В каламутній воді легко ловити рибу. Проти народної мудрості, як кажуть, не попреш. В каламутному середовищі транспортного обслуговування і сервісу, пов’язаного з транспортом, крутяться великі гроші і спритним ділкам тут легко стригти бариші.
Взяти хоча б паркування автомобілів і облаштування автостоянок. В Луцьку це питання не просто закаламучене, а закорумповане і брудне до чорноти. Вже ніхто навіть не звертає увагу на багаточисельні нарікання і скарги власників авто, які, щоб припаркуватись біля Центрального, Завокзального ("Варшавського") чи автомобільного ринків, а також в інших місцях Луцька, змушені невідомо кому платити гроші, які осідають в кишенях ділків. Роками все це сприймається як належне. Мовляв, водії стерплять все – від поганих доріг до поборів.
Наші сусіди львів’яни і тернополяни зуміли навести лад в цій сфері, належно організували роботу відповідних служб і отримали торік в бюджет міських громад від паркування транспортних засобів і з автостоянок майже 8 та 3 мільйони гривень відповідно. В бюджет Луцька від цих послуг надійшла … дірка від бублика. І пригадалася байка про лінивого півня, який перебував в коморі з просом і мало не помер з… голоду, бо ліньки було нагнутися, щоб клюнути зерно. Мораль байки зрозуміла кожному.
Зароблені кошти від платного паркування автомобілів на комунальних та орендованих у громади бізнесом майданчиках можна було б витрачати на облаштування безкоштовних парковок, благоустрій міста, інші соціальні програми. Але, виявляється, таких платних паркувальних майданчиків офіційно в Луцьку немає, а послуги , що надаються, - звичайнісінька халтура. Будь-який водій може підтвердити, що на ринках міста за припарковане авто здирають по 4, 5, 6, 8, а то й по 20 гривень в залежності від місця під’їзду. Річну суму цих поборів ніхто не підраховував, куди потім діваються кошти - невідомо. Це ж треба вміти так закаламутити.
Чому в Луцьку не по-людськи, не як у добрих господарів?! На це запитання в Луцькій міській раді відповіді дати ніхто не зміг і не захотів. Заступник Луцького міського голови Тарас Яковлев розмовляти з журналістом видання «Під прицілом» не захотів, бо образився за попередні критичні публікації. Керівник управління земельних ресурсів міськради Сергій Шабала послався на велику зайнятість і запропонував поспілкуватися з ним у його прийомний день – наступний понеділок. Зверталися ми за коментарем і до керівників обласного та Луцького міського ДАІ, але й там бюрократична машина працює наповну – прояснити ситуацію ніхто не спромігся. Складається враження, що кожен з чиновників вдає, що нічого не знає. Насправді міська влада та їхні служби і є причиною того, що надання паркувальних послуг в Луцьку перетворилось в одну з найбільш каламутно-корумпованих сфер. І без їхньої допомоги постараємось розібратись в цьому.
Про все по порядку
Ще в 2009 році при прем’єрстві Юлії Тимошенко Кабінет Міністрів України прийняв постанову №1342 «Про затвердження Правил паркування транспортних засобів», в якій розробив для місцевих рад дорожню карту, як організувати справу і отримати від цього прибутки. Уряд Миколи Азарова вніс до цієї постанови кілька змін і доповнень, цей нормативний акт діє і понині. Основні вимоги постанови Кабміну зрозумілі кожному: паркувальні майданчики мають бути обладнані стаціонарними паркоматами та автоматичними в’їзними та виїзними терміналами; обов’язково виділити окремі місця для водіїв-інвалідів; заборонено розміщувати майданчики для паркування на вулицях із двома смугами руху завширшки менше 7,5 м; на паркувальних майданчиках повинна бути інформація про оператора ( власника) , його адреса, контактні телефони, вартість послуг та порядок розрахунків; межі парковки мають позначатися дорожніми знаками та синьою (голубою) смугою, та ряд інших вимог.
Чи доводилось комусь бачити хоч один належно облаштований відповідно до вимог Кабміну паркувальний майданчик в Луцьку? Ствердно не відповість ніхто. Картина бардачного паркування в місті приблизно така: на розбитих дорогах біля ринків повісили знаки парковки (а хто дозволяв?), наляпали синьою фарбою розмітку і на проїжджій частині доріг, і на тротуарах, і на бордюрах, і на місцях торгівлі. Машини паркують впритул одна до одної, людям пройти поміж ними неможливо. За такий «сервіс» беруть немалі гроші. За несплату збирачі-паркувальники можуть пошкодити ваше авто. Кого вони представляють, розібратися важко, вони просто розбігаються, коли задаєш їм конкретне питання. Їхню роботу ніхто не контролює. З чеків не зрозуміло , яка організація збирає гроші, наприклад чек , виписаний о 8.33 нам вручили о 11.30, тобто торгували ним як, мінімум, двічі. Ось такий бізнес. На ринках Луцька щодня паркуються тисячі автомобілів, у вихідні дні – в рази більше авто. Денна виручка приблизно становить сотні тисяч гривень. Ці гроші осідають в чиїхось кишенях. Постає питання – куди дивляться органи влади та правоохоронці, що не бачать цього шулерства. Невже міській казні не потрібні додаткові кошти?

Чек за паркування з «Варшавки»

А так збирають гроші за паркування на Центральному ринку


В пункті 8 Постанови Кабміну конкретно записано : «Розміщення майданчиків для паркування за окремими адресами здійснюється у встановленому порядку органами місцевого самоврядування за погодженням з Державтоінспекцією МВС…». Отже влада повинна сприяти облаштуванню таких паркінгів і відповідно здійснювати контроль за їхньою діяльністю. В Луцьку все навпаки. Паркувальні майданчики встановлено стихійно і діють вони безконтрольно.
Запитати, чому твориться такий хаос ні в кого. Зверхність і чиновницькі амбіції тих же Яковлева і Шабали не дозволили їм поспілкуватися з пресою, щоб розповісти людям як вони, допускаючи адмінпорушення, закривають очі на дії нечесних ділків. Міська влада не змогла зробити елементарного – поєднати зусилля управлінь земельних ресурсів, автотранспорту, архітектури і містобудування і разом з працівниками ДАІ міста виробити чіткий план конкретних дій щодо роботи паркувальних майданчиків. Це важливе питання просто «заговорили». Правда, у 2011 році було прийнято два рішення: №№ 11/7 та 18/38 «Про встаовлення збору за місця для паркування транспортних засобів» та «Про затвердження переліку місць для платного паркування автотранспорту в м. Луцьку». Але ніякої конкретики в цих рішеннях не було. І невдовзі про них просто забули.


Тому й утворився хаос у сфері платного паркування. Напевне, все це вигідно самій владі. Відповідальності за таку халатність, некомпетентність, непрофесіоналізм і посібництво в корупційних діях – ніякої, а «відкати» ніхто не відміняв. Це ж треба бути такими розумними, щоб так вміло прикидатись дурнями.
Постає інше питання: чому закривають очі на всі ці неподобства працівники ДАІ? Адже в пункті 6 згаданої Постанови Кабміну чітко вказано: «Контроль за виконанням цих правил у частині забезпечення безпеки дорожнього руху на майданчиках для паркування здійснює Державтоінспекція МВС». Адже спритні паркувальники розставляють авто на тротуарах, проїжджій частині доріг, створюють небезпеку для громадського транспорті, особливо це видно на «Варшавському» ринку. Хіба немає в таких діях порущень Правил дорожнього руху і законодавства України? А, можливо, даїшники зумисне не бачать цих неподобств, бо… самі в долі?

Паркування на тротуарі біля Центрального ринку

Паркувальники з «Варшавського» ринку спілкуватися не бажали

Дійти до Центрального ринку крізь шеренгу припаркованих автомобілів нелегко
Отже, маємо те, що маємо. З дванадцяти так званих паркувальних майданчиків, що належать комунальному підприємству «АвтоПаркСервіс», яке є структурою міської ради, на сьогодні не діє жоден крім того, що на автомобільному ринку. 
Ще вдалося з’ясувати, що в місті станом на кінець 2011 року Луцькрадою віддано майже 60 ділянок, «включених в перелік місць для паркування транспортних засобів». Скільки всього гектарів землі виділено – то велика таємниця. Оборудка варта секретності.
Варто сказати і таке: комунальне підприємство «АвтоПаркСервіс», яке могло б реально заробляти гроші для міста, не має у своєму віданні жодної автостоянки. Саме автостоянки надто прибуткові. Скільки їх і в чиїх руках вони, кому і на яких умовах їх передано в оренду чи власність? Питання риторичні. Відповіді на них ніхто давати не хоче.
Є в Луцьку також 18 стоянок таксі. Належать вони громаді, а, фактично, безхозні. Місто утримує їх, впорядковує, а приватні служби таксі користуються ними безкоштовно. Тут також є привід для роздумів.
Єдину належно обладнану за європейськими стандартами автостоянку можна побачити біля супермаркету «ТамТам». Тут сучасні заїзди, автоматика, сервіс. Ще рік тому і тут були проблеми. Власники авто з ринку «Завокзальний» залишали на цілий день біля супермаркету свої автомобілі, створюючи затори і незручності для покупців. ТзОВ «Реммеблі», що є власником автостоянки, діяло швидко і злагоджено: впрядкували територію, встановили автоматичні в'їзні і виїзні термінали.
«Зараз кожен покупець, який приїхав до терміналу на авто, може 90 хвилин, тобто півтори години безкоштовно паркуватися біля супермаркету. За наднормовий час - додаткова плата», - пояснив начальник віділу експлуатації ТзОВ «Реммеблі» Ігор Олексюк.

А біля «Там Таму» автостоянку облаштували по-європейськи

Затрати на облаштування цієї автостоянки - немалі. Але за три роки їх планують окупити. Є тут також 9 місць для таксомоторів. Вони також платні. Приватний бізнес підійшов до вирішення по-діловому. Вчіться, міські чиновники.
Водіям, з яких вимагають плату за паркування на луцьких ринках, можна порадити таке: Ви маєте право не платити і дозволяє Вам це Прем'єр-міністр Азаров. Ось його слова: «Хочу запевнити всіх, що Постанова щодо правил паркування транспортних засобів не буде скасована. Ми твердо стоїмо на позиції, що паркомати мають бути встановлені у всіх містах України. Також хочу звернути увагу всіх, що водії можуть не платити паркувальникам, оскільки ці дії розглядаються як незаконні». Чи дослухаються до слів Прем'єра в Луцькій міській раді і які зроблять висновки, покаже час.
Підіб'ємо підсумки. Проблема з паркувальними майданчиками для автотранспорту в Луцьку очевидна. Як очевидно і те, що, немов вода у пісок, зникають великі кошти, які могли б поповнити бюджет міської громади. На стихійно обладнаних парковках ніякого фінансового обліку не ведеться. Ділки фактично обкрадають громаду, а міська влада мовчить і робить вигляд, що нічого не трапилося. Така собі мовчазна згода на обкрадання. Можливо, своє вагоме слово у вирішенні цієї проблеми скаже прокуратура чи державна служба по боротьбі з економічними злочинами?

Ярослав АНДРУСЯК