим становищем задля власної вигоди, а подекуди – наживають на «мінімалку» непогані статки. Все ж таки, ми вирішили порівняти як змінився кількісний склад чиновників Луцької міської ради, які структурні підрозділи зазнали змін, та як зросли офіційні доходи державних службовців.

Загалом, як повідомляється на сайті Луцької  міської ради, на сьогодні виконавчі органи влади налічують 21 відділ, 12 управлінь, 5 департаментів, 1 службу, 1 центр та 1 комітет. Кожний структурний підрозділ має власні чітко поставлену мету, завдання і відповідно сферу відповідальності за певний сегмент діяльності міста. Також у кожного власне затверджене положення про діяльність та окремий штатний розпис. Варто зауважити, що на сайті міської ради попередньої версії станом на початок 2011 року налічувалось всього 37 структурних підрозділів виконавчих органів міської влади.

Таким чином, почнемо з найбільших. Апарат виконавчого комітету все ж таки, окрім ще однієї посади четвертого заступника міського голови, збільшився штатними радниками та окремою посадою помічника.

 

 

Департамент соціальної політики Луцької міської ради у 2010 році мав 13 відділів, в яких працювало 112 працівників. Утримання такого штату обходилось в 111 853 грн. щомісяця. І попри те, що кількість відділів лишилась такою ж, вже станом на сьогодні в Департаменті працює 119 службовців, на зарплату яким щомісяця йде майже 165 тисяч гривень.

У Департаменті житлово-комунального господарства 5 років тому трудилось 40 працівників, на сьогодні ж – 44,5. Фонд заробітної плати в комунальників, як і годиться, має не надто високий рівень – 44,1 тис. грн.  у 2010 році, та майже 62 тисячі гривень станом на грудень цього року. Тож кількість зросла на 4,5 штатних одиниць.

В Управлінні освіти за 5 років кількість працівників збільшилась на 1 особу. Загалом зарплатний фонд штату зріс з 8 440 грн. в місяць до 12 554 грн./міс.

Управління охорони здоров’я штатний розпис не збільшувало. Тут, як і в 2010-му, так і в 2015 році трудиться 4 державних службовців. Таким чином, щомісячний зарплатний фонд відповідно до росту мінімальних зарплат зріс за 5 років всього на 912 грн. загалом. Не відбулось кадрових змін і в Архівному відділі. Там як і було, так і лишилось 3 працівники.

Тим часом в Управлінні капітального будівництва штат збільшився на 2 посадові одиниці – з 9 (у 2010р.) до 11 (у 2015р.). Відповідно, зарплатний фонд зріс з 10,2 тис. грн. на місяць до 15,3 тис. грн.

Департамент містобудування, який діяв у 2010 році, зазнав реорганізації і тепер називається Управлінням містобудування та архітектури. Окремо як структурний підрозділ виокремлено Управління земельних ресурсів. Таким чином, якщо у 2010 році в Департаменті працювало 24 працівники, то у 2015 в Управлінні містобудування  та архітектури всього лишень 15, однак ще 16 осіб трудиться в окремому Управлінні  земельних ресурсів. Таким чином, шляхом реорганізації додалось ще 7 штатних одиниць. Також, як окремий структурний підрозділ у Луцькій міській раді запрацював Відділ державного архітектурно-будівельного контролю у складі 7 працівників. Фонд заробітної плати на місяць тут встановлено у 2015 році на рівні 9798 гривень.

У Відділі ведення Державного реєстру виборців скоротили 1 штатну одиницю. Станом на 2010 рік тут працювало 6 осіб, тоді як у грудні 2015 – 5. Натомість у Відділі екології за 5 років скоротили 2 штатних одиниці – з 5 до 3.

Реорганізація першочергово торкнулась Департаменту підприємництва. Зокрема, у 2010 році, тут працювало 24 службовця. На сьогодні ж під назвою «Управління розвитку підприємництва та реклами» працює всього 13 осіб. В основному, скорочення кількості штатних посад відбулось у зв’язку з відкриттям Центру надання адміністративних послуг, на який передались функції дозвільного центру та державної реєстрації суб’єктів господарювання. Працівників фактично перевели з роботи в одному структурному підрозділі – до іншого.

Та чи не найбільше зазнав перетрубацій Департамент економіки. Раз по раз від нього відокремлюють якийсь відділ, і на сьогодні він вже називається Департаментом економічної політики. Тут як і при Шибі, займаються економікою, інвестиціями, енергозбереженням та тарифами, а також умовами праці. Тим не менше, протягом 5 років від Департаменту від’єднали Відділ транспорту та зв’язку, який став окремим Управлінням, і Відділ управління майном міської комунальної власності. Тож якщо у 2010 році в Департаменті працювало 29 осіб, то вже у 2015 – всього 17. Загалом, комунальним майном як завідувало 6 осіб, так і по нині завідує. В той же час транспортом замість 3-х віднині займається вдвічі більше державних службовців – аж 6. 

Департамент фінансів та бюджету не так давно було реорганізовано в Управління. Таким чином, кількість штатних посад зменшили з 20 до 18, чим скоротили 2 одиниці.

Натомість Управління муніципальної поліції переформовано у цілий Департамент на 25 штатних посад. В той же час у 2010 році тут працювало  аж 38 працівників. Зокрема, окрім начальника, заступника та юриста, тут діяв «Підрозділ з контролю за дотриманням правил благоустрою» на 17 інспекторів і ціла «гвардія» сторожів для охорони адміністративних приміщень – ще 18 штатних посад. У бюджеті на зарплати для муніципалів передбачали щомісяця понад 36 тисяч гривень. Наразі ж тут створили, окрім Відділу контролю за благоустроєм та санітарним станом міста, ще й Відділ протидії стихійній торгівлі та окремий сектор демонтажів. Фонд заробітної плати працівників Департаменту становить майже 35 тисяч гривень на місяць.

Також відбулась реорганізація і в Управлінні з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Луцької міської ради. Зокрема, у 2010 році тут було прописано 5 штатних посад. Однак, свого часу від Управління відокремили Відділ охорони праці де працювало 3 особи, а нині всього 2. Тим не менше в самому Управлінні передбачено 3 штатних посади. Тож фактично через реорганізацію кількісний склад цього структурного підрозділу не зазнав змін.

Таж сама ситуація і у Відділі кадрової роботи та нагород, де окрім назви з «управління» на «відділ» більше нічого і не змінилось - тут по нині прописано 6 штатних посад, як і 5 років тому.

Як на диво, попри події на сході України, ніяким вітром перемін не зачепило Відділ обороно мобілізаційної і режимно-секретної роботи Луцької міської ради. Ба, навіть назви та виду структурного підрозділу ніхто не поміняв – тут як працювало 2 штатних тиловика, так і по нині працює.

В той же час Відділ обліку та звітності за 5 років збільшився на 1 штатну посаду і тепер там працює 7 осіб. Що ж до Юридичного управління, то віднедавна його реорганізовано у Відділ. Та попри це, кількість штатних посад збільшено за 5 років з 7 до 9 одиниць.

Управління міжнародного співробітництва та проектної діяльності за рахунок виокремлення в середині структурного підрозділу двох окремих відділів – проектної діяльності та міжнародних зв’язків – збільшилось на 1 штатну одиницю. Тож станом на грудень 2015 року тут передбачено 6 посад.

Реорганізація торкнулась і Департаменту молодіжної політики і спорту, де у 2010 році працювало 15 осіб. Зокрема, наразі як окремий структурний підрозділ працює Відділ у справах сім’ї та молоді (в кількості 3 штатних одиниці), Служба у справах дітей (8 працівників) та Комітет по фізичній культурі та спорту (на 3 посади). Тож фактично – Департамент зник, однак його функції продовжують виконувати три окремі дрібніші структурні підрозділи у тому ж самому складі.

Схожа доля спіткала і Департамент культури та збереження історичної спадщини, який у 2010 році працював у складі 11 осіб. Наразі ж працює Управління культури, при якому діє Відділ охорони культурної спадщини. Тут загалом передбачено 7 штатних посад. Натомість Відділ туризму та рекреації було реформовано в Управління туризму та промоції, де замість 2 штатних одиниць передбачено аж 5. Таким чином, фонд заробітної плати на місяць для працівників Відділу туризму та промоції становить майже 7 тисяч гривень.

Також за 5 років у Луцькій міській раді розформували і Департамент інформаційної політики, де передбачалось 7 штатних посад. Наразі тут діє Відділ інформаційної роботи на стільки ж місць. Однак, тут варто зауважити, що при Миколі Романюку в Луцькій міській раді з’явився окремий Відділ зв’язків з громадськістю на 2 посади. Щоправда, багато хто й по нині не може розібратись в тому, що це два окремі структурні підрозділи, оскільки теоретично, функції у них майже однакові – інформувати громадськість про діяльність міських органів влади.

У Відділі організаційної роботи апарату в рамках реорганізації, окрім того, що змінили розташування слів у назві, зменшили кількість штатних посад з 4-х до 3-х.

Загально-технічний відділ, який у 2010 році працював у Луцькій міськраді в кількості 43 працівника, на сьогодні називається просто Господарсько-технічним відділом, де передбачено всього лишень 27,5 штатних посад. Вочевидь, таке кардинальне скорочення відбулось за рахунок звільнення частини прибиральниць і водіїв. Зокрема станом на 2010 рік тут працювало 16 прибиральників та 16 водіїв. Наразі ж міська рада активно проводить тендери серед клінінгових компаній на закупівлю послуг з прибирання, а щодо водіїв, то, вочевидь, чиновники стали більше кермувати, адже необхідність у власних водіях зменшилась до 9.

Свого часу, у 2010 році, як виявилось, у Луцькій міській раді працювала Патронатна служба.  До її складу відносились і штатні радники міського голови. Загалом в Патронатній службі передбачалось 6 штатних посад. Однак її розформували, як і Відділ канцелярії. Там свого часу працювало 7 осіб, які вели службові документи та займались протокольною роботою. Проте, з появою нових інформаційних систем та технологій, виникла потреба у створенні окремих спеціалізованих відділів. Таким чином, в міській раді окрім Відділу секретаріату запрацював ще й Загальний відділ а також Відділ програмно-комп’ютерного забезпечення, де передбачено 16 штатних посад. Саме тут працівники займаються підготовкою різних документів, фіксацією сесій та опрацюванням інформації, підготовкою відповідей на публічні запити та слідкують за належною роботою сайту міської ради й інших інтернет-рушіїв, які дозволяють оперативно комунікувати з органами влади за допомогою цифрових технологій.

Серед новостворених структурних підрозділів варто виокремити Відділ з питань запобігання та виявлення корупції, зв’язків з правоохоронними органами, який створено у Луцькій міській раді не так давно. Тут передбачено всього 2 штатні одиниці, на які й покладається завдання виявляти та попереджати прояви корупції в органах державної влади. Фонд заробітної плати на 2 працівників передбачено в розмірі 2854 грн. міс. На таку ж зарплатню можуть розраховувати ще 2 працівники новоствореного Відділу фінансового контролю та аудиту, який фактично відокремили від управління економіки.

Що ж до Відділу звернень громадян та Групи оперативного реагування «15-80», які користувались шаленою популярністю серед лучан особливо в осінньо-зимовий період, то в ньому у 2010 році було передбачено 4 і 5 штатних посад відповідно. Однак, чарівне слово «адмінреформа» перевело працівників цих служб на сходинку вище. Так, на початку липня 2013 року у Луцьку відкрили всіма омріяний та оспіваний «Центр надання адміністративних послуг». Саме туди і перевели Відділ звернень громадян та службу «15-80». А ще – 22 адміністратори. Тож станом на жовтень 2015 року в ЦНАПі налічувалось 40 штатних посад (в тому числі 4 посади з групи оперативного реагування «15-80»). Таким чином, фонд заробітної плати у Луцькому ЦНАПі становить 56,5 тисяч гривень на місяць.

Тож з огляду на це, стає зрозуміло, як у Луцьку проводиться «скорочення державних службовців». І це при тому, що ми проаналізували лише зміни, які торкнулись виконавчих органів міської ради та її структурних підрозділів протягом останніх 5 років. Для порівняння ми взяли кількісний склад органів міської влади на грудень 2010 року – період, коли міським головою Луцька тільки-но став Микола Романюк, і грудень 2015-го – коли видно реальний результат роботи мера в напрямку «реорганізації, оптимізації та скорочення» штату виконавчої влади. Попри усе, міський голова продовжує настоювати на тому, що за нинішньої ситуації в країні – йому необхідно мати ще одного заступника, ще одного помічника чи радника. Однак, чи настільки є доцільним призначення чергового держслужбовця на більш-менш високу посаду, як наприклад соціального працівника чи інспектора для виявлення порушень на будівництвах… Та з огляду на такі кадрові тенденції, для Миколи Романюка переваги, вочевидь, полягають в іншому.

Тим не менше, кількість службовців та чиновників за такого «скорочення» зросла на 31 штатну одиницю. Тож наразі, окрім 42 депутатів міської ради, інтересами лучан в органах влади займається 499 державних службовців різних рангів та за різними напрямками. Фактично з міського бюджету на їх утримання йде 705 тисяч гривень щомісяця. І цю суму можна сміливо множити на 2. Адже при оформлені відповіді на запит, у міській раді вказали лише фактичні ставки, закріплені за певними штатними посадами. Насправді ж, працівникам виконавчих органів влади до посадового окладу також доплачують в середньому від 10% до 50% і навіть 80% та 100% надбавки за виконання особливо-важливої роботи, за роботу з інформацією, яка становить державну таємницю, за ранг, звання і ще багато інших привілеїв та заслуг. Однак, це вже тема для нашої наступної публікації про «реорганізацію, оптимізацію та скорочення», яке здійснюють чиновники на виконання адмінреформи.