Аналізуючи Податковий
кодекс України , стосовно прав органів
державної податкової служби , слід виділити «нове»
повноваження яке не було
закріплено в жодному законодавчому акті що передував Податковому кодексу. Мова йде про право податківців на здійснення
перевірок платників податків щодо
укладення трудових договорів, оформлення трудових відносин з працівниками, найманими
особами.
Зрозуміло що такі права мають на меті розширити базу оподаткування ,виплату легальних заробітних плат та збільшення відрахувань на фонд оплати праці.
Слід зазначити що прямого права щодо перевірки трудового законодавства в самій статті 20 «Права органів державної податкової служби» П К У ми не знайдемо.
В згаданій вище статті вказано, що органи Д П С під час проведення виїзних перевірок мають право отримувати у платників документи «….. що свідчать про порушення податкового законодавства або іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби .. »
Далі приведемо дослівно статтю 20.1.4 . «проводити перевірки платників податків, крім Національного банку України в порядку ,встановленому цим кодексом».
І лише у главі 8 .Перевірки статті 75.1.2 є пряме посилання щодо здійснення податковими органами перевірок дотримання роботодавцем законодавства щодо укладання трудових договорів, оформлення трудових відносин з працівниками найманими особами.
Статті 80 .6 та 80. 8 «Порядок проведення фактичної перевірки» закріплюють права податківців при проведенні таких перевірок. Тому їх процитуємо в повній редакції :
Ст.80.6 « Під час проведення фактичної перевірки в частині дотримання роботодавцем законодавства щодо укладання трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками найманими особами,в тому числі тим, яким установлено випробовування, перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин зясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці працівника. Для зясування факту належного оформлення трудових відносини працівником, який здійснює трудову діяльність, можуть використовуватися документи, що посвідчують особу, або інші документи, які дають змогу її ідентифікувати, посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка, тощо»
Тепер ознайомимося із ст.. 80.8 « Під час проведення перевірки посадовими особами, які здійснюють таку перевірку, може проводитися хронометраж господарських операцій. За результатами хронометражу складається довідка, яка підписується посадовими особами органу державної податкової служби та посадовими особами суб’єкта господарювання або його представника та або особами, що фактично здійснюють господарські операції.»
Стає очевидним те, що перевірки дотримання трудового законодавства будуть «важливими» для податківців, оскільки порядок їх проведення в ПКУ виділений окремо.
За наявною у нас інформацію, в центральному податковому органі підготовлений окремий наказ яким буде затверджене Положення що регулюватиме проведення таких перевірок. Можна лише здогадуватися, як майбутній ненормативний документ розширить права перевіряльників.
Зважаючи на вимоги міжнародних фінансових інституцій щодо реформування пенсійного законодавства, вже всім стала відома інформація озвучена віце- премєром паном Тігіпком, щодо законопроекту який регулює сплату драконівських штрафів за нелегальний найм чи працевлаштування.
Такий коктейль законопроекту, що стане повноцінним законом та прав податкових органів, на нашу думку, повинен спонукати підприємців переглянути власні підходи щодо документального оформлення трудових договорів .
Слід звернути увагу й на те, що підставою для проведення виїзних перевірок є отримана податковими органами інформація про бездокументальне оформлення трудових відносин та виплата заробітної плати в конвертах.
Ну а така інформація може бути і штучно створеною податкові органи не зобов’язані надавати платнику податків документи про її підтвердження або написана незадоволеним Вашим працівником.
Ото ж будьте уважні !!!!!!!!
Не менш цікавим є питання про штрафні санкції за порушення трудового законодавства. Чи передбачені вони у Податковому кодексі ?
Аналіз Глави 11 . / Відповідальність / показує, що Податковим кодексом не передбачено жодної прямої штрафної санкції за бездокументальне оформлення трудових відносин , виплату заробітної плати у конвертах чи інші порушення трудового законодавства.
Однак , на нашу думку при встановленні фактів виплати зарплат в конвертах податківці будуть застосовувати штрафні санкції за іншими статтями . Наприклад за статею 127 за не- нарахування та неутримання податку з доходів фізичних осіб .
Чи можна підвести такі порушення трудового законодавства під кримінальні статті ???
Безумовно, що так.
Першою ластівкою щодо втілення в реальність «нових» повноважень можна вважати офіційне повідомлення розміщене 23 лютого 2011р. на офіційному сайті Державної податкової адміністрації України. Воно заслуговує на увагу ,ось витримка з нього:
« … під час перевірки товариства з обмеженою відповідальністю у Одеській області були встановлені факти ухилення від сплати податків до бюджету. Трудові відносини з окремими найманими працівниками не були належним чином оформлені, а заробітна плата їм виплачувалась за рахунок необлікованих коштів.
Згідно з поясненнями 11 колишніх працівників, за час перебування у штаті товариства вони отримали дохід у вигляді заробітної плати на суму 276,4 тис .грн., з якого податок з доходів фізичних осіб не утримувався. Також встановлено, що 4 неоформленим у відповідності до вимог чинного законодавства найманим особам виплачено заробітну плату без утримання податку з доходів фізичних осіб на суму 74,0 тис. гривень.
За результатами перевірки товариства з обмеженою відповідальністю донараховано 157,7 тис. грн. податку з доходів фізичних осіб та штрафних санкцій .
Ну що ж…. інформація для роздумів є.
Очевидно, що маючи такі права, податківці отримують додатковий механізм тиску на підприємців. А щодо вірогідності прийняття закону озвученого Сергієм Тігіпко стосовно додаткових санкцій за нелегальне працевлаштування -це лише справа часу. Або ж на разі будуть зміни в сам ПКУ.
Консультант-експерт Петро Податківський
Р.S. Ми чекаємо письмової податкової консультації стосовно застосування окремих норм податкового кодексу і при отриманні неодмінно надрукуємо її на сторінках інтернет видання.
Коментарі
коментарів немає