Аналізуючи фактори, які впливають на діяльність органів місцевого самоврядування експерти, журналісти та звичайні виборці зазвичай згадують про фракційний розподіл в раді, політичну вагу та впливовість окремих політиків, позицію міського голови. Однак дуже рідко в цьому контексті згадуються правоохоронні органи, в першу чергу прокуратура. Хоча саме цей орган нагляду за дотриманням законності дуже часто відіграє ключову роль в прийнятті рішень. Тому прокуратуру можна сміливо зараховувати до політичних гравців, з тою лиш відмінністю, що політичної відповідальності вона не несе.

Вже неодноразово відмічався той факт, що прокуратура міста Луцька має великий вплив на ситуацію в Луцькій міській раді. Іноді прокуратура зупиняла відверто непродумані рішення депутатів, а в деяких ситуаціях позиція прокурора виглядала більш вмотивованою з політичних, а не юридичних підстав. Та й самі депутати дуже вже часто в якості аргументів на підтримку своїх позицій посилались на органи прокуратури. Отож, прокуратура стала серйозним гравцем в міській раді, рахуватися з яким мусять усі.

Дві резонансні минулотижневі новини були пов’язані саме з прокуратурою. Спочатку стало відомо про порушення прокурором міста кримінальної справи проти депутата Луцької міської ради, колишнього директора ДКП «Луцьктепло»

Рустама Дячука. Інша новина стосувалася подання міської прокуратури про усунення порушень законодавства в діяльності постійної комісії міськради з питань земельних відносин та земельного кадастру, зокрема в роботі її голови Володимира Никитюка. Не вдаючись у оцінку юридичної сторони цих рішень прокуратури, задамось лише питанням вибору часу їх озвучення та можливою політичною складовою.

Про ймовірність порушення кримінальної справи проти Р.Дячука говорили вже давно. Ще в травні минулого року, коли депутат від ВО «Батьківщина» змінив посаду директора державного комунального підприємства «Луцьктепло» на місце чиновника середньої ланки в міськраді багато хто припускав, що саме активність прокуратури стала ключовим аргументом для зміни виду діяльності. Крім того, якщо проаналізувати політичну лінію поведінки депутата за останній рік то теж можна побачити певну непослідовність й нелогічність його дій: спочатку вступ ціною членства у фракції до складу депутатської групи «Місто майбутнього», згодом, вже після того як його позбавили посади голови «транспортної» комісії, приєднання до «промерської» депутатської групи «Рідне місто». Окремі джерела пов’язували таку різку зміну посад та політичної позиції саме з періодами активізації в розслідуванні прокуратури. Чи дійсно це так стверджувати важко, але зовні ці дві лінії накладаються.

Але дещо дивним виглядає той факт, що розслідування тривало ще цілий рік після звільнення депутата із посади, якою він нібито зловживав. Чому висунення звинувачень відбулось саме зараз, коли депутат «нікому не цікавий» і заступитися за нього нікому? Не виключено, що ця кримінальна справа може бути використана для знеславлення опозиційних партій, в лавах яких перебували чи є політики з «підмоченою репутацією». Мовляв, дивіться виборц, чим займались представники ВО «Батьківщина» коли були при владі та посадах.

Зовсім по-іншому виглядає ситуація із реагуванням прокуратури на «бездіяльність» голови постійної комісії з питань земельних відносин та земельного кадастру В.Никитюка. Він є одним із «дипломатів» при переговорах різних груп депутатів в міській раді. Попри свою опозицій партійність (В.Никитюк член ВО «Батьківщина») цього депутата вважають політиком, що завжди намагається домовитись із тими хто при владі. Партнерські стосунки в депутата із міським головою. Підтвердженням цьому є й недавні скандали довкола реконструкції кафе «Буратіно», з яких депутат вийшов якщо і не переможцем, то принаймні з кращими результатами ніж його «колега» А.Козюра.

Але видно, що і в співпраці є межа. В кулуарах міськради стверджували, що Володимир Никитюк хотів ще більшого впливу на вирішення питань в раді. Можливо саме надмірність його бажань і стала сигналом для втручання прокуратури. Адже знаючі ситуацію підтвердять – методи роботи голови «земельної» комісії, що в цій, що минулій каденції, не змінились. Тож чому прокуратура наважилась вказати на порушення лише зараз? Один із варіантів – подвійність гри «партнерів» В.Никитюка, які з одного боку з ним співпрацюють, а з іншого – шукають нагоди зменшити його вплив.

Інший варіант – подання прокуратури більше скидається на лист-побажання, яке жодних правових чи політичних наслідків може не нести. Тож для широкої громадськості дії прокуратури виглядають, як боротьба із зловживаннями в депутатській діяльності, а насправді є лиш імітацією такої боротьби.

Заради справедливості варто відзначити, що прокуратура використовує свої інструменти впливу для задоволення вимог не лише провладних політиків, а й їх опонентів. Яскравим свідченням цьому є протести прокуратури щодо переформатування складу постійних депутатських комісій в Луцькій міській раді. Правда і тоді чекати на реакцію з боку прокуратури довелось досить довго.

Загалом за неповні півтора року роботи цієї каденції Луцької міської ради прокуратура міста в багатьох ситуаціях розставляла крапки над «І». Тож той хто мав свої канали зв’язку з прокуратурою частіше був у виграші. Разом з тим посилена увага саме до питань до яких мали інтерес впливові в регіоні особи може свідчити про певну вибірковість та заангажованість органів прокуратури. Виборчий період дозволить перевірити чи спростувати правдивість цього припущення, адже в цей період кількість політичних конфліктів суттєво зросте.

Підготовлено експертами ЛМГО «Центр Політичного Аналізу та Виборчого Консалтингу» з метою якісного інформування політично свідомої громадськості про ключові політичні події держави, області та міста. При підготовці даного матеріалу використовувалась інформація всеукраїнських та місцевих друкованих і електронних засобів масової інформації (pravda.com.ua, unian.net, interfax.ua, volynnews.com, pravda.lutsk.ua, vip.volyn.ua, zik.ua, p-p.com.ua, volynpost.com, volyn.com.ua), офіційних інтернет сайтів органів державної влади та місцевого самоврядування (voladm.gov.ua, volynrada.gov.ua, lutsk.ua).